5 164 läst ·
44 svar
5k läst
44 svar
Sjukt seg laptop trots formatering
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
City Gross kolsyrat, 4 kr/liter 
Jag har det för att skölja ner bromsmedicinerna
Jag har det för att skölja ner bromsmedicinerna
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
WTF???
Bromsmediciner?
Bromsmediciner?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, jag är allergisk mot bromsbett 
Varför inte. En 120GB SSD får man för under 700 kr. Det spelar i princip ingen roll vilken SSD det är. Skillnaden mellan vanlig hårddisk och SSD är enorm, medans man knappast märker skillnad mellan olika SSD:ar. Om man ändå orkar lägga flera timmar på att ominstallera windows kan man lika gärna byta disk också.mexitegel skrev:
SSD är den enskilt bästa uppgradering man kan göra på en bärbar dator, skillnaden på SSD och hårddisk är jättestor. En 2 år gammal dator med SSD kommer troligen att springa i cirklar runt en sprillans ny dator med hårddisk.
När man ändå öppnar datorn ser man givetvis till att installera minst 4 GB minne, det kostar också väldigt lite. Skillnaden mellan 2 och 4 GB kan vara stor, medans skillnaden mellan 4 och 8 GB knappt är märkbar för vanligt surfande.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Jag begriper mig inte på datorer. Det var den som rekommenderades av säljaren på Elgiganten.mexitegel skrev:
På kontorent har jag en stationär Asus. Den är fruktansvärt snabb om man jämför.
Nu kostade den iofs dubbelt så mycket också men ändå.
Ska nog investera i en ny bärbar. Vad ska man ha? Apple?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Nja, byta hårddisk ger jag mig inte på, köper hellre en ny. Fråga mig inte varför men känns mer "rätt".pelpet skrev:Varför inte. En 120GB SSD får man för under 700 kr. Det spelar i princip ingen roll vilken SSD det är. Skillnaden mellan vanlig hårddisk och SSD är enorm, medans man knappast märker skillnad mellan olika SSD:ar. Om man ändå orkar lägga flera timmar på att ominstallera windows kan man lika gärna byta disk också.
SSD är den enskilt bästa uppgradering man kan göra på en bärbar dator, skillnaden på SSD och hårddisk är jättestor. En 2 år gammal dator med SSD kommer troligen att springa i cirklar runt en sprillans ny dator med hårddisk.
När man ändå öppnar datorn ser man givetvis till att installera minst 4 GB minne, det kostar också väldigt lite. Skillnaden mellan 2 och 4 GB kan vara stor, medans skillnaden mellan 4 och 8 GB knappt är märkbar för vanligt surfande.
Om du inte orkar jävlas så ska du inte köpa den absolut billigaste datorn eftersom de har dålig byggkvalitet. Typ Packard Bell, acer och liknande.hantverkare1 skrev:
Sedan är det viktigast att det finns en SSD-disk eller hårddisk. Storleken spelar oftast inte så stor roll nu för tiden om man inte lagrar en massa film och liknande.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Jag vill ha saker som funkar. Har varken intresse eller kunskap så är beredd att betala vad det kostar, inom rimliga gränser, jag betalar inte 25000 för en dator.pelpet skrev:Om du inte orkar jävlas så ska du inte köpa den absolut billigaste datorn eftersom de har dålig byggkvalitet. Typ Packard Bell, acer och liknande.
Sedan är det viktigast att det finns en SSD-disk eller hårddisk. Storleken spelar oftast inte så stor roll nu för tiden om man inte lagrar en massa film och liknande.
Har inte alla datorer hårddisk????
Det står på denna att det är 500gb hdd??
Min poäng är att det i normalfallet är bättre att skaffa sig en ny dator än att uppgradera, särskilt när det gäller en laptop eftersom den slits fysiskt hårdare än en stationär.
Om du inte har kunskaperna får du hoppas att dyrare är bättre. 25 kanske du inte behöver lägga, men räkna med strax under 10 istället för strax under 5. Och sikta på "business"-modeller och inte "hemdator"-modeller.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Jag har alltid köpt bärbara för 3-5000 kr och dom brukar hålla i 1-2 år.
Klarar man sig längre om man lägger dubbelt så mycket?
Vilka märken ska man satsa på?
Klarar man sig längre om man lägger dubbelt så mycket?
Vilka märken ska man satsa på?
Jo, "alla" datorer har hårddisk. Men de kan konstrueras med olika tekniker, en klassisk hårddisk är mekanisk och bygger på roterande skivor som lagrar datan. Numera konkurreras dessa ut i rask takt av SSD-diskar som inte är mekaniska utan använder elektroniska minneskapslar iställlet. Detta gör dem oerhört mycket snabbare.hantverkare1 skrev:
Ska du köpa en ny dator så är SSD-disk en självklarhet idag. Du behöver lägga runt 10 papp för en vettig bärbar med bra kvalitet från Dell, HP, Lenovo, Fujitsu etc.
Packard Bell är som sagt ett annat segment...