T
Dräneringen är ju inte konstuerad för att hantera stora mängder vatten. Den skall ju bara ta hand om det som filtreras ner i marken, absolut inte ytvatten. Sätter du regnvattnet i dräneringen kommer det ju att trycka ut vattnet ur dräneringsslangen vid rikligt regn - motsatt effekt alltså.

Nu har du ju ganska liten byggnad, men några extra meter rör kostar ju inte många spänn...
 
Jag hade höjt huset i alla fall och om det är bara med en decimeter. Kan inte vara så svårt att rigga 8 domkrafter och lyfta och lägga nånting emellan. Huset behöver nog inte förankras i marken, det flyger inte ivär i första vändan.
 
Det är justerbara beslag i plintarna men jag tycker nog höjden är lagom redan. Det förra vedskjulet stod och sög vatten direkt på marken
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag hade höjt huset i alla fall och om det är bara med en decimeter. Kan inte vara så svårt att rigga 8 domkrafter och lyfta och lägga nånting emellan. Huset behöver nog inte förankras i marken, det flyger inte ivär i första vändan.
Det viktiga är att torrlägga plintarna. Om marken runt huset ska höjas kanske huset måste höjas också, annars inte nödvändigt
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Kan inte vara så svårt att rigga 8 domkrafter och lyfta..
för visst har alla hushåll 8 domkrafter liggandes.. och varför just 8? varför inte låna grannens och använda 16 när man ändå håller på? :crysmile:
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
leffe-e och 10 till
  • Laddar…
Nu har jag dikat ända till en liten slänt. Men jag har aldrig lagt markrör/slang förut så några tips? Minsta djup, underlag etc? Dagvattenrör intill dräneringsrör?
 
sök 'french drain' på nätet, det finns en uppsjö av info, bl.a. en del filmer på yt om hur man gör.
 
1. Dom måste ha lutning
2. Undvik 90 graders böjar, kör 15/30/45 graders
3. Undvik T grenar utan kör Y modell istället
4. Gärna frostfritt djup om det är möjligt

Dom kan gå bredvid varandra. Dagvattenrören skall vara täta, orange 110mm rör är vanligast.
 
D Daos69 skrev:
för visst har alla hushåll 8 domkrafter liggandes.. och varför just 8? varför inte låna grannens och använda 16 när man ändå håller på? :crysmile:
Sakta i backarna nu. Vad kostar en billig domkraft för två ton på biltema? Några hundralappar. Det motsvarar hur många arbetstimmar?
Att lyfta en decimeter skapar ju en mycket bättre säkerhet mot genomblött golvvirke. Klart ska man leda bort vattnet också men rören kostar, och mycket arbete är det med. Men kanske man kan låna grannens rör och arbetskraft!
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Kanske borde dränerat och fikat ur innan du byggde uthuset speciellt när du kände till förutsättningarna
 
Absolut inte missa att fika ut!
 
  • Gilla
helrob och 5 till
  • Laddar…
P
Helt rätt,fika är livet (obs: inget påhopp bara lite humor i vardagen! :D(y))
 
  • Gilla
Karldanaxel och 1 till
  • Laddar…
P
T Thomas_Blekinge skrev:
Sakta i backarna nu. Vad kostar en billig domkraft för två ton på biltema? Några hundralappar. Det motsvarar hur många arbetstimmar?
Att lyfta en decimeter skapar ju en mycket bättre säkerhet mot genomblött golvvirke. Klart ska man leda bort vattnet också men rören kostar, och mycket arbete är det med. Men kanske man kan låna grannens rör och arbetskraft!
De kostar 90:-/st jag och en kompis gjorde exakt det i somras, tog två timmar att lyfta hans stuga 25 cm för oss två och då han vi snacka en hel del skit också.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Kanske borde dränerat och fikat ur innan du byggde uthuset speciellt när du kände till förutsättningarna
Jag förstod inte förutsättningarna då det sett bra ut innan.
 
Gräva ner dränering för ett litet plintat skjul? Låter vansinnigt enligt mig. Se till att marken lutar från byggnaden, kan du få till 3cm/meter i 3 meter runt byggnaden så kommer vattnet inte samlas runt den. Antingen gör de det genom att gräva ur runt huset eller fylla på med material vid huset. Se till bara att det är som högst under huset annars samlas vattnet där.

I ditt fall hade jag gjort en mindre lutning från byggnaden kanske någon meter in mot eran tomt genom att höja marken under/runt byggnaden för att vattnet ska gå runt byggnaden och på baksidan hade jag både höjt marken och grävt ur för att få en ordentlig lutning där vattnet kan dumpas en bit bakom skjulet ungefär 4m.

Edit: Enligt boverket rekommenderas minst en lutning på 1:20 i 3m från byggnaden. Alltså 5cm/meter och totalt 15cm

Lycka till
 
Redigerat:
  • Gilla
helrob och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.