18 652 läst ·
141 svar
19k läst
141 svar
Ska en vedpanna innehålla mycket eller lite vatten?
Keramiken ska ju ISOLERA, så mindre keramik betyder rimligen LÄNGRE tid för att nå driftstemp i eldhärden.pr95 skrev:
Isolerande Keramer har en värmeledningsförmåga på ca 2-3W/mK
Stål ligger på sådär 50-55W/mK, dvs kyler ca 25x snabbare.
Har du inte keramik så måste du ha nått annat som isolerar för att hindra att eldhärden kyls, och vad är ditt förslag som skulle ISOLERA bättre som tål 1200-1300 grader?
Redigerat:
Jag tror inte riktigt du greppar hur isolering fungerar och varför man använder det.pr95 skrev:
I termer som kanske är enklare att förstå, isolerar du ditt hus för att det ska vara varmt eller kallt INNE i huset?
Vidare, om du har ett hus med 100mm isolering och ett hus med 200mm isolering, vilket hus blir snabbast varmt om du har ett 1000W element som enda uppvärming?
Med mer keramik är det mer värme kvar i pannan när eldningen upphör, det är nackdelen man får, fördelen är att man kommer upp i temp och ren/miljövänlig förbränning snabbare.
Ex. Panna A innehåller 50 liter vatten och 20 kg keramik. Uppstartningenergin för att
varmelda pannan blir c:a 9,5 kWh (3,5 (vatten) + 6,0 (keramik) = 9,5 kWh). Panna B
innehåller 150 liter vatten och 60 kg keramik. Här blir uppstratsenergin ungefär (10,5
(vatten) + 18 (keramik) = 28,5 kWh
Om panneffekten är c:a 30 kW gör detta att panna A 20 minuter efter uppstart är driftsatt
och laddar ackumulatortanken medan panna B behöver nästan en hel timmas uppstart.
Om båda pannorna har samma pannverkningsgrad – säg 80% - blir ändå skillnaden i
systemverkningsgrad betydande.
Om man i båda fallen tillför ett vedinlägg på 150 kWh så ger pannverkningsgraden 120
kWh energiproduktion. Om panna A sedan "offrar" 9,5 kWh ytterligare på energi som
aldrig kan utnyttjas i värmesystemet blir systemverkningsgraden (120- 9,5) / 150 = 73,7
%, medan panna B får systemverkningsgraden (120- 28) / 150 = 61,3 %. En skillnad på
mer än 12 procentenheter trots att det i pannverkningsgraden ser ut som pannorna är
helt likvärdiga.
varmelda pannan blir c:a 9,5 kWh (3,5 (vatten) + 6,0 (keramik) = 9,5 kWh). Panna B
innehåller 150 liter vatten och 60 kg keramik. Här blir uppstratsenergin ungefär (10,5
(vatten) + 18 (keramik) = 28,5 kWh
Om panneffekten är c:a 30 kW gör detta att panna A 20 minuter efter uppstart är driftsatt
och laddar ackumulatortanken medan panna B behöver nästan en hel timmas uppstart.
Om båda pannorna har samma pannverkningsgrad – säg 80% - blir ändå skillnaden i
systemverkningsgrad betydande.
Om man i båda fallen tillför ett vedinlägg på 150 kWh så ger pannverkningsgraden 120
kWh energiproduktion. Om panna A sedan "offrar" 9,5 kWh ytterligare på energi som
aldrig kan utnyttjas i värmesystemet blir systemverkningsgraden (120- 9,5) / 150 = 73,7
%, medan panna B får systemverkningsgraden (120- 28) / 150 = 61,3 %. En skillnad på
mer än 12 procentenheter trots att det i pannverkningsgraden ser ut som pannorna är
helt likvärdiga.
Största anledningen till att panntillverkare bygger sina pannor med väldigt mycket keramik är för att få en hög och jämn temperatur i slutförbränningen.
Blir tex inte så känslig för ev hängningar i vedutrymmet som orsakar ev temporär kW sänkning.
Titta på Baxis pannor som slår de flesta lamda pannor på fingrarna i miljötesterna.
Det är just pga detta (Stor/tung keramik) dom själva säger t.o.m att lambda på deras pannor är inget som behövs (dock finns det att köpa).
Dock innebär detta att om även uppstart skulle räknas med i miljötesterna så blir baxi en medelmåtta p.g.a den stora uppstarts energi som krävs även fast den är väldigt bra när allt är varmt.
Nya viadrus pannan som Knekten var och tittade på började ladda till Tank efter drygt 10min då hade alltså pannan redan värmt allt vatten och keramik till drift temp jämför det med att vissa pannor behöver ca 25-30min bara för att värma keramiken till drifttemp så att pannan börjar brinna rent.
Då är valet inte svårt i mina ögon om man skall ha lite eller mycket vatten/keramik i sin panna.
Blir tex inte så känslig för ev hängningar i vedutrymmet som orsakar ev temporär kW sänkning.
Titta på Baxis pannor som slår de flesta lamda pannor på fingrarna i miljötesterna.
Det är just pga detta (Stor/tung keramik) dom själva säger t.o.m att lambda på deras pannor är inget som behövs (dock finns det att köpa).
Dock innebär detta att om även uppstart skulle räknas med i miljötesterna så blir baxi en medelmåtta p.g.a den stora uppstarts energi som krävs även fast den är väldigt bra när allt är varmt.
Nya viadrus pannan som Knekten var och tittade på började ladda till Tank efter drygt 10min då hade alltså pannan redan värmt allt vatten och keramik till drift temp jämför det med att vissa pannor behöver ca 25-30min bara för att värma keramiken till drifttemp så att pannan börjar brinna rent.
Då är valet inte svårt i mina ögon om man skall ha lite eller mycket vatten/keramik i sin panna.
Nu blandar du ihop systemverkningsgraden med tiden till driftstemp i eldhärden erhålles. Det är INTE samma sak (det är tom ett visst motsatsförhållande).pr95 skrev:
Sen är ju din systemverkningsgrad uträknad genom att anse att all energi som blir kvar i pannan är en förlust. Det stämmer om pannan står i ett annat ouppvärmt utrymme, tex ett uthus, men är direkt felaktigt om pannan står inne i huset (då denna värme kommer diffundera ut som värme i huset, dvs nästan ingen förlust alls).
Så ditt inlägg är viktigt att tänka på när man ska köpa en ny panna, men inte av anledningen du tror utan var den ska placeras.
Redigerat:
10 min på en panna som har 75kW effekt (eller var det 100kWaren han såg?) imponerar inte på mig. Vi har varmvatten efter 10-15 min på vår 35kW Effecta. Undrar hur snabb en 60kW Effecta är på att komma igång.kricken_ skrev:Nya viadrus pannan som Knekten var och tittade på började ladda till Tank efter drygt 10min då hade alltså pannan redan värmt allt vatten och keramik till drift temp jämför det med att vissa pannor behöver ca 25-30min bara för att värma keramiken till drifttemp så att pannan börjar brinna rent.
Just när det gäller viadrus pannan så är alla lika snabba oavsett kW iom att pannan är uppbyggd i sektioner så lägre kW lika med mindre keramik och vatten att värma.stedevil skrev:
Fler sektioner högre kW men mer vatten och keramik.
Däremot låter det ju helt fantastiskt att även effecta lyckas värma upp pannan så fort den har ju ändå 80liter vatten och borde ha minst 20kg keramik runda slängar 12-13kWh att tillverka och då har jag ej räknat ev vatten i tanken att värma för att kunna tappa vv för du utgick väl från kall tank och panna när du mätte denna tid.
Normalt borde det innebära ca 25-30kWh att tillverka innan du kan tappa varmt vatten men det kanske en 35kW panna klarar på 10-15min trots att alla pannor lämnar en lägre effekt i uppstarts fasen.
Redigerat:
nu vet jag inte om stedevils effecta har lambda, men ett annat märke (
) med lambda ökar draget maximalt i början av brasan för att snabbt komma upp i temp.
Fast pannans märk effekt är 40kW är det inte omöjligt att den lämnar 60-70kW innan den uppnått drift temp därefter justeras draget ner.
Fast pannans märk effekt är 40kW är det inte omöjligt att den lämnar 60-70kW innan den uppnått drift temp därefter justeras draget ner.
Skiljer det någon tid i uppstart på eta pannor av olika kW _ap_?_ap_ skrev:
Behövs ingen värme i tanken för att tappa varmvatten. Systemet är byggt med TVA på ledningen mellan panna och tank, så så fort termovaren börjar shunta vatten så kommer det varmvatten direkt från pannan till värmeväxlaren.kricken_ skrev:
Utgår från
* 20C i pannan. Termovaren öppnar vid ca 70C. DTemp = 50K
* Vatten 80L
* Specifik värmekapacitet vatten 4,18kJ/kgK
DVS 80kg x 50 K x 4,18kJ/kgK = 16720 kJ
Pannas effekt = 35kW = 35kJ/s
16720 s / 35 = 477s < 8minuter
Som sagt, 10min att komma igång för en panna på mer än dubbla effekten är INTE imponerande. Det är knappt godkännt...
Redigerat:
marginellt, nu har jag inte mätt tiden exakt men så fort jag ska på besök hos en 40kW med 170L ska jag klocka den exakt.kricken_ skrev:
På ett ungefär tar det ca 10-15min från 35* till 80*, den som kan får väl räkna ut vad den ger för effekt då.
Nej! Pannkonstruktörer o förbrännings ingenjörer är redan överens.(se länk i Orlan tråden). En vedpanna ska ha så lite vattenvolym o keramik som möjligt, så att panna snabbt kommer upp i arbetstemp o kan börja ladda acktanken.mexitegel skrev:
vilken panna innehåller 60kg !! keramik som i exemplet?
Tror dom flesta är närmare 20kg.
Det skiljer nog inte så värst mycke mellan olika pannor, förutom vatten volymen men den har ju rätt mycke att göra med ved volymen.
För vi kan väl alla vara överens om att keramiken behövs?
Tror dom flesta är närmare 20kg.
Det skiljer nog inte så värst mycke mellan olika pannor, förutom vatten volymen men den har ju rätt mycke att göra med ved volymen.
För vi kan väl alla vara överens om att keramiken behövs?