295 247 läst ·
716 svar
295k läst
716 svar
Sjövalla gård
Det blir ca 11 meter mellan kistorna och ca 22 meter ut från stranden sen svänger det av åt vänster och där blir det ca 6 meter.
total kvadrat på bryggan hamnar på ca 73 m2.
idag snöar det så det blir förhoppningsvis till att transportera ner lite virke till sjön.
Men först snöskottning och sen behöver bilen lite nya bromsklossar.
//Mathias
total kvadrat på bryggan hamnar på ca 73 m2.
idag snöar det så det blir förhoppningsvis till att transportera ner lite virke till sjön.
Men först snöskottning och sen behöver bilen lite nya bromsklossar.
//Mathias
Hej!
Timmerkälken jag skulle använda kommer lite senare. Kan jag då vänta? Tjurig som få tar man fram den lilla skoterkälken och lastar!
Det gick bra att köra virket så här. Första bunten är nere vid sjön nu är det bara två kvar.
Även bilen har fått nya bromsklossar.
//Mathias
Timmerkälken jag skulle använda kommer lite senare. Kan jag då vänta? Tjurig som få tar man fram den lilla skoterkälken och lastar!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det gick bra att köra virket så här. Första bunten är nere vid sjön nu är det bara två kvar.
Även bilen har fått nya bromsklossar.
//Mathias
Nu är de tre virkesbuntarna nere vid sjön och täckta med presenning. Det som fattas är 45 *45 impat och skruv och beslag, stenkistorna, limträbalkar, gängstänger m.m.
Blir en hel del när man funderar.
Men en bit på väg i alla fall.
//Mathias
Blir en hel del när man funderar.
Men en bit på väg i alla fall.
//Mathias
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 431 inlägg
Har du fått hem några kistor? Väldigt nyfiken hur det går för dig! Om vädret tillåter kommer jag att såga till stockarna till min kista på torsdag eller fredag. Blev lite kallt här hemma så jag fick problem förra veckan när dom skulle sågas..
Hej!
Inga stenkistor har kommit ännu. Jag väntar otåligt.
Däremot så har limträbalkarna kommit hem nu. tryckklass B.
4 st som är 12,05 m
1 st 9,5 m
1 st 7 m
1 st 3 m
grovleken på dem är 90*200
på väg att lossas med kranbil. de väger ungefär 650 kg.
Som vanligt så testar hundarna hållbarheten.
//Mathias
Inga stenkistor har kommit ännu. Jag väntar otåligt.
Däremot så har limträbalkarna kommit hem nu. tryckklass B.
4 st som är 12,05 m
1 st 9,5 m
1 st 7 m
1 st 3 m
grovleken på dem är 90*200
Logga in
Skapa konto
på väg att lossas med kranbil. de väger ungefär 650 kg.
Logga in
Skapa konto
Som vanligt så testar hundarna hållbarheten.
//Mathias
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 431 inlägg
Wow det var rejäla doningar det! Hoppas du får dom snart så du kan visa upp dom här på forumet, jag väntar med spänning! 
Hej!
Limträbalken under transport ner till sjön ca 120 kg styck på 12 meters balkarna.
På plats på resterande virke.
//Mathias
Limträbalken under transport ner till sjön ca 120 kg styck på 12 meters balkarna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
På plats på resterande virke.
//Mathias
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 431 inlägg
Yes, äntligen! Ta mycket bilder nu hehe.
Jag har inte hunnit såga mina än pga minusgrader på nätterna.. Men man kanske kan stilla bryggsuget genom att läsa här
Jag har inte hunnit såga mina än pga minusgrader på nätterna.. Men man kanske kan stilla bryggsuget genom att läsa här
Hej!
Precis äntligen som Fylking sa, eller var det Holmberg.
Skönt att de är hemma nu i alla fall.
Det ligger däremot fortfarande 25 cm is på sjön. Men jag har börjat hacka lite där. Spettet står just nu och vilar mot ett träd. Bra i fall arbetslusten faller på.
Kistorna hemma på gården!
Som vanligt så testar hundarna och nu även dottern om de funkar.
Sen bilden är tagen så har alla smådelar kommit ner till sjön, nu är det bara de stora kvar. Tror det är ca 90 delar kvar att ta ner. Jag tar och drar ner dem på släpvagnen ,med åkgräsklipparen. Alltså den lilla vagnen. Så 5 stycken i stöten så att det inte blir för tungt.
//Mathias
Precis äntligen som Fylking sa, eller var det Holmberg.
Skönt att de är hemma nu i alla fall.
Det ligger däremot fortfarande 25 cm is på sjön. Men jag har börjat hacka lite där. Spettet står just nu och vilar mot ett träd. Bra i fall arbetslusten faller på.
Logga in
Skapa konto
Kistorna hemma på gården!
Logga in
Skapa konto
Som vanligt så testar hundarna och nu även dottern om de funkar.
Sen bilden är tagen så har alla smådelar kommit ner till sjön, nu är det bara de stora kvar. Tror det är ca 90 delar kvar att ta ner. Jag tar och drar ner dem på släpvagnen ,med åkgräsklipparen. Alltså den lilla vagnen. Så 5 stycken i stöten så att det inte blir för tungt.
//Mathias
Hej!
Först svär man åt att snön försvinner innan man hunnit transportera ner allt. Sen så börjar det torka upp och då känns det okey igen. Sen så börjar det snöa igen. Då svär man igen.
Man är aldrig riktigt nöjd heller.
Men nu är i alla fall kistorna nere vid sjön.
//Mathias
Först svär man åt att snön försvinner innan man hunnit transportera ner allt. Sen så börjar det torka upp och då känns det okey igen. Sen så börjar det snöa igen. Då svär man igen.
Man är aldrig riktigt nöjd heller.
Logga in
Skapa konto
Men nu är i alla fall kistorna nere vid sjön.
//Mathias
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 431 inlägg
Grymmt jobbat! Det är en hel del virke det där hehe
Kollade på min brygga idag och blev sugen på att göra färdigt den, men precis som du har det, så regnar det eller snöar om vartannat. Så det mesta skjuts upp...
Kollade på min brygga idag och blev sugen på att göra färdigt den, men precis som du har det, så regnar det eller snöar om vartannat. Så det mesta skjuts upp...
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 431 inlägg