N naybro2025 skrev:
Min fråga är:
Om jag dör kommer han ändå ärva mig eftersom vi står fortfarande gifta. Jag har också via en annan jurist testamenterat mina enskilda egendom till vår dotter.
Nej han ärver inte dig.
Eftersom du endast har enskild egendom och har testamenterat den till din dotter är det det som gäller. Dottern ärver dig men inte mannen

• Gilla
naybro2025
  • Laddar…
OK du skall köpa 1/2 huset.
Din man får 1/2 huset som gåva.
Det är två separata saker en gåva och ett köp. Ni övertar varsin halva och har sedan ett hus tillsammans.

Det har skrivits och gissats friskt om varför ni gör så. Men det hör egentligen inte till din egentliga fråga.
  • En effekt av upplägget är att den vinst din svärfar gör när han säljer 1/2 till dig blir beskattningsbar för honom. Den som gör vinsten betalar skatten. Den del han ger bort ger ingen vinst och beskattas inte alls. Man betalar inte skatt när man ger gåvor.
  • En annan effekt är att om din man säljer sin 1/2a kommer han att få betala en skatt där han övertar givarens/sin fars anskaffningskostnad. I hans skatt finns en sk latent skatt. Medan om du som köpt din 1/2a säljer den är anskaffningskostnaden det du nu skall köpa 1/2an för. I din del av huset finns ingen latent skatt.
  • Om ni inte säljer och er dotter till slut kommer att ärva hela huset kommer slipper både din svärfar och din man betala den latenta skatten. Det är en fördel för er alla. Utom kanske för dottern som får betala den om hon säljer. Men det innebär att ni alla haft mer pengar att röra er med och råd att behålla huset...
  • Man kan säga att upplägget med gåva innebär att ni skjuter skatten framför er. Jag antar att det är avsikten.
N naybro2025 skrev:
Jag hade värdens bästa svärmor och huset påminner mig mycket om henne när jag är där. Vår 20 åriga dotter älskar huset. Min man har vuxit i det 55 åriga huset.
Det får mig att tro att tanken är att huset en dag blir hennes.
N naybro2025 skrev:
Men jag skulle inte vilja betala mer än 1500 000 kr. Jag måste ha lite buffert så ifall det skulle uppstå renoveringsbehov. Ingen barmhärtighet i den här affären/ familjen.
Som jag ser saken har du ett väldigt bra läge. Din man kan inte betala något. Du kan betala 1,5M. Hela affären bygger på att du betalar. Så de andra får finna sig i att du vill ha en seriös värdering och att priset blir rättvist.

Det är viktigt att du inte betalar för mycket. Det är minst lika viktigt att svärfar inte säljer för billigt. För att undvika problem när en dag arvet efter honom skall delas mellan din man och hans syster.

Jag föreslår som någon tidigare sagt att ni gör minst tre nya professionella skriftliga värderingar. Ni är fyra parter svärfar, din man, hans syster och du. Ni kan beställa var sin skriftlig värdering. Sedan tar ni alla värderingarna och börjar med att ta bort den högsta och den lägsta. Och avslutar med att räkna ut medelvärdet av de andra..
N naybro2025 skrev:
Tack för att ni läste mina mejl i det forumet och försökte hjälpa mig.
Hoppas det är till hjälp.

• Gilla
naybro2025 och 1 till
  • Laddar…

"Köparen förbinder sig att inte föra talan mot säljaren..."​

Här blir det knepigt.
En sådan total friskrivning (att köparen inte får föra talan alls om fel) kan uppfattas som en väsentlig villkorsinskränkning i själva köpet, vilket i sin tur kan påverka lagfarten.
Lantmäteriet kräver att köpehandlingar är “rena”, dvs att de inte innehåller villkor som gör äganderättsövergången osäker.
Ett sådant villkor kan teoretiskt ses som ett villkorat köp enligt 4 kap. 3 § JB, vilket kan göra köpet ogiltigt eller vägra lagfart tills villkoret undanröjts. Så ja, det finns fog för oro. Man bör låta en fastighetsjurist granska en sådan klausul innan undertecknande.
  • En generell friskrivning är i grunden problematisk men ibland tillåten.
  • Det avgörande är anledning, tydlighet och balans.
  • En formulering som “köparen får inte föra talan” är riskabel och bör granskas av jurist.
  • I praktiken är dolda-fel-processer svåra att vinna, så friskrivningens risk ligger främst i formalia, inte i ekonomin.

Föreslå att familjen tänker om då köpet verkar komplicerat ur flera aspekter. Förenkla det. Kan ni köpa huset "som vanligt" och istället få en ekonomisk gåva av svärfar?

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Priset bör ju avspegla att det är en fastighet som är helt friskriven.
Det här tycker jag är en viktig poäng. Vill säljaren köpa sig fri från ansvar kostar det förstås. Jag skulle kräva en prisnedsättning på exempelvis 5–10 % för att acceptera en så långtgående friskrivning.

Vill svärfadern att köpet genomförs på kommersiella villkor får han acceptera att det ger effekter åt båda håll.

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
N naybro2025 skrev:
Hej igen,
år 2014 skrev jag och min man äktenskapsförord hos en jurist. Det är bevarad hos skattemyndighet.
Texten i äktenskapsförordet innehåller : Vi ,äkta makarna .... och ....bestämmer genom detta äktenskapsförord att såväl all egendom, som var och en av oss nu äger, som all egendom vi i framtiden förvärvar, skall vara vardera makens enskilda egendom vari den andre av oss således inte skall ha någon giftorätt. All egendom som träder istället för nu avsedd egendom skall vara vederbörandes enskilda egendom. Avkastningen av all nu avsedd egendom skall vara enskild egendom.

Min fråga är:
Om jag dör kommer han ändå ärva mig eftersom vi står fortfarande gifta. Jag har också via en annan jurist testamenterat mina enskilda egendom till vår dotter.
Det här håller. I och med att ni bodelat blir egendomen din att fritt förfoga över vid din död och genom testamentet går den då direkt till din dotter.

Maken har i vissa fall rätt till ett mindre belopp (fyra prisbasbelopp, ca 200.000 kr idag) men inte mer än så.

• Gilla
naybro2025
  • Laddar…
Hela upplägget känns väldigt jobbigt och upplagt för tvister och osämja. Jag skulle nog aldrig ge mig in i detta, folk och relationer förändras när miljontals kronor står på spel.

Om du går bort så är alltså din man och din dotter delägare i samma fastighet och kanske har väldigt olika uppfattning om hur det ska hanteras.

D
N naybro2025 skrev:
Hej på er alla,
Jag är så glad och tacksam över att möta indirekt underbara människor som er som besvarade på min fråga.
Sommarstället ägs av min svärfar. min svägerska med sin man som ligger bakom det hela.
Vi hade var sin anlitade mäklare på plats under våren. Vå mäklar värderade huset/marken på 2,750 000 kr på 100% av huset. Deras mäklare värderade huset på 4000 000 kr. Jag och även banken tyckte att det diffade mycket mer än 30% prisskillnad. Jag har förra månaden gick med att vi plussar summorna och delar på 2 vilket landade på 3 375 000 kr. Jag sa hela tiden att jag vill besiktiga huset, eftersom det är 55 år gammal.
Svärfar vägrade totalt, men jag satt min fot och sade vi måste besiktiga. Vi lyckades i alla fall besiktiga ( 9000 kr). Taket enligt besiktningsmannen kommer att behövas läggas om snarare framtid sa han.
Nu innan vi ska skriva kontrakt så har de satt ihop en senario med bland annat FRISKRIVNINGEN som jag skrev först .
På juristens beräkningen står det också att LATENT SKATT SOM LIGGER KVAR PÅ FASTIGHETEN ÄR 670 674 kr. Jag ska köpa 1/2 för 1 687 500 kr och min man får 1/2 som gåva.
Min fråga här: Varför jag som köpare måste betala reavinst skatten i framtiden. Är det inte min svärfar som ska betala hälften av 670 674 kr/ 2= dvs 335 337 kr?
Jag vet att min mans del 1/2 är en gåva från hans pappa och han ska i framtiden, om man vill sälja fastigheten då står för hälften av reavinstskatten / latentskatten. Tacksam om jag får återkoppling om det
Den latenta skatteskulden ska räknas av från det som ska betalas/gåvan.

Väldigt ofördelaktigt att du ska betala för halva, dvs halva marknadsvärdet.

Bättre att han ger (gåva) hela fastigheten till sonen mot ett vederlag (3,3-latent skatt). Sen ger din man dig halva genom att det blir giftsttsgods.

Edit: missade att ni har äktenskapsförord

D Derbyboy skrev:
Edit: missade att ni har äktenskapsförord
Det är inga problem att skriva ett nytt äktenskapsförord. Är parterna överens är det bara att skriva under och registrera det nya äktenskapsförordet hos Skatteverket.
Jag och bättre hälften är inne på äktenskapsförord nummer två för närvarande. Det är inte ovanligt att man behöver göra nya överenskommelser under äktenskapets gång, man kanske köper eller säljer en fastighet (som i trådens fall), någon av parterna får ett stort arv eller drar på sig stora skulder. Och så vidare.

M mawno skrev:
Hela upplägget känns väldigt jobbigt och upplagt för tvister och osämja.
👎
Det är inte det minsta konstigt upplägg.
  1. Ägaren ger sin son halva huset. Inte det minsta jobbigt. En gåva bara.
  2. Ägare säljer andra halvan av huset till sonens fru. En vanlig försäljning. Inget jobbigt eller konstigt.
M mawno skrev:
Jag skulle nog aldrig ge mig in i detta, folk och relationer förändras när miljontals kronor står på spel.
👎
Du skulle tacka nej till att få överta sommarhuset du och din familj haft hela ditt liv. Huset som du vill ha för att kunna ge din dotter. Huset din far vill ge till dig. För att huset är värt "miljontals kronor". Det har jag mycket svårt att tro.
M mawno skrev:
Om du går bort
"Om"? Att TS går bort kan vi vara säkra på kommer hända förr eller senare.
M mawno skrev:
så är alltså din man och din dotter delägare i samma fastighet och kanske har väldigt olika uppfattning om hur det ska hanteras.
👎
Än sen? Vilka är bättre lämpade att ta hand om huset än mannen och dottern?

Har mannen klarat att samäga med sin fru fram till hon går bort kan han säkert klara att samäga med sin dotter. Även om de har olika uppfattning

Det finns gott om sätt att hantera sådana saker.

TS har skrivit att hon och hennes man önskar att deras dotter skall överta huset i framtiden eftersom dottern tycker så mycket om huset. Upplägget är enkelt och smidigt. Dessutom ger det svärfadern möjlighet att vara rättvis och ge sin dotter en exakt lika stor gåva som han ger sin son.

O O skrev:
👎
Det är inte det minsta konstigt upplägg.
  1. Ägaren ger sin son halva huset. Inte det minsta jobbigt. En gåva bara.
  2. Ägare säljer andra halvan av huset till sonens fru. En vanlig försäljning. Inget jobbigt eller konstigt.
Det är ingen vanlig försäljning eftersom den inte sker på öppna marknaden. Det verkar ju redan vara väldigt olika uppfattningar om vad huset är värt. Dessutom finns oklarheter kring husets skick. TS köper dessutom ett hus med friskrivningsklausul men förväntas betala fullt värde.
O O skrev:
👎
Du skulle tacka nej till att få överta sommarhuset du och din familj haft hela ditt liv. Huset som du vill ha för att kunna ge din dotter. Huset din far vill ge till dig. För att huset är värt "miljontals kronor". Det har jag mycket svårt att tro.
Det är ju inte gåvodelen av huset som är problematisk. Jag hade tackat nej till att köpa min frus föräldrars sommarställe med besiktningsklausul om inte priset var extremt bra.
O O skrev:
"Om"? Att TS går bort kan vi vara säkra på kommer hända förr eller senare.

👎
Än sen? Vilka är bättre lämpade att ta hand om huset än mannen och dottern?

Har mannen klarat att samäga med sin fru fram till hon går bort kan han säkert klara att samäga med sin dotter. Även om de har olika uppfattning

Det finns gott om sätt att hantera sådana saker.

TS har skrivit att hon och hennes man önskar att deras dotter skall överta huset i framtiden eftersom dottern tycker så mycket om huset. Upplägget är enkelt och smidigt. Dessutom ger det svärfadern möjlighet att vara rättvis och ge sin dotter en exakt lika stor gåva som han ger sin son.
Dottern är ju inte mannens dotter. Jag hade inte velat äga halva min svärfars hus. Eller att min svärdotter ägde mitt hus för den delen. Speciellt problematiskt när mannen inte verkar ha medel att köpa ut dottern.

Det ovanliga här är att TS och hennes man inte har gemensam ekonomi (och att hans ekonomi verkar vara ytterst ansträngd). Det är alltså makens barndomsminnen TS betalar för (och dotterns) inte sina egna. Och skulle äktenskap eller makens ekonomi haverera har TS betalat fullt för något som inte i första hand kanske är hennes val.

Å andra sidan skulle det säkert inte bli något fritidshus alls om maken inte fick hjälp med sin andel.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
B
N naybro2025 skrev:
Det är han och hans dotter och dotters som ligger bakom det hela. Jag vill bevara arvet i familjen och överlämna till vår dotter ( 4:e generation )att ärva fritidshuset i framtiden.
Önskar dig en fortsatt bra eftermiddag.
Vänligen / Naybro
Vad är det du antyder på att de ” ligger bakom”? Del 1 med friskrivning är helt okej i mitt tycke eftersom din man FÅR en del av fastigheten… ska han pusha för ett dolt fel av sin far för något han FÅTT? Själv köpt inom familj till reducerat pris och friskrivning var givet.

Att annan syskon ser till att detta gör rätt till är inget fel heller. Trots allt förtida arv som delas ut här.. även därför bra med friskrivning så affären är ”klar”..

alternativet är ju att svärfar säljer på öppen marknad och din man kanske` får ett arv från ev vinst längre fram.. om inte svärfar drar jorden runt 2 varv för slantarna.

• Gilla
naybro2025
  • Laddar…
M mawno skrev:
Dottern är ju inte mannens dotter.
Jo. Du verkar ha fått familjerelationerna om bakfoten.

TS och hennes man har ett gemensamt barn. Därtill finns mannens far (nuvarande ägare) och syster med familj som intressenter.

Det framgår av TS olika inlägg.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jo. Du verkar ha fått familjerelationerna om bakfoten.

TS och hennes man har ett gemensamt barn. Därtill finns mannens far (nuvarande ägare) och syster med familj som intressenter.

Det framgår av TS olika inlägg.
Ok, fel av mig. Vad är då poängen med att halva huset ska vara enskild egendom? Är TS rädd att mannen slarvar bort huset på något sätt? Det kan han ju kanske göra ändå, eftersom han äger 50%

M mawno skrev:
Det är ingen vanlig försäljning eftersom den inte sker på öppna marknaden.
Jo det är en försäljning med en säljare och en köpare. Sådant har sker hela tiden. Öppna marknaden är inte aktuellt när man har en köpare inom familjen.
M mawno skrev:
Det verkar ju redan vara väldigt olika uppfattningar om vad huset är värt.
Det måste det enas om såklart.
M mawno skrev:
Dessutom finns oklarheter kring husets skick. TS köper dessutom ett hus med friskrivningsklausul men förväntas betala fullt värde.
Med tanke på att mannen bott i huset hela sitt liv finns inge oklarheter om skicket. I detta fallet har inte friskrivningsklausulen något ekonomiskt värde.
M mawno skrev:
Det är ju inte gåvodelen av huset som är problematisk. Jag hade tackat nej till att köpa min frus föräldrars sommarställe med besiktningsklausul om inte priset var extremt bra.
Jo men nu är det inte du som skall köpa. Utan en person som vill betala marknadspris. Av tidigare redovisade rättviseskäl.
M mawno skrev:
Dottern är ju inte mannens dotter.
Menar du att TS ljuger när hon påstår det???
M mawno skrev:
Jag hade inte velat äga halva min svärfars hus. Eller att min svärdotter ägde mitt hus för den delen. Speciellt problematiskt när mannen inte verkar ha medel att köpa ut dottern.
Du verkar inte ha läst hela tråden. Eller så har du missuppfattat saken.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.