17 750 läst ·
51 svar
18k läst
51 svar
Sjö runt mitt uthus
Dräneringen är ju inte konstuerad för att hantera stora mängder vatten. Den skall ju bara ta hand om det som filtreras ner i marken, absolut inte ytvatten. Sätter du regnvattnet i dräneringen kommer det ju att trycka ut vattnet ur dräneringsslangen vid rikligt regn - motsatt effekt alltså.
Nu har du ju ganska liten byggnad, men några extra meter rör kostar ju inte många spänn...
Nu har du ju ganska liten byggnad, men några extra meter rör kostar ju inte många spänn...
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Jag hade höjt huset i alla fall och om det är bara med en decimeter. Kan inte vara så svårt att rigga 8 domkrafter och lyfta och lägga nånting emellan. Huset behöver nog inte förankras i marken, det flyger inte ivär i första vändan.
Det viktiga är att torrlägga plintarna. Om marken runt huset ska höjas kanske huset måste höjas också, annars inte nödvändigtT Thomas_Blekinge skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
1. Dom måste ha lutning
2. Undvik 90 graders böjar, kör 15/30/45 graders
3. Undvik T grenar utan kör Y modell istället
4. Gärna frostfritt djup om det är möjligt
Dom kan gå bredvid varandra. Dagvattenrören skall vara täta, orange 110mm rör är vanligast.
2. Undvik 90 graders böjar, kör 15/30/45 graders
3. Undvik T grenar utan kör Y modell istället
4. Gärna frostfritt djup om det är möjligt
Dom kan gå bredvid varandra. Dagvattenrören skall vara täta, orange 110mm rör är vanligast.
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Sakta i backarna nu. Vad kostar en billig domkraft för två ton på biltema? Några hundralappar. Det motsvarar hur många arbetstimmar?D Daos69 skrev:
Att lyfta en decimeter skapar ju en mycket bättre säkerhet mot genomblött golvvirke. Klart ska man leda bort vattnet också men rören kostar, och mycket arbete är det med. Men kanske man kan låna grannens rör och arbetskraft!
Kanske borde dränerat och fikat ur innan du byggde uthuset speciellt när du kände till förutsättningarna
De kostar 90:-/st jag och en kompis gjorde exakt det i somras, tog två timmar att lyfta hans stuga 25 cm för oss två och då han vi snacka en hel del skit också.T Thomas_Blekinge skrev:Sakta i backarna nu. Vad kostar en billig domkraft för två ton på biltema? Några hundralappar. Det motsvarar hur många arbetstimmar?
Att lyfta en decimeter skapar ju en mycket bättre säkerhet mot genomblött golvvirke. Klart ska man leda bort vattnet också men rören kostar, och mycket arbete är det med. Men kanske man kan låna grannens rör och arbetskraft!
Gräva ner dränering för ett litet plintat skjul? Låter vansinnigt enligt mig. Se till att marken lutar från byggnaden, kan du få till 3cm/meter i 3 meter runt byggnaden så kommer vattnet inte samlas runt den. Antingen gör de det genom att gräva ur runt huset eller fylla på med material vid huset. Se till bara att det är som högst under huset annars samlas vattnet där.
I ditt fall hade jag gjort en mindre lutning från byggnaden kanske någon meter in mot eran tomt genom att höja marken under/runt byggnaden för att vattnet ska gå runt byggnaden och på baksidan hade jag både höjt marken och grävt ur för att få en ordentlig lutning där vattnet kan dumpas en bit bakom skjulet ungefär 4m.
Edit: Enligt boverket rekommenderas minst en lutning på 1:20 i 3m från byggnaden. Alltså 5cm/meter och totalt 15cm
Lycka till
I ditt fall hade jag gjort en mindre lutning från byggnaden kanske någon meter in mot eran tomt genom att höja marken under/runt byggnaden för att vattnet ska gå runt byggnaden och på baksidan hade jag både höjt marken och grävt ur för att få en ordentlig lutning där vattnet kan dumpas en bit bakom skjulet ungefär 4m.
Edit: Enligt boverket rekommenderas minst en lutning på 1:20 i 3m från byggnaden. Alltså 5cm/meter och totalt 15cm
Lycka till
Redigerat: