124 763 läst ·
335 svar
125k läst
335 svar
Ska hämta Garageport från tyskland, nån mer som vill ha?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
För mig blir det så här:erikssonjorgen skrev:
Portkostnad
Port på 2500 x 3000 i "Golden Oak", fullisolerad, vill Scheurich ha 2120 euro för.
Sidodörr i samma utförande 770 euro (vilket jag tycker är dyrt).
Totalt alltså 26 t.kr ink moms. Svenska offerter två stycken lyder på ungefär samma summa EXKL moms.
Alltså en skillnad på 6500 kr.
Resan kostar:
Gbg-Kiel 3700 kr. 7 mil x 2 = 14 x 25 kr/mil (med släp) = 350 kr.. TOTALT: 4050 kr.
Hlsb.Hls + Rödby-Putt ca 2000 kr. 65 mil x 2 = 130 x 25 kr/mil = 3250 kr. TOTALT 5250 kr.
Ingen stor skillnad i ressätten, vilket det blir avgörs nog mer av rabatter på färjor m.m.
Tveksamt om jag lägger så mycket tid på att tjäna 1-2000 kr.
Med samfrakt blir det en annan sak. Jag kan utan problem ta tre portar i bredd på släpet, sen bör det inte vara ngt problem att lasta ett lager till (men så många beställningar får vi säkert inte hop).
Har du bestämt dig erikssonjorgen? Är det fler som vill vara med? Om vi bestämmer oss inom ganska kort, nån vecka eller två, och alltså får iväg våra ordrar, så väntar vi sen tills alla portar är klara att hämtas.
Var bor du någonstans?
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 432 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 432 inlägg
Du glömde att räkna på Öresundsbron men jag tror nog inte att det blir billigare. Men tänk på att det finns rabattkort etc som tjänas in på en resa. Och glöm inte att ni kan handla i Puttgarten och tjäna in lite på drycker.. 
Men man kan oftast säga att för en port tjänar man inte så mycket om man måste åka ifrån norr om Småland.
Är ni fler så blir det en annan sak. Tänk dock på att färjorna tar ofta betalt per meter fordon och långa portar kanske gör det ännu längre...
Men man kan oftast säga att för en port tjänar man inte så mycket om man måste åka ifrån norr om Småland.
Är ni fler så blir det en annan sak. Tänk dock på att färjorna tar ofta betalt per meter fordon och långa portar kanske gör det ännu längre...
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Öresundsbron är dyrare så det skrev jag inte om.
Priserna är tagna med bil + släp. På Kiel-färjan från Gbg kostar det inget extra med släp, men det gör det däremot på färjorna via Rödby-Puttgarten. Men som sagt, det har jag räknat med i de priser jag skrev om.
Håller med om att det knappt lönar sig för en port. Så nu hoppas jag det finns många som är intresserade av en samfrakt.
Priserna är tagna med bil + släp. På Kiel-färjan från Gbg kostar det inget extra med släp, men det gör det däremot på färjorna via Rödby-Puttgarten. Men som sagt, det har jag räknat med i de priser jag skrev om.
Håller med om att det knappt lönar sig för en port. Så nu hoppas jag det finns många som är intresserade av en samfrakt.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Hej Huggan. Portens bredd är lika med nischens bredd. Normalt sett monteras porten precis i innerkant av nischen på så sätt att vissa av monteringsdetaljerna hamnar innanför och kan "breda ut sig där". Det krävs ungefär 10 cm extra plats på varje sida innanför nischen.huggan skrev:
Man kan då, om man inte vill att ngn del av porten sticker innanför, göra den yttre delen av nischen = portbredd, och den inre delen av nischen minst 10 cm bredare.
Ladda hem Hörmanns stora broschyr, i slutet finns alla monteringsmått och detaljer. Men gör öppningen = portbredd så är det lugnt.
Häng med på gemensam leverans tycker jag. Beställ nu så tar det ändå 6-8 veckor innan man kan hämta, och så får vi ner fraktpriserna.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 287 inlägg
Martinradbo: jag skulle slippa sido-dörren. Kollade på en sådan och den är inte bättre än en 3000kr dörr från Byggmax.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Vad som är likt nog är ju lite personligt men tycker du att något sånt här skulle funka?
Jag fick tag i mina portar som överskott så jag hade inget val annat än att köpa en vlanlig dörr och försöka få den så lik som möjligt.
Fick fram färgkoden som portarna var målade med och Bauhaus kunde bryta en burk färg i den tonen och sen var det bara att köpa en vanlig förrådsdörr på samma ställe
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag fick tag i mina portar som överskott så jag hade inget val annat än att köpa en vlanlig dörr och försöka få den så lik som möjligt.
Fick fram färgkoden som portarna var målade med och Bauhaus kunde bryta en burk färg i den tonen och sen var det bara att köpa en vanlig förrådsdörr på samma ställe
Självbyggare
· Stockholm
· 10 287 inlägg
Golden Oak kan vara lite knepigt att få till med färg och pensel. Vad har du för färg på andra dörrar på huset? Jag hade som tur var vit-vit-vit så då var det bara att ta släpen och åka till närmaste bygghandel och köpa lämplig dörr.
Minns jag inte helt fel så var inte ens K-värdet på Hörmanns dörrar speciellt bra. Enda fördelen som jag kunde se med den var möjligen att ytan är lite slittåligare och formstabilare än en vanlig trä-dörr, men då är den å andra sidan jobbigare att måla om eller laga.
Minns jag inte helt fel så var inte ens K-värdet på Hörmanns dörrar speciellt bra. Enda fördelen som jag kunde se med den var möjligen att ytan är lite slittåligare och formstabilare än en vanlig trä-dörr, men då är den å andra sidan jobbigare att måla om eller laga.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Nu beställer jag vår port från http://www.scheurich-leidersbach.de/, leveranstid säger de är 6-7 veckor.
Vinsten blir liten på grund av resekostnaderna om man inte kan hämta flera portar samtidigt, så jag hoppas ett par till personer är intresserade. Jag kan vänta ytterligare några veckor innan jag åker ner, ifall det underlättar.
Mitt telefonnr står i profilen om du hellre vill ringa och snacka.
Frakt 4-5000 kr totalt, som vi kan dela jämt på.
Vinsten blir liten på grund av resekostnaderna om man inte kan hämta flera portar samtidigt, så jag hoppas ett par till personer är intresserade. Jag kan vänta ytterligare några veckor innan jag åker ner, ifall det underlättar.
jag håller på och bygger garage och kommer behöva köpa två stycken portar så detta kan vara högst aktuellt för mig. Dock vill jag ha portar i trä med speglar, har inte kollat runt så mycket men finns det så är jag klart intresserad.
Kollade lite på scheurich, jag skulle kanske kunna tänka mig novoferm som verkar bra och finns i trä. Jag ska i så fall ha två portar och antagligen även två dörrar till det.martinradbo skrev:Nu beställer jag vår port från [länk], leveranstid säger de är 6-7 veckor.
Men jag behöver ta kontakt med tyskarna och få lite info samt en offert på ett komplett paket. Bäst kanske är i så fall att be om en specad offert på allt vi vill ha i ett, så kanske man får lite mängdrabatt
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Grymt Thomasx, det hade jag inte tänkt på, men så klart ska vi försöka få till ett bättre pris tillsammans. Jag tor det lättaste är att du först själv pratar med dem, tills du vet exakt vad du ska ha (portar, dörrar, fjärrkontroller och annat småtjafs). Då har du säkert även fått en prisuppgift.thomasx skrev:Kollade lite på scheurich, jag skulle kanske kunna tänka mig novoferm som verkar bra och finns i trä. Jag ska i så fall ha två portar och antagligen även två dörrar till det.
Men jag behöver ta kontakt med tyskarna och få lite info samt en offert på ett komplett paket. Bäst kanske är i så fall att be om en specad offert på allt vi vill ha i ett, så kanske man får lite mängdrabatt![]()
Jag har redan en erablerad kontakt med dem (har blivit ett antal samtal) så när du vet vad du ska ha ringer jag och talar om att jag vill ha ett bra paketpris på allting.
Jag tror deras priser är ganska "fixed" men jag tror alltid vi kan få till en del rabatt, de har nog goda marginaler.
Jag tror dock du bör titta på Hörmanns portar, de har definitivt vad du vill ha.
Kolla sv hemsidan: http://www.hoermann.se
Katalog här: http://www.hoermann.se/fileadmin/hormann.se/Brochures/Sectional-Gar-S.pdf
De har både alu-portar med lackerad utsida i träutseende (skall själv ha en i Decograin Golden Oak) samt riktiga träportar.
När vi beställer från Scheurich så lägger de i princip bara en order hos Hörmann, sen när sakerna är klara så hämtar man från Hörmanns produktionslager/utlämningsställe 65 km från gränsen. Om du vill beställa ett annat märke av port måste vi noga kolla upp var den i så fall hämtas. Lättast för mig vore så klart att bara hämta på ett ställe. Att Hörmann gör riktigt bra portar känns dock som huvudargumentet.
Kanske fler än vi vill vara med på ett "gruppinköp"? Någon mer port borde jag få plats med.
Glöm inte att köra förbi http://www.calle.dk på vägen hem...