Eftersom storsjön är dämd så varierar vattennivån under året. På våren inför vårfloden så är sjön som lägst, vilket gör att jag kan bygga stenkistorna när sjöbotten är framme.

Isen som jag tänker lägga stenen på ligger i det område som hamnar på "land" under våren. så när isen smälter så kommer jag att ha stenen hyfsat nära stenkistorna.

Så jag kommer att stå på land och bygga kistorna på rätt plats på en gång. vilket känns ganska lättsamt.

Om man tittar på hitta.se och söker på Frösön så ser man vad jag menar. Bilden man ser då så är vattenståndet ganska lågt. När det är som lägst så är det ännu lite lägre.

//Mathias

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Oj, ja det syns att det är väldigt lågt! Men samtidigt måste det vara ganska underlättande att bygga kistorna som du säger, dels har du väldigt bra kontroll på hur botten ser ut. Det var lite svårare när jag gjorde min kista och vattnet var så grumligt att jag inte såg hur botten var.

Tänkte du klä in kistorna också?

Har inte funderat på att klä in dem. Här verkar det inte vara vanligt. Men det kanske inte är så dumt att klä in dem. Känns som isen inte får samma grepp om kistorna.

Om man klär in dem ska de vara bredare upptill än nertill. Eller tvärtom , eller jämna hela vägen?

//Mathias

Mathias12 skrev:
Har inte funderat på att klä in dem. Här verkar det inte vara vanligt. Men det kanske inte är så dumt att klä in dem. Känns som isen inte får samma grepp om kistorna.

Om man klär in dem ska de vara bredare upptill än nertill. Eller tvärtom , eller jämna hela vägen?

//Mathias
Dom ska vara bredare nertill och smalare upptill, så kistan bli konisk. När isen lyfter så kan den inte greppa tag i något utan den glider mot kistan.
Kanske inte är något större problem med isen i Storsjön men det skadar inte att klä kistan, speciellt om den är timrad glest för då finns det mycket att greppa för isen.

Jag tänker tvärt om. Här sjunker isen under vintern. I och med att kistan står på land på våren.
Ska prova ta kort på bryggan på granntomten.

Från den bryggan hänger stora sjok med tjock is.

//Mathias

Om isen sjunker så drar den nog bara ner kistan mot botten, det händer också hos mig men inte lika mycket som hos dig iofs.
Spontant tror jag inte att det är någon fara att kistan flyttar sig när isen vill neråt, det är värre med lyftkraften.

Fota gärna!

Hej!

Lite bilder på stenkistan på granntomten.

Här anar man hur mycket det sjunker. I nu läget har vattnet sjunkit ca 1 meter.

20160224_171139.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20160224_171124.jpg
Skapa konto

isen som hänger är ca 3 dm tjock.
20160224_171101.jpg
Skapa konto

Därav funderingen på om man klär in stenkistan så att den blir bredare upptill än nertill så borde isen sjunka med ner när vatten nivån sänks under vintern.

//Mathias

Korvgubbe
Hur tidigt på året höjs vattennivån igen?
Att isen trycker nedåt är ju inget jätteproblem, men om det är risk för is kring bryggan när nivån börjar stiga så är det ett större problem.

Höjs under våren när smältvatten kommer ner från fjällen. Då har isen smält så det är inga bekymmer med den.
Här uppe ser man överlag inga iklädda kistor.
//Mathias

Det verkar ju fungera med att inte klä in den för grannen. Men det finns mycket för isen att greppa..
Ska du klä in den så gör det enligt konstens regler, konisk med smalnande mot toppen. Att isen vill neråt är inget problem, stenkistan jag byggde i somras har varit med om att vattnet sjunkit ca 50 cm under isen och det enda som händer är att isen bryts av och följer med bryggan ner.

Om den inte varit klädd hade jag haft problem nu tror jag, för vattnet har stigit men isen följer med upp längs bryggan:)

Finns oklädda kistor där jag bor också, som håller. Men ett x antal oklädda har också flyttats och försvunnit..

Redigerat:
Hej!

Imorgon kommer första sten lasset 12 ton härligheter framför mig. :D

Jag kommer transportera ner det till sjön med en liten skoterkälke. Hellre lite och många gånger så att allt håller ihop

skoterkälke.jpg
Skapa konto

Liten kälke.

//Mathias

Spännande! Jag har funderingar på att köpa hem mer sten också, kan man bestämma storleken på dom?

Väldigt intressant att se hur det går att få ner dom!

jag har beställt sten på 10-20 kg. jag sa att jag ville ha sten sten som passar bra i gabioner.

• Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Hej!

Första sändningen är på 18 ton.

Lea inspekterar kvalitén.

IMG_07591.jpg
Skapa konto

//Mathias

Inte illa! Får man fråga vad du betalade för stenen?

Vet du hur kistorna ser ut i botten? Eftersom stenarna är ganska små kanske du får lägga i lite extra stockar i botten så stenarna inte ramlar igenom:)
Min kista var ganska gles i botten men jag fyllde med rejäla stenar först, och avslutade med att fylla hålrummen med sten i din storlek.

Väldigt sugen på att beställa ett lass sten när jag lser den här tråden. Ska fälla granar till helgen för att bygga en till kista :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.