Byggahus.se
K Knattecrossfarsan skrev:
Rörligt elavtal maj månad
Elpris: 66,94
Påslag: 3,25
Elöverföring 20,60
Energiskatt: 49,00

Moms inräknat i priserna

Summa 139,79 öre per kWh

Om jag ska räkna in abonnemangskostnaden på elnätet och grundavgiften på elhandelsavtalet får jag även räkna in driftkostnaderna på pannan i form av kostnader för bil och släp för att hämta pellets, kostnader för servicedelar till pannan samt brandskyddskontroll. Sotningen gör jag själv på delegation.
Jag anser att pris på t ex el ska alla ingående delar räknas. En del tycker att man bara ska se till elhandelspriset vilket snedvrider bilden. I mitt fall betalar jag över en krona mer totalt än du trots att mitt inköpspris på elen är lägre. Jag har ju inte förstånd att bo i elområde 1 eller 2.
Dessutom bo i en trakt där bara en nätägare huserar och tvingas betala till detta företags monopol.
Huruvida kostnader för hämtning av pellets ska ingå i kalkylen är upp till var och en. När jag hämtade pellets så gjorde jag flera ärenden samtidigt så det blev inga större påslag där. Numera får jag det hemlevererat. Elen kommer man inte undan de fasta kostnaderna om man inye har solpnaler. Då kvarstår endast abonnemangsavgiften inkl moms
 
Det är inte relevant att räkna inkostnader som man ändå har. En elanslutning har man oavsett om man värmer med el eller inte. Så ska man jämföra alternativet är det ju den del av elkostnaden som påverkas av att den används för uppvärmning man ska räkna med.
 
  • Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är inte relevant att räkna inkostnader som man ändå har. En elanslutning har man oavsett om man värmer med el eller inte. Så ska man jämföra alternativet är det ju den del av elkostnaden som påverkas av att den används för uppvärmning man ska räkna
Elabonnemanget är en del av totalpriset för elen även om den är fast. Man behöver ju inte ha ett abonnemang om man kan alstra sin egen el eller inte har el alls därför anser jag att den kostnaden ska räknas med.
 
Men nu handlade det väl om ett val av två olika uppvärmningssystem där båda förutsätter en anslutning till elnätet.
Kräver elvärmen en högre huvudsäkring ska den tillkommande kostnaden naturligtvis räknas in. Men inte kostnader som måste tas oavsett om man har elvärmen eller inte.
 
  • Gilla
roli och 2 till
  • Laddar…
Vid låg förbrukning av el blir det totala priset per kWh högre än om man har en högre elförbrukning. För våra 7000-8000 kWh förbrukning betalar vi ca 3 kr/kWh in alles. Jag tycker precis som guzzen att det totala priset har större förutsättningar att göra kalkylen på rätt sätt. Sedan finns det säkert situationer där de fasta kostnaderna är lika stora. Jag hoppas ingen tror att den total kostnaden för köra och äga en bil är lika med kostnaden för din tankning av drivmedel.
 
G Guzzen1 skrev:
Jag anser att pris på t ex el ska alla ingående delar räknas. En del tycker att man bara ska se till elhandelspriset vilket snedvrider bilden. I mitt fall betalar jag över en krona mer totalt än du trots att mitt inköpspris på elen är lägre. Jag har ju inte förstånd att bo i elområde 1 eller 2.
Dessutom bo i en trakt där bara en nätägare huserar och tvingas betala till detta företags monopol.
Huruvida kostnader för hämtning av pellets ska ingå i kalkylen är upp till var och en. När jag hämtade pellets så gjorde jag flera ärenden samtidigt så det blev inga större påslag där. Numera får jag det hemlevererat. Elen kommer man inte undan de fasta kostnaderna om man inye har solpnaler. Då kvarstår endast abonnemangsavgiften inkl moms
Om din villa använder el överhuvudtaget så har du ju nätkostnaden i vilket fall och uppvärmningen spelar ingen roll för den kostnaden. Jag gissar att du inte tänker klippa inkommande el bara för att du du installerar pellets Nätägaren är givetvis ett monopol, du kan inte byta nätägare på samma sätt som elleverantör, som namnet antyder så äger nätägaren nätet.. Åter till ärendet, jag pratade med min lokala lev. som hänvisar till att råvaruproducenterna av spån fortsatt vill ha bra betalt för sin produkt och de ser inte att priset på pellets kommer sjunka under kommane säsong. De säljer en pall för 4000 kr idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.