2 545 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Sju byggkonkurser om dagen
På konsumentens sida
· 3 636 inlägg
Situationen för byggbranschen är fortsatt tuff, och många byggbolag ger upp.
Du kan läsa artikeln här: Sju byggkonkurser om dagen
Du kan läsa artikeln här: Sju byggkonkurser om dagen
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Är väl synd när folks livs verk kraschar.
Men samma syns i Norge där jag är, massa som konkar men det är väldigt många som har utländska namn i företaget även en del oseriösa som konkar.
Är detta en naturlig utrensning kanske?
Många vet ju vilka offerter folk får, gott de får kämpa för jobben nu
Men samma syns i Norge där jag är, massa som konkar men det är väldigt många som har utländska namn i företaget även en del oseriösa som konkar.
Är detta en naturlig utrensning kanske?
Många vet ju vilka offerter folk får, gott de får kämpa för jobben nu
En besvärlig sak för folk på det här forumet är att detta inte underlättar eller ger bättre priser. Tvärt om skulle jag säga att det är extra "farligt" att bygga nu eftersom risken att entreprenörer försöker mjölka varje jobb till max är stor. Det är inte lätt att hantera en entreprenör som av nöden hittar kreativa sätt att få mer betalt. Om de ligger risigt till blir långsiktiga saker som bra referenser irrelevanta. Har hanterat det i stora projekt och det är ett helvete.
Artikeln säger ingenting om hur stora, eller vilka, företag det handlar om. Kan ju vara sju enmansfirmor om dagen, varav några startats under de goda åren av butiksbiträden på Bauhaus som ansåg att de lika väl som vem som helst kunde bli byggprojektledare.
Nu ropas det på stöd, så dessa företag som inte är ekonomiskt livskraftiga annat än i den starkaste högkonjukturen för byggsektorn som vi sett på hundra år, varav vissa (många?) dessutom oseriösa, ska överleva. Nej, låt dem gå i konkurs och skona skattebetalarna.
Nu ropas det på stöd, så dessa företag som inte är ekonomiskt livskraftiga annat än i den starkaste högkonjukturen för byggsektorn som vi sett på hundra år, varav vissa (många?) dessutom oseriösa, ska överleva. Nej, låt dem gå i konkurs och skona skattebetalarna.
Har fått and hel del fantasiofferter. Typ att rensa köksavlopp för 4500:- Och det är ju kontraproduktivt, mina intäckter har inte ökat dubbelt på ett år, och elpriser och bensin är ju tillbaka till det normala. Så varför mjölka?
Eftersom byggbranschen i sina nedersta led ofta utövas av arbetsgivarbolag som lever (med en närvarande styrelse) i cirka tre månader, utan avsikt att vare sig skatta eller avlöna sin personal, för att låta skattebetalarna bekosta byggarbetet, har denna konkursstatistik numera noll värde som konjunkturmätare.
Därmed inte sagt att det skulle vara full fart på byggena. Min poäng är: det kommer knappt märkas i den där statistiken ifall byggtakten halverades på ett kvartal. Konkurserna har blivit sin egen lukrativa tillväxtbransch, oavsett vad som sker i den verkliga produktionen.
Det är pinsamt att denna statistik fortfarande åberopas när de största byggbolagen tigger efter mer subventioner från sina bästisar inne på regeringskansliet.
Därmed inte sagt att det skulle vara full fart på byggena. Min poäng är: det kommer knappt märkas i den där statistiken ifall byggtakten halverades på ett kvartal. Konkurserna har blivit sin egen lukrativa tillväxtbransch, oavsett vad som sker i den verkliga produktionen.
Det är pinsamt att denna statistik fortfarande åberopas när de största byggbolagen tigger efter mer subventioner från sina bästisar inne på regeringskansliet.
Fastpris för ett bygge vore alltså att föredra nu?makhno_ skrev:
En besvärlig sak för folk på det här forumet är att detta inte underlättar eller ger bättre priser. Tvärt om skulle jag säga att det är extra "farligt" att bygga nu eftersom risken att entreprenörer försöker mjölka varje jobb till max är stor. Det är inte lätt att hantera en entreprenör som av nöden hittar kreativa sätt att få mer betalt. Om de ligger risigt till blir långsiktiga saker som bra referenser irrelevanta. Har hanterat det i stora projekt och det är ett helvete.
Klicka här för att svara