Jag har en fundering kring detta med gårdagens ungdomar.

Idag såg jag en krönika som beklagade hur städade och välklädda dagens ungdomar är. För ett tag sedan en var det en annan artikel som ojade sig över hur långsiktigt de unga planerar sin ekonomi. Det är inte första gången jag ser sådana tankar på senare år, så jag börjar jag fundera på om de äldre projicerar sitt dåliga samvete för att ha varit ouppfostrade slynglar i sin ungdom.

Det bryter ett mönster sedan antiken där den äldre generationen klagat över den yngre generationen som respektlösa och odugliga.

När man pratar med äldre (50 - 80 åringar) så tänker man emellanåt "hur kunde de?" när de berättar saker de gjort som unga. Det var ingen ordning alls och de hade ingen respekt för sina föräldrar.

Dagens ungdomar verkar generellt så skötsamma i jämförelse. Jag har nog inte sett en tonårspunkare på år och dag. Det är inte ens överdrivet högljutt när EPA-buren ungdom samlas på kvällen och synbart är de inte redlöst berusade.

Om vi antar att dagens ungdomar är måttstocken för hur man ska vara, hur kunde de tidigare generationerna hamna så fel?

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Om man tänker efter på dumheter man gjorde som yngre så var ofta alkohol inblandat på något sätt.
I dag dricker inte de unga lika mycket. Tror att det är en del av förklaringen.

• Gilla
ZipLock
  • Laddar…
Idag har sociala medier tagit ett grepp om ungdomar. Det fanns knappt när en annan växte upp. Hur många satsar inte på YouTube och TikTok?

Så förklaringen enligt mig är att betydligt fler väljer en uppväxt framför en skärm istället för att umgås på riktigt.

Vem vill bli fredagsplakat och sitta och sluddra när det filmas och sparas i all evighet?
Jag är så lycklig att min sån period som mest är dokumenterat som några suddiga polaroider..

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Ja jäkla oduglingar, vet ju inte ens hur man super på ordentligt. Vill inte lämna skärmen länge nog för att hinna bli ordentligt onykter.

• Haha
  • Gilla
Mange_64 och 7 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Ja jäkla oduglingar, vet ju inte ens hur man super på ordentligt. Vill inte lämna skärmen länge nog för att hinna bli ordentligt onykter.
Japp, det är mitt största problem med min 17-åriga son. Saknar total känsla för sex, drugs and rock&roll!

• Gilla
  • Haha
Mange_64 och 8 till
  • Laddar…
Jag skyller på invandrarna, allt för många muslimer dricker inte sprit och deras barn influerar då våra ungdomar så att istället för att dricka folköl bakom läktaren är de nu på planen och spelar fotboll eller håller på med annat nyktert skit. Kolla bara i Stockholm, har åkt tunnelbana efter 17 flera fredagar senaste åren och inte en enda gång har jag fått spya på mina skor, fan dags att flytta från det här skitlandet.

• Haha
  • Gilla
Colonel Bogey och 6 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Kolla bara i Stockholm, har åkt tunnelbana efter 17 flera fredagar senaste åren och inte en enda gång har jag fått spya på mina skor, fan dags att flytta från det här skitlandet.
I vilket annat land är ungdomarna mer ouppfostrade och beredda att spy på dina dojor redan vid fem?

F fribygg skrev:
I vilket annat land är ungdomarna mer ouppfostrade och beredda att spy på dina dojor redan vid fem?
Jag har hört bra saker om vissa nästan avfolkade byar längst nordkusten i Kanada, tror dock att de kanske mest sniffar lim där. Möjligen att jag kan slå rot i någon avkrok i östra Mongoliet, verkar också lovande enligt https://worldpopulationreview.com/country-rankings/alcoholism-by-country men möjligt att detta bara är vänsterpropaganda.

T TypRätt skrev:
Jag har hört bra saker om vissa nästan avfolkade byar längst nordkusten i Kanada, tror dock att de kanske mest sniffar lim där. Möjligen att jag kan slå rot i någon avkrok i östra Mongoliet, verkar också lovande enligt [länk] men möjligt att detta bara är vänsterpropaganda.
Ryssland kanske?

• Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är bara en fråga om domesticering. Tidigare generationer var utekatter som växte upp tidigare och ställde till elände. Sådana bli överkörda ibland eller råkar illa ut. Det ingår i upplägget.

Nu är barn så värdefulla och så att man inte kan riskera dem. Man har dem som innekatter. Det är säkrast så, att hålla dem mer domesticerade och kontrollerade. Men då blir de ju också mindre självständiga och växer upp senare. Och får problem med att hantera utmaningarna när de går ut. Vi ser ju det som dramatiskt ökad psykisk ohälsa främst hos unga kvinnor men också hos unga män.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nåja, de verkar i alla fall ha hittat min egen generations ungdomsmode och sneakers. De ser ju helt klart redo ut för rave!

I InsidersUnited skrev:
Om man tänker efter på dumheter man gjorde som yngre så var ofta alkohol inblandat på något sätt.
I dag dricker inte de unga lika mycket. Tror att det är en del av förklaringen.
Håller med. Dessutom var det så enastående tråkigt hemma förr i tiden med två TV-kanaler som bara visade tjeckiska dockfilmer. Man bara måste ut och hänga "på byn" eller "på stan".

Nu kan kidsen kolla Netflix, spela datorspel och scrolla TikTok. Det är för kul att vara hemma.

• Gilla
InsidersUnited och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Danmark, det är sen gammalt.

• Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.