Min sjövattenledning har funkat utmärkt i två somrar men i år har silkorgen till bottenventilen börjat sätta igen. Jag tror inte det finns några fler fel och varje gång jag rensar den blir det fart på systemet igen. Idag gick det dock lite över styr då varje rensning höll i typ 20 min innan den satt igen och trycket i ledningen havererar. Det var lite ny vind idag och vattnet blev rejält grumligt och skitigt.

För att säkra upp framöver tänkte jag dels skarva på sugslangen i sjön en hel del för att få ut den på lite djup. Då börjar jag undra hur ni andra gjort för att sänka den ordentligt? Blymantlad elkabel verkar ju vara det man "ska ha" men det kan jag inte få tag i så vad gör man då? Att bara sänka änden funkar ju inte. Den nuvarande har jag löst genom att lägga stenhögar varannan meter typ men det funkar ju inte när jag kommer ut på lite djup.

Sen har vi generellt en grumlig sjö så jag funderade på om det finns några husmorsknep eller så för att grovfiltrera tex? En nätpåse eller dylikt som man kanske kan knyta på runt bottenventilen för att säkra att den värsta skiten inte fastnar? Finns det några bra knep/produkter för detta?

Snälla, sprid ingen giftig bly i sjön!

Betongtyngder är standard, satsa på det.

• Gilla
Laurentiusson och 1 till
  • Laddar…
Betong vikter är det man oftast använder.
Grov filtrering av vattnet:
- skaffa en lagom stor plasttunna
- gör hål i sidan på tunnan, högt uppe, för sugslangen
- sätt några tunga stenar i botten på tunnan
-sätt markduk runt tunnan och knyt ihop duken på ovansidan
- sänk tunnan med sugslangen på tillräckligt djupt vatten
Nu slipper bottenslammet när vattnet kommer in i tunnan uppifrån.

• Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
tommib
Eller så sätter man bara en 90-gradersvinkel och en tillräckligt lång slangbit i ändan.

Använd betongvikter. Dessa gjuter du lätt själv till passande storlek. Ska slangen tas upp varje säsong eller ligger den alltid i?

Jag skulle nog inte börja med några avancerade filter ute i vattnet om du ska lägga ut slangen en längre sträcka. Sätt hellre filter före eller efter pumpen. Patronfilter är standard för detta men det går ju att köra med sandfilter också.

Slangen ligger i året runt. Problemet är inte bottenslam utan alger, sjögräs och annat skit som flyter runt. Det täpper till silkorgen så att pumpen inte kan få in nåt vatten.

tommib
Svårt problem att lösa. Oavsett vad du sätter för filter där så sätter det ju igen förr eller senare och du måste rensa.

Ordna nån funktion för att backspola silen.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Ordna nån funktion för att backspola silen.
En möjlighet är att montera : filter -> t-kors -> backventil ->sugslang. Den andra t-korsanslutningen kopplas till en egen slang ( trädgårdsslang ?) för att backspola filtret.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
En möjlighet är att montera : filter -> t-kors -> backventil ->sugslang. Den andra t-korsanslutningen kopplas till en egen slang ( trädgårdsslang ?) för att backspola filtret.
Men då måste jag fortfarande ut i sjön för att komma åt o h backspola?

P Pillard skrev:
Men då måste jag fortfarande ut i sjön för att komma åt o h backspola?
Nej. Du öppnar en kran, förslagsvis där du har pump och hydropress eller hydrofor.
Det blir en slang till ut i sjön bara.

Aha! Ja det är omöjligt i det här fallet. Min sjövattenledning går två meter under vad som numera är kommunal mark. Att lägga dit en till är inte så aktuellt :)

Istället för betongvikter kan du även släppa ned cementsäckar tvärs över röret. Så slipper du blanda och gjuta. Men dom kan du inte lika lätt ta upp igen som en betongblock med ingjuten lyftögla.

P Pillard skrev:
Aha! Ja det är omöjligt i det här fallet. Min sjövattenledning går två meter under vad som numera är kommunal mark. Att lägga dit en till är inte så aktuellt :)
Då får man tillverka en lite annorlunda backventil vid sjösilen som har normal funktion när vattnet tas in men som går att pressa vatten igenom för att backspola silen.
Det skulle kunna funka utan backventil också men det är inte alla pumpar som klarar att suga ur en luftfylld slang.
För jag antar att du suger upp vattnet, eller har du dränkpump?

Japp! En sugpump. Som det ser ut idag kan jag knalla ut till ventilen och rensa silen för hand. Men om jag skickar ut den längre och djupare blir det ju också svårare att göra det. Min tanke har annars varit att göra ett grövre nät som får bli som en påse runt silen. Det som kläggar igen är nån slags trådiga alger. Silen är ju finmaskig och med ganska liten yta. Tanken är att ett grövre nät fångar trådarna men utan att de bildar en tät hinna. Jag vet dock inte hur denna ska se ut.

tommib
Om du kan gå ut och rensa silen så är det problemet. Den ligger för grunt. Få ut den till åtminstone tre-fyra meters djup så slipper du undan mycket av problemet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.