NiJa skrev:
När anser Ni att det är bäst läge att sälja en lägenhet (för att få så bra pris som möjligt alltså)?

/NiJa
Givetvis svårt att säga, men tittar man exempelvis på förra året så tog priserna ett rejält skutt upp mellan januari och februari och fortsatte sen att stiga fram till augusti (om än inte lika snabbt). Det är ett mönster som väl känns igen från varje år.

Jag talade med en mäklare i förra veckan som sa att det som hänt nu är att i våras gick objekt som tidigare utgjort en egen marknad i marknaden lika bra som andra. Jag åsyftar då lägenheter i bottenplan mot gården eller gatan. Det är givevis helt fel och att de objekten inte längre får lika bra betalat ser jag inte som det minsta märkligt utan snarare en sund återställning. Bra objekt får fortfarande bra betalt.

Sen ska det bli intressant att se vad som händer med utbudet efter årsskiftet, det eventuella överutbud pga av ändrade skatteregler efter årsskiftet bör rimligen leda till motsatt effekt efter årsskiftet. Om jag skulle sälja skulle jag defninitiv vänta till efter årsskiftet. 20 k i extra skatt per vinstmiljon känns som om det inte spelar någon roll alls.

Personligen tror jag att prisutvecklingen kommer att gynnas när RIksbanken sänker räntan första gången. Erfarenhetsmässigt vet man att en sänkning aldrig kommit ensam utan brukar följas upp av flera. Och den här gången är det marknaden som sagt att Riksbanken kommer att sänka räntan.

Lekkamraten: Men, det finns de som anser att Riksbanken kan tvingas höja räntan för att hålla inflationen i schack. Handelbanken kom igår med en sådan prognos. Hur ser du på det? (Även om vi ibland har olika åsikter hyser jag respekt för dina kunskaper).

Därtill spår Handelsbanken att inflationen kommer att överstiga löneökningarna, vilket leder till reallönesänkningar.

Man behöver inte vara ekonom för att se att matpriserna stiger ganska ordentligt just nu, och när till och med de partier som för ett drygt år sedan gick till val med sänkt bensinskatt i programmet nu talar om kraftiga skattehöjningar istället, så känns det som att konsumtionsutrymmet kommer skäras ned rätt så ordentligt kommande år.

Swetrot skrev:
Därtill spår Handelsbanken att inflationen kommer att överstiga löneökningarna, vilket leder till reallönesänkningar.
Handelsbanken är väldigt ensamma om denna uppfattning. Andra aktörer och ställt om sig på inkommande data om minskad tillväxt m.m. och kommit till slutsatsen att nästa steg blir en räntesänkning.

Man kan ifrågasätta Handelsbankens rimlighet i just det påstående som du skiver. Löneökningarna kommer att vara mellan 4-4,5% under 2008 och 2009 enligt både Konjunkturinstitutet och Riksbanken själva. Tittar man på hur inflationsmålet klarats av sedan det infördes 1992/1993 så har inflationen aldrig överstigit målet om en inflation på 2%+-1%, snarare har inflationen legat i underkant mestadels. Men Handelsbankens uppfattning är inte bara att inflationsmålet inte skall klaras av (vilket det alltid tidigare gjorts) och dessutom att det skall överskridas med mer än 1%.

Jag finner detta fullständigt orimligt och väljer att hålla med marknaden om att det blir räntesänkningar i nästa steg från Riksbanken.

Tidigar siffra - 3%

Dagens siffra -9%

Nu är jag inget matematiskt geni, så rätta mig om jag har fel ang luringen med 3 månaders släpande:

OM snittpris under lugna månader är 100kr, dvs 100 + 100 + 100 = 300/3= 100

Priset faller till näste rapportperiod (-3%) till 97kr betyder det följande:

100+100+91= 291/3= 97kr. Man kan alltså utläsa att en nedgång under 1 månad på 9% tolkas som 3% i detta fall.

Om nu nedgången stannar upp med dessa snittpriser:

100 + 91 +91 = 94kr, så kan man alltså utläsa att nedgången på pappret fortsätter trots att sista månaden har samma prisutveckling som föregående. Detta fenomen kommer även synas till nästkommande månad, då redovisningen blir 9%. (den faktiska nedgången)

I dag rapporterades -9%, vilket ska jämföras med -6% om nedgången hade stannat upp på en faktisk nedgång på 9%....

Om det finns ett mattesnille här, så kan väl den vara så snäll att estimera den faktiska nedgången på månadsbasis.

Jag tror vi ligger på -20% utifrån gällande siffror.

imported_AX skrev:
Jag tror vi ligger på -20% utifrån gällande siffror.
Jag hänger med på ditt resonemang om eftersläpning av statistiken, men hur kom du fram till -20%?

Pepparkaka skrev:
Jag hänger med på ditt resonemang om eftersläpning av statistiken, men hur kom du fram till -20%?
En höftning utifrån de fabulerade siffrorna, faktiska budgivningar och fastprisobjekten.

Borde finnas någon riktig räknenisse som med vissa antaganden och användandet av mäklarstatisktik presenterade siffrorna, borde kunna få fram den riktiga prisnedgången.

Exakt hur stort prisfallet är kan alltid diskuteras, men det verkar som att det varierar stort beroende på objekt.

Om jag däremot skall försöka tolka det som sägs, så känns det som att många säljare tycker att det är helt rätt tid att sälja nu.

Det beror på flera orsaker, tror jag:
1: De senaste åren har man tjänat mycket pengar på sin bosatd, oavsett vilken belåning man haft på den. Räntor på 3,5-4% och prisuppgångar på 10-20%/år har skapat stora nettoförmögenheter. Man har fått betalt för att bo. Nu ser det inte ut att fortsätta så, och då finns det många som kan undvara sin bostadsrätt.

2: Den stora trenden med människor som flyttar ut i sommarstugan verkar förstärkas, och tillsammans med de stora 40-talistkullarna som nu går i pension och upptäcker att livet som golfande pensionär på spanska solkusten eller som fiskande och jagande pensionär vid älven i hemtrakterna, kan bli verklighet. Värdeuppgången på huset och bostadsrätten räcker gott och väl. Det gäller bara att sälja nu, och casha hem.

3: Det har uppstått en del spekulation med bostadsrätter. Det har varit en del dirty business vid ombildningar, andra har köpt lägenheter i dåligt skick och sedan renoverat i syfte att tjäna pengar. Nu trängs de på mäklarkontoren och vill få sina lägenheter sålda.

4: Den nya reavinstbeskattningen och nya uppskovsregler har ingen stor betydelse, men ligger och skyndar på många. 20.000kr på en miljon är trots allt 20.000kr. Det är två veckor på Kanarieholmarna med tanten och rätt mycket äta och dricka där.

Inflationssiffrorna som kom idag var inte heller så roliga, och det ökar sannolikheten att det kommer fler räntehöjningar framöver, som ytterligare spär på pessimismen.

Vi hade visning av min bostadsrätt i söndags (9/12), det var ca 45 familjer och tittade på första visningen, mäklaren sa att det känndes som "good old days". Nu pågår budgivningen och det är många med och bjuder.

Den bredaste och mest relevanta statistiken, villor i i hela riket: http://www.maklarstatistik.se/v/he/he_3.htm visar inte direkt på något "prisras på bostäder", utan på en fortsatt jämn uppgång.

Det är intressant hur många som verkar begränsa definitionen av bostad till att gälla bostadsrätter i Stockholms innerstad, speciellt som de har en notoriskt ryckig prisstatistik (delvis på grund av ett för litet statistiskt underlag för att ge en rimligt liten felmarginal).

ordain skrev:
Den bredaste och mest relevanta statistiken, villor i i hela riket: [länk] visar inte direkt på något "prisras på bostäder", utan på en fortsatt jämn uppgång.

Det är intressant hur många som verkar begränsa definitionen av bostad till att gälla bostadsrätter i Stockholms innerstad, speciellt som de har en notoriskt ryckig prisstatistik (delvis på grund av ett för litet statistiskt underlag för att ge en rimligt liten felmarginal).
Håller helt med dig. Varje dag skrivs nya artiklar på di.se om att nu går allt åt helvete. I alla kommentarer handlar det om bostadsrätter i Innerstan Stockholm. Här på västkusten tuffar det på uppåt, inte like snabbt som tidigare, men något ras är det absolut inte här. Jag tycker det är dåligt av media att spä på denna hysteri pga kreditoron och bostadskrachen i USA. Men som sagt, något måste dom väll skriva om.

Man kan bli lite trött på alla journalister som måste skriva om bostadskraschen etc etc hela tiden.
Samma resonemang om räntan i 5 år:
nu är den lägst ner (4%), nu kommer den inte sjunka mer (3,5%), nu har räntan nått sin botten (3%), bind lånen nu!! (2,7%). Räntan sjönk till 2% trots samtliga sk experter som uttalat sig.
Ekonomin går upp och ner i 10 års intervaller. Exakt när den går upp eller ner kan man inte svara på, men experterna tävlar om vem som är först med det rätta budskapet.
Sveriges eknomi förefaller vara trögre än våra grannländers, de når en högre topp i sin konjunktur än vi, samt en lägre nergång.
En stor anledning till att vi haft en stor prisökning på ett antal år är väl att vi internationellt sätt haft billiga boendekostnader över lag.

Som någon för länge sedan i tråden påpekade så är ju folks förmåga att betala det som skapar en "kris" eller inte. Så länge räntorna inte stiger till jättenivåer så har ju folk inte förlorat några pengar, och så länge folk kan betala finns ingen anledning för bankerna att dra öronen åt sig. För oss som ser en BOstad som ett tak över huvudet med en rimlig chans till en slant över när man råkar sälja (vilket inte är planerat) så är ju värdet bara hypotetiskt. Jämför man med många andra länder i Europa, i synnerhet i storstadsområden, har vi lagt en ganska liten del av vår disponibla inkomst på boende den senaste tioårsperioden. Färre semesterresor och mindre julklappar kan bli följden, men knappast tvångsförsäljning.

Den tröghet i systemet som gjort att priserna inte är helt linjära med räntan och köpkraften gör att vi inte har varit uppe på prisnivåer som riskerar folks ekonomi. För enligt all logik borde ju priserna ha varit som högst för ca 1,5 år sedan, när räntan var som lägst, men priserna har stigit enormt sedan dess. Det betyder ju att priserna mycket väl kan sjunka ett tag nu, trots att räntorna vänder ner.

Några 20% ner tror jag inte det blir, men en stabilisering och svag nedgång blir det garanterat.

En annan synpunkt när det gäller fastpris och acceptpris tror jag är det fokus gällande mäklarna som kommit fram under senaste året. Riggade budgivningar och lockpriser har skadat (med rätta...) förtroendet för mäklarna, och därmed kan de få kunder genom att erbjuda trygghet och förtroende. Det kostar mäklarna några tusenlappar, men samtidigt är möjligheten för dem att överleva bättre. Och de lär verkligen behöva ha koll på överlevnad, för de groteska arvoden de tagit för ingenting kommer inte accepteras av säljarna i längden...

yens skrev:
Några 20% ner tror jag inte det blir, men en stabilisering och svag nedgång blir det garanterat.
Du garanterar det? Så om jag säljer ett hus nu, och det sedan stiger massvis i pris, så täcker du mellanskillnaden?

Skämt åsido, man kan inte säga att det garanterat kommer att bli så.

Nu är affären klar, jag fick ett kvadratmeterpris på drygt 55' för mina 89 kvm på Södermalm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.