18 651 läst ·
141 svar
19k läst
141 svar
Ska en vedpanna innehålla mycket eller lite vatten?
Det var mest en näsbränna riktad mot knekten då han sågat 35kW Effectan för den har för mycket keramik och för mycket vatten samtidigt som han förordade V33 för den hade mindre och gång på gång hävdat hur otroligt viktigt det är med lite av båda. Lite kul att V33 visar sig har 5kg (+17%) mer keramik och 10kg (+12,5%) mer vatten...gaia skrev:
Själv är jag ju av åsikten att "för mycket" keramik är bättre än "för lite" för uppstarten, eftersom det minskar miljöfarliga utsläpp. Restvärme problemet bör enligt mig tacklas med främst rätt placering av pannan ("inomhus") och automatisk spjällstängning efter eldning.
Vatten/kW känns mest relevant för mig. Den enda kopplingen vedmagasinet har till vattenvolymen är ju att i en vattenmantlad panna så får man ju defakto ett antal extra liter vatten då magasinet blir större. Min poäng var att effectan i realiteten har ännu mindre vatten i värmeväxlingsdelen än V33 eftersom V33 dessutom har färre L vatten för att omgärda vedmagasinet.
Ex (med värden tagna ur luften)
Säg att V33 behöver 10L vatten runt vedmagasinet, Effectan 13L
Då blir relativa vattenmändsskillnaden i värmeväxlarområdet (80/67) hela 19,5%, 7% mer än ovan nämnda 12,5%.
Redigerat:
Och har panna även inbyggd "restvärme återvinning" är även det ett litet problemstedevil skrev:
Här kommer en bild på keramiken.
Redigerat:
Fick svar från vedsol idag ang quick-up 45-70kW.
Lite copy paste nedan från email.
Vi har endast en keramisk platta och den väger 60 kg i den ligger sedan gjutjärnsroster.
Det tar ca 10- 15 minuter att komma upp i laddtemp naturligtvis beroende på vilken kvalitet din ved håller.
Mvh
Raimo Ruuska
VedSol AB
Lite copy paste nedan från email.
Vi har endast en keramisk platta och den väger 60 kg i den ligger sedan gjutjärnsroster.
Det tar ca 10- 15 minuter att komma upp i laddtemp naturligtvis beroende på vilken kvalitet din ved håller.
Mvh
Raimo Ruuska
VedSol AB
-ap- är keramiken i eldkammaren isolerande ?
luckan ser ut att vara isolerad med keramik och den bör väl vara av isolerande keramik!
OM
det är så består då keramiken i vedkammare mot glödbäden av mera magasinerande keramik eftersom pannan kan "köras även på lägre effekt" enligt beskrivning i tråden hur bra och dyr pannan är
Tog mig även friheten att kolla pris på keramik =:blushing: kostar en slant att byta
Så det existerar pannor med 60kg keramik t.o.m. mera
inte så dumt med restvärmeåtervinningd^_^b
luckan ser ut att vara isolerad med keramik och den bör väl vara av isolerande keramik!
OM
Tog mig även friheten att kolla pris på keramik =:blushing: kostar en slant att byta
Då det är ingenjörer som konstruerat panna kan jag bara anta att dom valt "rätt" keramik.pr95 skrev:-ap- är keramiken i eldkammaren isolerande ?
OMdet är så består då keramiken i vedkammare mot glödbäden av mera magasinerande keramik eftersom pannan kan "köras även på lägre effekt" enligt beskrivning i tråden hur bra och dyr pannan är
Garantin på keramiken är 5år och slår man ut priset/kg tycker jag den verkar billig
Uppskattad livslängd är 8år.
Lägre effekt på 40kW modellen är 20kW.
Kan någon förklara hur ETA:n med dubbelt så mycke keramik och vatten och halva effekten
jämfört med en Gaselle ändå kan bli varm lika fort?
Redigerat:
Lite off-topic:
En fråga till _ap_ hur fungerar det där med inbyggd restvärmeåtervinning?
Jag har själv varit med när man dagen efter (20timmar) efter eldning av en effecta lambda 60 bara slagit på fläkten och de kolbitar som blivit kvar i förbränningsutrymmet tack vare den rostfria pinne som ligger tvärs över förbränningshålen omedelbart börjat glöda.
In med några stickor på detta kol och på med några fina vedklabbar och sen var det bara att åka...
Jag menar då har ju inte lambdan denna funktion med restvärmeåtervinning utan den stänger ju bara båda spjällen helt efter avslutad eldning.
Men detta sparar mycket värme i pannan
MVH
En fråga till _ap_ hur fungerar det där med inbyggd restvärmeåtervinning?
Jag har själv varit med när man dagen efter (20timmar) efter eldning av en effecta lambda 60 bara slagit på fläkten och de kolbitar som blivit kvar i förbränningsutrymmet tack vare den rostfria pinne som ligger tvärs över förbränningshålen omedelbart börjat glöda.
In med några stickor på detta kol och på med några fina vedklabbar och sen var det bara att åka...
Jag menar då har ju inte lambdan denna funktion med restvärmeåtervinning utan den stänger ju bara båda spjällen helt efter avslutad eldning.
Men detta sparar mycket värme i pannan
MVH
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Med restvärmeåtervinning menar jag den värme som blir kvar i pannvattnet efter eldningen.
Då panna mäter tempen i tanken vet den när botten kallnar och då pumpar den över värmen från pannan till tank.
Sen har den samma funktion som Effectan att ny ved antänder inom 30tim från förra starten.
Då panna mäter tempen i tanken vet den när botten kallnar och då pumpar den över värmen från pannan till tank.
Sen har den samma funktion som Effectan att ny ved antänder inom 30tim från förra starten.
ahh ok, inbyggt återvinningskoppel, då fattar jag.
Tackar!
Tackar!
Laddpaketet sitter altså i pannan? Det är helt rätt, att köpa panna och ett laddpaket är som att köpa elektronikboxen löst när man köper en ny bil..._ap_ skrev:
Hur är det konstruerat? Hur hanteras självcirkulation vid tex strömavbrott?
Redigerat:
Nej laddpaketet är "löst" och består av en steglöspump samt shunt med motor.Matss skrev:
Kostar lika mycke som en "laddomat".
Det som händer vid strömavbrott är att spjällen stängs och pannan slocknar, ev överskottsvärme spolas ut genom den inbyggda kylslingan.
Kom nu inte och säg att något annat skulle hända med en annan panna och "riktig" laddomat, några 40-70kW skickar man inte iväg med självcirkulation ändå.
I dom allra flesta större värmesystem finns ingen möjlighet till självcirkulation,
man måste helt enkelt bygga systemet som klarar strömavbrott.
Hm, nog klarar väl självcirkulation av att kyla ner en liten panna vid ett eventuellt strömavbrott._ap_ skrev:Nej laddpaketet är "löst" och består av en steglöspump samt shunt med motor.
Kostar lika mycke som en "laddomat".
Det som händer vid strömavbrott är att spjällen stängs och pannan slocknar, ev överskottsvärme spolas ut genom den inbyggda kylslingan.
Kom nu inte och säg att något annat skulle hända med en annan panna och "riktig" laddomat, några 40-70kW skickar man inte iväg med självcirkulation ändå.
I dom allra flesta större värmesystem finns ingen möjlighet till självcirkulation,
man måste helt enkelt bygga systemet som klarar strömavbrott.
Speciellt om det finns typ tusen liter kylvatten i en acktank bredvid pannan.
Jadå, stannar pumpen så rusar ju kallvattnet in i botten på pannan._ap_ skrev:
Har hänt att jag av misstag manövrerat pannan så att laddpumpen inte startat vilket får till följd att jag då inte ens får upp temperaturen i pannan även om den brinner för fullt med fläkten igång.
Panna och tank står bredvid varandra med korta rör emellan, tanken är ganska mycket högre än pannan vilket underlättar cirkulationen.
För alla de med helt manuellt reglerade pannor skulle jag rekomendera detta för att minska förlusterna ut genom skorstenen efter avslutad eldning.
http://www.byggahus.se/forum/vaerme...foer-dragluckor-pa-panna-egen-produktion.html
http://www.byggahus.se/forum/vaerme...foer-dragluckor-pa-panna-egen-produktion.html