Om man nu kan få teckna ett fast elavtal på 40 öre per kilowattimme i Norge, så borde det rimligtvis bevisa att vi för betala överpriser i vårt nuvarande system och att elen är mycket billigare att producera. Så varför hoppar vi inte av det nuvarande systemet och gör som Norge?
 
#el
Unikt namn
Bygger du fjordarna med tillhörande berg så fixar jag kraftverken.👍
 
  • Haha
mexitegel
  • Laddar…
Attitudeswe
SVK spår 45 öre som årsmedel i SE3 2035 om inte all elektrifiering blir av... Med planerbar och elektrifierad industri (EP scenariot) blir det hanterbara 58öre (+moms) istället.

https://www.svk.se/siteassets/om-oss/rapporter/2024/lma_2024.pdf

Stapeldiagram över elprisprognoser i Sverige för regionerna SE1-SE4 åren 2025, 2035 och 2045, uppdelade på olika scenarion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Allman
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
SVK spår 45 öre som årsmedel i SE3 2035 om inte all elektrifiering blir av... Med planerbar och elektrifierad industri (EP scenariot) blir det hanterbara 58öre (+moms) istället.

[länk]

[bild]
Om man inte räknar med prisgarantin Tidögänget vill ge kärnkraften på 80öre.
Vilket förvisso finansieras med skattemedel så formellt kanske man bara betalar hälften till elbolaget och andra hälften till skattemyndigheten kommande 40 år...
 
  • Gilla
Allman och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Norgepriser innebär att staten betalar mellanskillnaden mellan 40 öre och marknadspris. Är det verkligen ett bevis för att det är överpriser?
 
  • Gilla
Filbert
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.