Scenariot är följande:

Husqvarnakyl slutar kyla efter 1,5 år. Inga larm, ingenting, men den blir snabbt 17 grader i stället för 6...
Givetvis sker detta på en söndag...

Nåväl, vi har ju garanti! En pjäs för 12.000 måste ju kunna lagas snabbt!

HA! För att garantin ska gälla MÅSTE vi ta servicen genom Electrolux "service" organisation. Ingen jour får tas ut.

Akutkön hos Electrolux/Husqvarna är magiskt nog fulltecknad 07.30 måndag morgon, de öppnar 07.30...

Vi får vänta över en vecka på ett servicebesök, men när den magiska dagen kommer och glädjen straxt ska vara på topp igen, ringer någon från ovan nämnda vitvarufirma och säger att reparatören har blivit krasslig, varför vi får vänta ytterligare en vecka för att få detta tekniska underverk reparerat...

Alltså, behöver jag säga att detta var den sista varan jag har köpt från denne handlare/märke?

Som nödkyl hittade jag ett gammalt Bosch-skåp som har funkat klockers sedan jag pluggade in det... Vackert är det inte, men, det funkar!
Synd på alla varor som gick åt skogen, och jag måste få undra: Ser det ut så här eller har vi haft otur?

hsd
Det är ju bara att reklamera där Du köpt kylen, resten är handlarns problem :cool:

L
Kolla hemförsäkringen brukar gå att få lite därifrån

Handlarn ( Elättrolux home) hänvisade till serviceorganisationen... Ska kolla mer i morgon, vi har ju en frys från samma ställe som kommer att säga upp sig snart också..... (ironi)

Jag tror att det är samma lika för de flesta märken idag. Vi har nyligen väntat i två veckor på att få en Bosch tvättmaskin lagad. Inte lika akut som en kyl eller frys men ändock frustrerande. Vi har 5 års garanti på den maskinen.
Den vitvarutillverkare som först ger en funktionsgaranti istället för en produktgaranti kommer få mig som köpare. Dvs att de garanterar funktionen och att den upprätthålls med en maxtid som den får vara icke-fungerande. Typ 8 h för en kyl eller frys, 48 h för disk eller tvätt-maskin.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
P
Så här är det därför betalar många för att få hjälp snabbt och skiter därmed igarantin

Jag har jobbat med garantiservice åt de flesta fabrikat förutom E-lux och kan nog säga att iprincip hela branschen ser ut som du beskriver. Givetvis varierar det beroende på vart man bor i landet och hur många verkstäder det finns i närheten.

Det kan det vara bättre ibland men även väldigt mycket värre andra gånger. Om man får en tekniker inom 2-3 dagar får man vara nöjd. Men sen så är det inte alltid som saker kan lagas vid första besök. Alla har inte reservdelar på lager till allt de har service på. (Finns ingen verkstad som skulle ha varken yta till det eller ha råd heller för den delen).

Att vända sig till butikerna brukar sällan/aldrig gå, det är tillverkaren som är ansvarig för att produkterna dem levererar fungerar under garantin. För att kunna hävda reklamation så skall man kunna hävda ursprungligt fel och det är svårt att påvisa. Har produkten dessutom fungerat något år eller två så är det ännu svårare att hävda ursprungligt fel... Helt klart jäkligt trist läge att hamna i när det gäller trasiga vitvaror.

Slutet gott, allting gott... Skåpet hade skjutit både kompressor och kretskort, så den stackars teknikern hade att göra... Tydligen var det ett "känt fel" att kompressorn dog.
Sedan hade de hade tappat 4 man på nolltid och det kom inte in några nya... så de kvarvarande har att bita i.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.