Vi totalrenoverar badrummet med våtrumsbehörig firma. Det har strulat en del med golvet, och vi är helt klart missnöjda med det.
Se bilderna, den stora oron är "puckeln" som finns på ena väggen, där det rinner från brunnen. Och diverse kantförskjutningar på plattor. Har pratat med en annan firma som min kollega känner, och enligt honom är det "svindyrt" att bryta upp golvet och göra om.
Kan vi hävda att golvet ska läggas om, och vilka argument kan vi använda? Är det dåligt underarbete som är orsaken?
Vill inte hänga ut firman (än) då de kommer efter helgen för att titta på golvet.
Se bilderna, den stora oron är "puckeln" som finns på ena väggen, där det rinner från brunnen. Och diverse kantförskjutningar på plattor. Har pratat med en annan firma som min kollega känner, och enligt honom är det "svindyrt" att bryta upp golvet och göra om.
Kan vi hävda att golvet ska läggas om, och vilka argument kan vi använda? Är det dåligt underarbete som är orsaken?
Vill inte hänga ut firman (än) då de kommer efter helgen för att titta på golvet.
Det stämmer att det vore svindyrt att bryta upp och lägga om. Det blir billigare att spackla och lägga ett nytt lager plattor på de gamla, om man kan stå ut med höjningen. Det är klart, den trista lilla klippbiten längst ner på väggen blir ju ännu mindre då.
Det där puckeln, åstadkommer den ett bakfall någonstans? Hur stora är plattorna på golvet, 20x20?
Det där puckeln, åstadkommer den ett bakfall någonstans? Hur stora är plattorna på golvet, 20x20?
Tack för ditt svar.
Puckeln gör att det faller från brunnen åt ena hållet, och mot brunnen åt andra hållet. Skulle jag kasta vatten på puckeln skulle det med andra ord rinna en del vatten mot dörren i badrummet och en del mot brunnen.
Plattorna är 15 x 15 cm, och plattsättaren hade grymma problem att få det snyggt i fallet närmast brunnen (som sluttar mer). Slutade med att han fick flexa bort material under vissa plattor för att få till det. I mina amatör-ögon så verkar han inte ha mycket erfarenhet av att lägga klinker.....
En fråga till: Släpper fogarna igenom fukt, eller ska de också täta mot underlaget?
EDIT: Firman har varit här och de ska göra om golvet. Chefen skämdes som en hund för att hans gubbar gjort golvet så dåligt.
Puckeln gör att det faller från brunnen åt ena hållet, och mot brunnen åt andra hållet. Skulle jag kasta vatten på puckeln skulle det med andra ord rinna en del vatten mot dörren i badrummet och en del mot brunnen.
Plattorna är 15 x 15 cm, och plattsättaren hade grymma problem att få det snyggt i fallet närmast brunnen (som sluttar mer). Slutade med att han fick flexa bort material under vissa plattor för att få till det. I mina amatör-ögon så verkar han inte ha mycket erfarenhet av att lägga klinker.....
En fråga till: Släpper fogarna igenom fukt, eller ska de också täta mot underlaget?
EDIT: Firman har varit här och de ska göra om golvet. Chefen skämdes som en hund för att hans gubbar gjort golvet så dåligt.
Redigerat:
När man duschar så går vattnet igenom fogarna på en sekund typ, även plattorna släpper igenom en del väta.Rajding skrev:
Det är "tätskiktet" under plattorna som ska skydda mot vatten och ånga/fukt därav av namnet tätskikt.
Generellt tyckte jag att golvet såg bra ut förutom plattan borta vid dörren som tandade rätt så mycket samt bakfallet. Det är ganska omöjligt att få ett golv helt plant utan som ett biljardbord utan en endaste tandning. I så fall skulle plattsättaren behöva ligga en hel dag bara för att lägga golvet och inte ens då skulle det bli helt perfekt.
jon: flytspackla får man väl ej göra ovanpå då spacklet gör att det blir tätskickt igen?jon_h skrev:Det stämmer att det vore svindyrt att bryta upp och lägga om. Det blir billigare att spackla och lägga ett nytt lager plattor på de gamla, om man kan stå ut med höjningen. Det är klart, den trista lilla klippbiten längst ner på väggen blir ju ännu mindre då.
Det där puckeln, åstadkommer den ett bakfall någonstans? Hur stora är plattorna på golvet, 20x20?
antar att du menar man lägger om klinkersen bara å fixerar det rätt med fixet?
mvh
snickar estwing
Visst får man flytspackla på klinkersen, om man använder ett spackel som tål att ligga så blött. Nu menade jag kanske inte i första hand flytspackling, utan att man spacklar över golvet för hand med fix eller liknande innan man lägger plattorna. Men oavsett vilket så ska man ju inte ha ett till tätskikt. Och flytspacklet skulle inte fungera som tätskikt, om det är det du menar.
Jag antar att du tycker det var fult med den. Hur skulle du gjort, lagt den högst upp, eller klippt både uppe och nere, så det blir typ halvplattor på bägge ställena...?jon_h skrev:
Nyfiken, då jag inte riktigt vet hur man brukar tänka /göra ...
Jag hade klippt både uppe och nere. Man kan i princip alltid lyckas ha minst en halvplatta uppe och nere.Mikael_L skrev:
precis så jag menade att man ej får flyspackla igen, utan spackla upp golvet med fixet.. i din text så kan folk tolkat det så bara men vi e på samma spår..
nej menar ej att flytspackel e tätskikt.
mvh
snickar estwing
nej menar ej att flytspackel e tätskikt.
mvh
snickar estwing
Klicka här för att svara





