Jag har svårt att förstå dem offerter jag har fått för att fixa två badrum 5 kvm och 6 kvm.

Ca 180 lax på en månadsarbete bara handarbete, vilket motsvarar ca 85 lax netto på en månad.

Ovan på det läggs material.
I min värld så är detta helt sjukt.

Vad tycker ni?

Vad ska dom ha per timme?

Om man räknar nedåt så hamnar man på ca 800 i timmen 1 person.

180000 / 8 timmar om dan / 22 dagar i månaden - 25% moms.

Lite dyrt kan tyckas... Stor firma med stora overheadkostnader?

G gusvo085 skrev:
Lite dyrt kan tyckas... Stor firma med stora overheadkostnader?
5 6 pers firma.
Överlag så debiterar dem på den niån vilket jag tycker är helt sjukt med tanke på att dem säger att dem inte har så mycket att göra.

Jag blev lite irriterad när jag fick offerten. :)

För två år sen gjorde jag om mitt badrum på 4-5 kvm helt från grunden. Totalsumman blev ca 145 000 innan ROT-avdrag. Ungerfär 98 000 var arbetskostnader. Så ja, det är dyrt...

C Celos skrev:
För två år sen gjorde jag om mitt badrum på 4-5 kvm helt från grunden. Totalsumman blev ca 145 000 innan ROT-avdrag. Ungerfär 98 000 var arbetskostnader. Så ja, det är dyrt...
Hur många var dem och hur långtid tog det för dem att fixa det?

BirgitS
Priser beror på var i Sverige man bor och det är ju skillnad på badrum med kakel och klinkers eller våtrumsmatta, samt beror på hur mycket som måste rivas först.

Det finns en tråd där många har skrivit vad de har betalat för att renovera ett badrum. Tre veckor att renovera ett badrum är väl rätt normalt för en person + elektriker och VVS:are.

BirgitS BirgitS skrev:
Priser beror på var i Sverige man bor och det är ju skillnad på badrum med kakel och klinkers eller våtrumsmatta, samt beror på hur mycket som måste rivas först.
Menar du att timpriser skulle skilja sig åt beroende på kakel, klinkers och våtrumsmatta samt hur mycket som måste rivas?

BirgitS
L Leifur skrev:
Menar du att timpriser skulle skilja sig åt beroende på kakel, klinkers och våtrumsmatta samt hur mycket som måste rivas?
Nej, men timpriset i inlägg 3 var ju TS uppskattning och kom inte från företaget som ju har gett ett totalpris. Beräkningen av timpriset kanske inte är korrekt, t.ex. för att det är två personer periodvis och inte en.

Om jag förstod TS var priset 180 000 för två badrum, dvs 90 000 per badrum i snitt vilket är lägre än vad Celos skrev i inlägg 6.

Det blir dyrt eftersom det ska till både snickare, plattsättare, rörmokare och elektriker. Alla har de transporttider och administration som ska betalas. Dessutom är det mycket väntetider på saker som ska torka eller stelna. Det gör det svårt för hantverkarna att fylla upp sina dagar med effektiv arbetstid.

• Gilla
Tvapac
  • Laddar…
Burim Burim skrev:
Hur många var dem och hur långtid tog det för dem att fixa det?
Det var en ensam kille. Sen kom elektriker och VVS när det behövdes. Jag hade sagt 2 veckor, men det tog 3. Det berodde på att midsommar kom i vägen och att jag inte hade förberett avstängning av vattnet i trappuppgången så där försvann 3 dagar. Så effektiv tid 2,5 vecka.

Jag var mycket nöjd med firman. Det enda som syntes när det var klart var lite damm efter fogrester på kaklet. Allt annat var bortstädat.

90k per badrum minus moms = 72 k
Minus skatt och div kostnader

Typ 30 tusen kvar efter skatt per badrum,
Läggdärtill att det kan komma en dålig månad för firman

Tycker inte det är särskilt dyrt faktiskt

179’ ‍♂️ Inkl klinker, kakel, duschvägg badrumsmöbel, låg- mellanpris. Ca 5-6m2

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.