Byggahus.se
Har en golvvärme i källaren av ökänt märke. Den monterades för ca 7 år sedan. (Inte av mig)
Verkar som termostaten gett upp och jag har en ny. Har bytt termostater förut till t2 blå kablar. Men när jag öppnade denna så såg kabeln annorlunda ut mot det jag är van. Det är en Väldigt tunn ledare i mitten av kabeln. Sen är det en tjockare som är krympslangad. Och sist jorden. Är det den super tunna som ska in på L på out sidan av termostaten?

Någon som vet vad det är för kabel som jag pratar om?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den ena har ju blå krympslang men vågar inte lita på att det är "nollan" då jag inte vet vem som installerat den.

Det ser ut som om man dragit värmekabeln ända in i dosan och det är inte bra, värmekabeln ska avslutas i golvet och vara skarvad med en "kallkabel". Undantag kan man göra om det är en självbegränsande kabel. Tyvärr kan jag inte med hjälp av bilden se vilken typ det är.
Vilken du kopplar till fas och nolla har ingen betydelse bara du har jorden rätt.

Okej. Tack för svar!! :) när jag har hört mig för så verkar det vara snickaren som lagt värmekabeln. Han kan inte minnas när eller vilken kabel det är men det han kommer ihåg var att han brukade använda T2röd. Nu lägger han inga mer värmekablar. Så Mao är den självbegränsande. Om det nu är som han tror..

Är det en T2röd borde bägge värmetrådarna se ut som den smala, men det kan ju tänkas att den är påskarvad? Och det är ingen T2röd som kommer in i dosan vad jag kan se, den är just röd och jag tycker mig se att kabeln som kommer in i dosan är svart. T2röd har också en oval tvärsnittsyta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.