Hej!
Vi har nu kommit en bit in i våra byggplaner av vår 2-plansvilla. Snart dax att få lämna hyresrätten! Det är dock ett moment som plågar oss mer än något annat, hur ska vi planera övervåningen? Ett allrum skulle göra övervåningen mer inbjudande och få mer känsla av rymd. Dessutom skulle barnen får ett rum för sitt tv-spelande. Nackdelarna är att rummen skulle bli aningens mindre och att vårt enda förråd, förutom garderober, skulle få stryk på foten. Vi är lite rädda för att om man inte har allrummet så kommer övervåningen med dess minimala hall att kännas trång eller är det bara ett smart sätt att utnyttja övervåningens kvadratmeter??
Titta gärna på våra enkla skisser och skriv vad ni tänker! Vi är helt nya i hela "byggahusgrejen" och skulle mer än gärna få lite goda råd för att få bot på den rådande byggångesten!!!
Vi har nu kommit en bit in i våra byggplaner av vår 2-plansvilla. Snart dax att få lämna hyresrätten! Det är dock ett moment som plågar oss mer än något annat, hur ska vi planera övervåningen? Ett allrum skulle göra övervåningen mer inbjudande och få mer känsla av rymd. Dessutom skulle barnen får ett rum för sitt tv-spelande. Nackdelarna är att rummen skulle bli aningens mindre och att vårt enda förråd, förutom garderober, skulle få stryk på foten. Vi är lite rädda för att om man inte har allrummet så kommer övervåningen med dess minimala hall att kännas trång eller är det bara ett smart sätt att utnyttja övervåningens kvadratmeter??
Titta gärna på våra enkla skisser och skriv vad ni tänker! Vi är helt nya i hela "byggahusgrejen" och skulle mer än gärna få lite goda råd för att få bot på den rådande byggångesten!!!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mindre sovrum till barnen, mina barn hade rum som var 2,80x2,80 det duger bra till säng, skrivbord och en garderob, om dom har ett stort allrum. Dra ner väggen en bit till dom små sovrummen, kläm in ett litet förråd till bredvid trappan.
Bild 2 får man klaustrofobi av, liknar husen man har i England.
Bild 2 får man klaustrofobi av, liknar husen man har i England.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Instämmer i stort med Rickard!
Och ge attsingen i att sätta dörrarna på sniskan.
11-kvadrats-rummet blir ju mycket bättre om dörren sitter horisontellt på bilden,
liksom dörren i 10,54 m2 rummet. Annars blir det ju ingen plats över till garderoberna.
Och ge attsingen i att sätta dörrarna på sniskan.
11-kvadrats-rummet blir ju mycket bättre om dörren sitter horisontellt på bilden,
liksom dörren i 10,54 m2 rummet. Annars blir det ju ingen plats över till garderoberna.
tack snälla ni för synpunkter och ideér. Vi ritar nog om dörrplaceringen efter goda råd!
när vi har läst om planering av rum rekommenderas att barnrum bör vara 10kvm, vad tycker ni är rimliga storlekar?
Vi har också funderingar kring allrumet på övervåningen, det är svårt att få till väggar att möblera med soffa och så, det är ju dörrar och fönster/trappa mot varje vägg, inga ytor kvar att använda till möbler. Vad tror ni om det, ideér på bra lösningar?
För övrigt så kommer vi inte använda oss av lösningen med endast hall på övervåningen. Det är rätt, klaustrofobi fick en ny innebörd
Vi har också funderingar kring allrumet på övervåningen, det är svårt att få till väggar att möblera med soffa och så, det är ju dörrar och fönster/trappa mot varje vägg, inga ytor kvar att använda till möbler. Vad tror ni om det, ideér på bra lösningar?
För övrigt så kommer vi inte använda oss av lösningen med endast hall på övervåningen. Det är rätt, klaustrofobi fick en ny innebörd
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
En tanke om dörrarna:
Om du flyttar om, så att de fyra dörrarna blir samlade i två grupper, så blir det mer fria väggytor för TV, bokhyllor, möbler eller tavlor t. ex.
Om du flyttar om, så att de fyra dörrarna blir samlade i två grupper, så blir det mer fria väggytor för TV, bokhyllor, möbler eller tavlor t. ex.
Var är fönstren placerade? Är det tre barnrum på öv eller är ett föräldrarum? Hur ser bv ut? Bygger ni med en husleverantör eller i egen regi?
Jag tror att ni kan få ut mer av utrymmet genom att titta runt massor på hur övervåningar är ritade och plocka ihop något optimalt för er.
Jag håller med om att barnrum bör vara runt eller ganska nära 10 kvm, det är lagom. Personligen skulle jag satsa på mer utrymme för förvaring och försöka jobba bort behovet av fristående garderober till förmån för skjutdörrsgarderober och/eller klk-utrymme.
Jag tror att ni kan få ut mer av utrymmet genom att titta runt massor på hur övervåningar är ritade och plocka ihop något optimalt för er.
Jag håller med om att barnrum bör vara runt eller ganska nära 10 kvm, det är lagom. Personligen skulle jag satsa på mer utrymme för förvaring och försöka jobba bort behovet av fristående garderober till förmån för skjutdörrsgarderober och/eller klk-utrymme.
Om man utgår från den övre bilden men gör badrummet smalare (som KLK i bild 2) och lägger KLK mellan badrum och sovrum istället för mot yttervägg får ni in fönster i badrummet och ljudisolerat mellan bad och sov. KLK kan på grund av att den blir smal eventuellt delas i två med varsin dörr till Herr och Fru Barba
Gör på samma sätt mellan de två barnrummen, gör dem smalare med varsin liten KLK bredvid varandra med dörr mot vardera rummet, så slipper ni garderober och får ljudisolerat mellan dem.
Gör på samma sätt mellan de två barnrummen, gör dem smalare med varsin liten KLK bredvid varandra med dörr mot vardera rummet, så slipper ni garderober och får ljudisolerat mellan dem.
Medlem
· Blekinge
· 12 248 inlägg
Allrum på övervåningen är ju det klassiska svenska sättet att slösa bort kvadratmeter. Mest uppsamlingsplats för allehanda skräp.
Ett förråd är ovärderligt, det hjälper att håller andra rum fria från skräp. Och förrådet kan sedan konvertera till ett walk-in-closet om så önskas.
Jag håller inte alls med Rickard ovan. En välplanerad och designad liten hall däruppe med bra ljusinsläpp är en bra inkörsport till generösa rum. Ljuset är väldigt viktigt.
Att ha barnkammare med 2,80x2,80 bryter mot djurskyddslagen, tror jag. Barnen blir större om man vill eller inte. Ha kompisar i ett sådant rum?
Men att ha sneda dörrar, där håller jag med föregående talare. Låt bli.
Ett förråd är ovärderligt, det hjälper att håller andra rum fria från skräp. Och förrådet kan sedan konvertera till ett walk-in-closet om så önskas.
Jag håller inte alls med Rickard ovan. En välplanerad och designad liten hall däruppe med bra ljusinsläpp är en bra inkörsport till generösa rum. Ljuset är väldigt viktigt.
Att ha barnkammare med 2,80x2,80 bryter mot djurskyddslagen, tror jag. Barnen blir större om man vill eller inte. Ha kompisar i ett sådant rum?
Men att ha sneda dörrar, där håller jag med föregående talare. Låt bli.
Allrum på övervåningen är det perfekta stället att ha barnens alla tekniska prylar på, så att man får ha TV:n ifred i vardagsrummet. Tyvärr har vi vardagsrummet uppe och matsal nere, så det sket sig...
Börjar mer och mer förstå engelsmännen med alla deras små reception rooms...
Börjar mer och mer förstå engelsmännen med alla deras små reception rooms...
Runt 10 kvm är ganska bra. De minsta sovrummet jag har är 8,28 kvm och det är väll på gränsen. Men när man växte upp fanns de många kompisar som hade mindre. 6 kvm är svårt att leka två på, men det går om man vill 
Tack snälla för alla bra synpunkter! Vi kommer köra på första förslaget, med allrum och sen använda oss av de mycket goda råden vi fått här. Nu blir det en träff med arkitekten och sen köra igång! Känns så spännande.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Du får återrapportera sedan vad experten (= arkitekten) säger.
Har själv grov-skissat vårt hus och fått det finputsat av en erfaren arkitekt.
Och med lite jämkningar fram och tillbaka blev det världens bästa hus
PS
Vi har tre sovrum i vårt hus. De är 11,2, 10,0 och 9,8 m2 stora.
11 m2 räcker för ett rum med dubbelsäng tycker jag, om man inte skall ha sminkbord, skrivbord, fåtöljer och annat, utan det skall vara just ett sovrum.
Har själv grov-skissat vårt hus och fått det finputsat av en erfaren arkitekt.
Och med lite jämkningar fram och tillbaka blev det världens bästa hus
PS
Vi har tre sovrum i vårt hus. De är 11,2, 10,0 och 9,8 m2 stora.
11 m2 räcker för ett rum med dubbelsäng tycker jag, om man inte skall ha sminkbord, skrivbord, fåtöljer och annat, utan det skall vara just ett sovrum.
Redigerat:
Jag tycker i stort sett att du fått bra råd i tråden, samla dörrarna mer centrerat och ha garderober/klk mellan rummen för att dämpa ljud och slippa fristående garderober.
Sen undrar jag lite över tågordningen när det gäller att rita själva innan träffar arkitekten?
Är det inte bättre att ni listar era behov/önskemål om antal rum, typer av rum, ev storlekar och så vidare och ger dessa till arkitekten och sen får denne utifrån sin yrkesroll och kompetens ge er ett förslag på hur det ska kunna lösas på bästa sätt.
Inte för att jag vill klandra er för att ni vill ha ett hum om hur det skulle fungera med flera rum/alternativ eller prova er fram lite utan för att ni ska kunna utnyttja arkitektens kompetens på bästa sätt.
Sen undrar jag lite över tågordningen när det gäller att rita själva innan träffar arkitekten?
Är det inte bättre att ni listar era behov/önskemål om antal rum, typer av rum, ev storlekar och så vidare och ger dessa till arkitekten och sen får denne utifrån sin yrkesroll och kompetens ge er ett förslag på hur det ska kunna lösas på bästa sätt.
Inte för att jag vill klandra er för att ni vill ha ett hum om hur det skulle fungera med flera rum/alternativ eller prova er fram lite utan för att ni ska kunna utnyttja arkitektens kompetens på bästa sätt.
Klicka här för att svara