30 247 läst ·
170 svar
30k läst
170 svar
Sjuka priser på pellets
Bekenmodellen. Inte planekonomi, inte stopp på export. Bara sunt förnuft.U uplj skrev:
Men vi har ju andra trådar om det.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Ja detta givet om det finns obegränsade mängder råvara ja......Redan nu så är det ju svårt och de pratar om att börja mala men de som köper flis vill ha flis och även där stryps det lite för vedförsäljarna betalar mer osv osv......så inte tror jag det är bara........U uplj skrev:
En stor del av problemet med flis o pellets i Sverige tror jag beror på att massor av mindre kommuner har gjort minimala åtgärder för att kunna avveckla olja som uppvärmingsbränsle.S Stefan1972 skrev:
Istället för att investera ordentligt i bergvärmeanläggningar på de ställen där andra alternativ som fjärrvärme eller liknande saknas, så har man bara bytt ut oljebrännarna mot flis eller pelletsbrännare, vilket idag har blivit en enorm total förbrukning.
Samma kan naturligtvis sägas om enskilda villor, men kommuner och stat har ju lite mer möjligheter att upphandla och visa vägen kan man tycka.
Och flispannorna skulle ju kunna vara kvar, men bara användas som stöttning vid höga elpriser tex. Det skulle ju bidra till att rädda elnätet och elpriserna i de lägena.
Vi har ju ett statligt bolag som vi kan ge i uppdrag att investera i Sverige... Om andra bolag vill investera här eller någon annanstans beror nog på vem som har rimligast regelverk, stabila förutsättningar och avsättning för produktionen. Det är nog troligare att Uniper och Eon investerar i Polen, både Sverige och Tyskland är ju för påverkat av rädslan för kärnkraft som kanske bottnar i en gammal rädsla för kärnvapen?U uplj skrev:
Om jag tolkar dig rätt vill du ha statliga subventioner/styrning av elproduktionen? Inget jag skulle gilla/förespråka.F fribygg skrev:Vi har ju ett statligt bolag som vi kan ge i uppdrag att investera i Sverige... Om andra bolag vill investera här eller någon annanstans beror nog på vem som har rimligast regelverk, stabila förutsättningar och avsättning för produktionen. Det är nog troligare att Uniper och Eon investerar i Polen, både Sverige och Tyskland är ju för påverkat av rädslan för kärnkraft som kanske bottnar i en gammal rädsla för kärnvapen?
Ja produktionskapaciteten på el är som tur är större än överförinngskapaciteten/exportkapaciteten, det motsatta gäller pellets som är enkel att exportera mångdubbelt av mot tidigare (bara lyfta upp pallarna på en fjärrbil) vilket nu syns på prisnivån till konsument då den som betalar bäst får köpa det som produceras.U uplj skrev:
Faktum kvarstår. Det går inte att producera mer el än vad som ryms i ledningarna. Det måste vara någon form av balans.U uplj skrev:
Alltså blir grovt räknat produktionskapacitet lika med max överföringskapacitet.
Nej, så är det inte.
Produktionskapaciteten är i högsta grad varierande sedan Miljöpartiets sabotage av den svenska elkraftsförsörjningen. Så ni kommer inte så långt i det spåret.
Du menar isåfall produktionskapacitet utöver den som går åt i landet.G Guzzen1 skrev:
Men så brukar man inte benämna produktionskapacitet.