Majgårdarna
innovan börjar ladda tidigare än så. jag kollade i förgår och runt 20 min så började den ladda.keramiken behöver väl inte vara genom varm för att den skall börja ladda? eller hur tänkte du?

Tänkte inte nått speciellt.
Frågade bara alla tillverkare hur mycket keramiken vägde och hur lång tid uppeldningen tar från tändning till patronen öppnar.
Då fick jag svaret att inovan ökar ca 2°C/min

Majgårdarna
skall försöka få fram det på loggningen i kväll

Hur ser keramiken ut i innovan ? var kommer primär luften in ?
sekundärluft genom eller under keramik ?
Är det verkligen 60kg i Innovan?isolerande eller?

Redigerat:
Tack för länken !
Nu förstår jag varför keramiken blir dyr !
många delar att konstruera - gjuta
kan mycket väl tänka mig att den är tung- liknar den keramik som fanns i min panna dock var den enklare- mindre delar (fungerade dåligt)

kricken_ skrev:
På denna länk syns det både vart luften kommer in och hur keramiken ser ut i innovan.
[länk]
Herregud vad mycket olika delar! Värsta byggsatsen. (I min calmarpanna finns bara tre st delar. )

Vad kostar ett keramikbyte?

Kalmar pannan har 35kg keramik i alla sina 3st modeller,trots så lite keramik o utan lamda så ligger dom i toppen,enligt Sp test.:)

_ap_
har mailat, återkommer med svar så fort jag vet.

Effecta lamda 60kw innehåller 40kg keramik.Trots lamda o "hela 5kg extra keramik" får den slita hårt för att placera sig i toppen på Sp lista.:)

Har fått lära mig att man skall räkna med en konstant på 0,3 x kg/keramik för att få veta hur många kWh som behövs för att keramiken skall nå arbetstemp.

Så det är en stor skillnad i uppstarts energi för att pannorna skall brinna miljöriktigt.

Skillnaden mellan pannan med mest keramik och minst är drygt 10kWh (av dom vi vet keramik vikten på).
Släpper då pannan ut mellan 70-90% av all skit under tiden dessa kWh tillverkas så brinner pannan med mest keramik skitigt ca 20min längre vid varje tändning om man räknar på 30kW.

Så _ap_ har rätt som han skrev tidigare blir uppstarten inräknad i miljötesten så får nog många tillverkare/användare tänka om.

knekten skrev:
Effecta lamda 60kw innehåller 40kg keramik.Trots lamda o "hela 5kg extra keramik" får den slita hårt för att placera sig i toppen på Sp lista.:)
Men du, prova för en gång skull jämföra äpplen med äpplen. Du jämför en 60kW panna med en 35kW. Jämför Effectas 35kWare mot Kalmarpannan istället...

En kalmar v33 35kW (30-40kW) har
Ved: 120L
Vatten: 90L
Keramik: 35kg

En Effecta Woody lambda 35kW har
Ved: 135L
Vatten: 80L
Keramik: 30kg

Så trots att du envist hävdar att det ska vara så lite vatten som möjligt och så lite keramik som möjligt så tycker du Effectan är skit medan du höjer kalmarpannan till skyarna. Hur ska du ha det egentligen? Effectan har mindre i båda, samma effekt och trots det större vedutrymme...

kricken_ skrev:
Tänkte inte nått speciellt.
Frågade bara alla tillverkare hur mycket keramiken vägde och hur lång tid uppeldningen tar från tändning till patronen öppnar.
Då fick jag svaret att inovan ökar ca 2°C/min
Ringde till Effecta. Deras keramik väger ca 30kg till 35kW pannan. Keramiken tillverkas av Höganäs och består av 4 bitar (2 i botten å vedmagasinet och 2 runt eldhärden undertill).

Antal C/min är enligt egna erfaranheter ca (72-22)/10-15min = 3,5-5C/min

stedevil skrev:
Men du, prova för en gång skull jämföra äpplen med äpplen. Du jämför en 60kW panna med en 35kW. Jämför Effectas 35kWare mot Kalmarpannan istället...
Som ja skrev tidigare så väger keramiken lika mycket i alla 3st modeller av Kalmarpanna,även Kalmar V65 innehåller 35kg keramik.:)

För den intresserade finns här en länk med information
längst ner-- ombyggnadsteknik om keramik m.m.

http://www.afabinfo.com/faktablad.asp

kan hända att alla inte läst +många andra nyttiga kunskaper för oss vednördar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.