D Daos69 skrev:
'french drain'
Anna_H Anna_H skrev:
Värt att notera är ju att vi haft dubbelt så mycket nederbörd som vanligt denna månad, så det var många år sedan du hade så blött som det är nu:
[länk]
Dags för Greta att sluta klimatskolka, men dika för säkerhets skull.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M mickef skrev:
Dags för Greta att sluta klimatskolka, men dika för säkerhets skull.
Hur menar du nu? Ska Greta gräva hans dike för att hon varnar om klimatförändringarna? Hade det inte regnat lika mycket om hon struntat i klimatet och suttit tyst och snällt i skolbänken istället?
 
  • Gilla
  • Haha
harry73 och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Hur menar du nu? Ska Greta gräva hans dike för att hon varnar om klimatförändringarna? Hade det inte regnat lika mycket om hon struntat i klimatet och suttit tyst och snällt i skolbänken istället?
Har svårt att tänka mig Greta göra något handfast för miljön, dikningen får nog ts stå för. Men hon verkar ha återställt klimatet nu, kallt och blött.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M mickef skrev:
Har svårt att tänka mig Greta göra något handfast för miljön, dikningen får nog ts stå för. Men hon verkar ha återställt klimatet nu, kallt och blött.
Då har du blandat ihop väder och klimat. Det förändrade klimatet gör att i i Sverige får mer regn. Medan tex Qatar kör AC utomhus för att det är 50 grader varmt, 60% av deras el går till att generera kyla. Vilket givetvis också höjer temperaturen där de inte kyler.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Då har du blandat ihop väder och klimat. Det förändrade klimatet gör att i i Sverige får mer regn. Medan tex Qatar kör AC utomhus för att det är 50 grader varmt, 60% av deras el går till att generera kyla. Vilket givetvis också höjer temperaturen där de inte kyler.
Förra året var det klimatet som stod för torkan och i år vädret för översvämningar?
 
  • Gilla
helrob och 1 till
  • Laddar…
Att det regnar mycket några dagar i sträck på hösten är normalt väder.
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Förra året var det klimatet som stod för torkan och i år vädret för översvämningar?
Ja, det är korrekt uppfattat. Det kommer att bli allt vanligare med väldigt varma torra somrar och det kommer att bli allt vanligare med väldigt regniga höstar.
 
useless useless skrev:
Att det regnar mycket några dagar i sträck på hösten är normalt väder.
Ja, men det var många år sedan det regnade så mycket som det gjort nu, så TS har inte haft så blött i sin trädgård på säkert 10-15 år (årtalen framgår tyvärr inte riktigt av artikeln jag länkade till)
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
T
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, men det var många år sedan det regnade så mycket som det gjort nu, så TS har inte haft så blött i sin trädgård på säkert 10-15 år (årtalen framgår tyvärr inte riktigt av artikeln jag länkade till)
Och då härleder vi det direkt till klimatproblem, hur mycket bil kördes när vi hade istiden?
 
M mickef skrev:
Förra året var det klimatet som stod för torkan och i år vädret för översvämningar?
Ja förra året gnällde Lövin (mp) på torkan. I år är hon knäpptyst.
 
  • Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
Men för fan. Skit i om ni tror på klimatförändringarna eller inte. TS har mycket vatten hur lösa!?
 
  • Gilla
leffe-e och 3 till
  • Laddar…
K Kromo skrev:
Men för fan. Skit i om ni tror på klimatförändringarna eller inte. TS har mycket vatten hur lösa!?
Han har redan fått tillräckligt med tips och antagligen löst problemet redan. Dikning är det enda realistiska i kombination med lite markarbete.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, men det var många år sedan det regnade så mycket som det gjort nu, så TS har inte haft så blött i sin trädgård på säkert 10-15 år (årtalen framgår tyvärr inte riktigt av artikeln jag länkade till)
Klimatet är tydligen regionalt. Vi hade blötare förrförra året än i år.
 
@mickef okej varför kommenterar du då vidare om tråden redan är löst? Samt det är ju din åsikt att dikning krävs men det kanske finns andra som har andra åsikter. Det är väl upp till ts att berätta när hen anser tråden är färdig? Utan massa dynga på sidan om (klimat) så nu slutar jag också dyngan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.