Kan du tänka dig att även hämta vår port? I så fall ringer jag till de du har beställt av imorgon (är det scheurich?) och tar reda på hur lång leveranstid det är. Vi vet exakt vilken port vi vill...

Vi kommer hämta vår port hos Novoferms återförsäljare i Hamburg, men om jag förstått saken rätt är det inte så många mil extra att hämta hos Hörmann (om det är en sådan ni ska ha) så det kan vi ordna då.

Leveranstiden minst 7v. Vi får försöka ordna transport på annat sätt, Polen är ett alternativ. Tack ändå!

Det är iofs inget som hindrar att du beställer en transport hos t.ex. DHL eller Schenker som hämtar godset åt dig. Då kan du chansa lite och hoppas att den ändå hinner med mig ;)
Be om en offert nu så vet du vad en transport kostar.

Jag är ev på gång att beställa två Hörmannportar och en sidodörr från Scheurich24. Har fått offert på alla delar och kollar nu upp fraktalternativ till Örebro. Räknar både på att åka själv samt ta in offert från åkeri.

Någon mer i trakterna som är portspekulant och vill vara med att dela på frakten?

dan-lind skrev:
Jag är ev på gång att beställa två Hörmannportar och en sidodörr från Scheurich24. Har fått offert på alla delar och kollar nu upp fraktalternativ till Örebro. Räknar både på att åka själv samt ta in offert från åkeri.

Någon mer i trakterna som är portspekulant och vill vara med att dela på frakten?
Behöver också två portar inom kort,bor lite norr om Göteborg längs E20 och det är ju på samma väg
Skall begära in offerter på två 25/21 portar med motor och ev sidodörr

jonasz skrev:
Behöver också två portar inom kort,bor lite norr om Göteborg längs E20 och det är ju på samma väg
Skall begära in offerter på två 25/21 portar med motor och ev sidodörr
Enligt Scheurich24 så är inte dörrarna lastade på pall vid avhämtning utan det krävs manuell lastning vilket åkerierna inte var sugna på.

Det lutar nu åt att åka ner med släp själv med färjan GBG-Kiel så en drop-off på hemvägen blir inga problem.

Någon som vet vad en port väger (2000x2500, LPU40) och hur stor plats den tar?

P
Jag gissar att du har läst större delen av denna tråd och då sett bilderna. Inlägg #162, #165, #210 är bra bilder på hur portarna är packade. .
Två personer kan lyfta ett paket upp på ett släpflak om det nu är en standard storlek. Så kanske 50-60 kg eller så. Det jobbar bra folk på lagret som kommer nog hjälpa dig att lyfta upp.. Du kan få plats med tre portar på bredden (beroende på släp) men det är inga problem stapla två på höjden om dom nu är relativt lika i bredd. Det gör dom själva på lagret.
Sen tillkommer skenor/monterings skruv etc som väl väger 20 kg eller nått. Inga större vikter alltså

Storleken på paketet är ca:
längd = portens bredd + någon cm
bredd = ca 40 cm, jag mätte 38 cm på mina träbitar jag har kvar
höjd = portens höjd / 4 + 5 cm (= 2 st träbitarna)

Ska du ha motor så tillkommer dragskenan och den är väl ca 3 meter lång...

Tänk också på detta med öppettider. Onsdagar tror jag dom har stängt och fredagar är dom tidiga. Men ring ner och lyssna på deras telefonsvarare. Där säger dom öppettiderna (på tyska).

Edit: Hittade en egen bild
DSC_0633.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Lite smålöjligt det där tycker jag om det är så att scheurich säger sig inte kunna emballera så att ett åkeri kan hämta grejerna, de skickar ju inom Tyskland....

thomasx skrev:
Lite smålöjligt det där tycker jag om det är så att scheurich säger sig inte kunna emballera så att ett åkeri kan hämta grejerna, de skickar ju inom Tyskland....
Det är inte Scheurich som packar, det är Hörmann och troligen kör de egna bilar lokalt. Att åkerierna vill ha det på pall är för att enkelt kunna lasta om på terminalerna och minska risken för skador.

Tja, ingen större skillnad om det är Scheurich eller Hörmann, snarare tvärtom. Hörmann skickar ju säkert runt hela Europa och kanske mer därtil.

P
Men då är det nog i sina egna bilar med specialinredning för att kunna packa portar... Jag såg dom när jag hämtade mina portar.

Så om jag beställer en Hörmannport så leveraras den hem till mig här i svedala med en av Hörmanns egna specialinredda bilar?

thomasx skrev:
Så om jag beställer en Hörmannport så leveraras den hem till mig här i svedala med en av Hörmanns egna specialinredda bilar?
Nej, den levereras till deras ÅF där du får hämta den eller de kör den till dig. Hörmann GmbH (fabriken) säljer inte direkt till slutkund.

Robert-san01 skrev:
Nej, den levereras till deras ÅF där du får hämta den eller de kör den till dig. Hörmann GmbH (fabriken) säljer inte direkt till slutkund.
Men du menar att de alltså kör med sina egna bilar över hela Europa, till varenda ÅF och aldrig packar något på pall?

Sen är det ganska vanligt att produkter köpta via "postorder" levereras direkt från lager/leverantör till kund utan att passera ÅF, att de inte säljer direkt till slutkund hänger ju inte riktigt ihop med vilken väg varan tar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.