30 247 läst ·
170 svar
30k läst
170 svar
Sjuka priser på pellets
Ja just nu (om du läser vad jag skrivit) så har jag då alltså ett billigare pris för elen, så fel?S SueCia skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 495 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 495 inlägg
Så pelletstillverkarna tänker fel ifall dom inte säljer pellets billigare per kwH än vad man kunde binda elen till förrut?so112358 skrev:
Vad är det egentligen du menar att Pelletstillverkarna ska göra? :O
Ja sälja pelletsen billigare per kWh än elen per kWh som jag skriver. Är alltså i princip på breakeven här i SE2 nu med avtal och då pratar vi direktverkande el.S SueCia skrev:
De säljer den naturligtvis till marknadspris. Varför skulle de göra på något annat sätt?
Ja då får man ändra sin marknadsföring också. För man marknadsför pellets som billigare än el. Det är det inte i halva Sverige. Så börjar vi då köra el istället här uppe så blir det mindre el att skicka söderut och marknadspriserna går upp ännu mer. Elbolagen säljer ju också till marknadspris eller hur. Men där subventioneras det. Vilket vi också har fått ta del av här uppe vilket gör att det blir ännu mer lönsamt med el.D Daniel 109 skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 495 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 495 inlägg
so112358 skrev:
Här är ett dagsfärskt pris på rörligt avtal i SE3, SE4 är dyrare. Lägg till alla avgifter så är vi uppe i 4kr per kwH
1.2kr per kwH med pellets är extremt konkurenskraftigt.
Förstår fortfarande inte vad det är du klagar på...
(EDIT)
Här har du dagsfärskt pris på rörligt avtal i SE2 också, med avgifter bör ni landa kring 2kr per kw/h
Alltså är pellets betydligt billigare än direktverkande el även där.
S SueCia skrev:
Som vanligt spårar alla diskussioner ur här. Orkar inte kommentera mer.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 495 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 495 inlägg
Även om pellets skulle ha samma kWh pris som elen slipper man överföringsavgifterna..so112358 skrev:
Ja då får man ändra sin marknadsföring också. För man marknadsför pellets som billigare än el. Det är det inte i halva Sverige. Så börjar vi då köra el istället här uppe så blir det mindre el att skicka söderut och marknadspriserna går upp ännu mer. Elbolagen säljer ju också till marknadspris eller hur. Men där subventioneras det. Vilket vi också har fått ta del av här uppe vilket gör att det blir ännu mer lönsamt med el.
Jag tror att alla kraftverk har fått statligt stöd på ett eller annat vis. Åtminstone de stora.F fribygg skrev: