44 751 läst ·
385 svar
45k läst
385 svar
Självscanning eller inte
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Någon som är sugen på lite siffror för dom som pysslar med hemkörning?
Mathem :
Årets resultat (Ksek)
-186 660 (2018)
-168 617 (2017)
-118 629 (2016)
-97 243 (2015)
-103 595 (2014)
Mat.se gjorde 76Msek i förlust innan Axfood köpte det.
Linas matkasse gjorde 125Msek i förlust 2018.
Som sagt, frågan är hur länge dessa aktörer finns kvar då verksamheterna är stora svarta hål. Möjligtvis att dom större kedjorna kommer hålla ut lite längre då dom gör vinster på sina affärer. Men rena hemkörningsaktörer är nog snart ett minne blott.
Mathem :
Årets resultat (Ksek)
-186 660 (2018)
-168 617 (2017)
-118 629 (2016)
-97 243 (2015)
-103 595 (2014)
Som sagt, frågan är hur länge dessa aktörer finns kvar då verksamheterna är stora svarta hål. Möjligtvis att dom större kedjorna kommer hålla ut lite längre då dom gör vinster på sina affärer. Men rena hemkörningsaktörer är nog snart ett minne blott.
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Man försökte sälja bolaget för 750Msek men det fanns ingen som ville betala så mycket. Då hittade man en delfinansiär som gick in med kapital. Efter detta så sjönk omsättningen ganska markant.T tompaah7503 skrev:
Nu driver man det genom holdingbolag osv. i flera steg. Ett ganska vanligt koncept för att flytta kapital/kostnader mellan bolagen internt och kanske knoppa av dotterbolaget om det kommer på obestånd för att driva verksamheten vidare i ett nytt bolag som ofta benämns ”nya” eller liknande.
Nu har ju just Linas matkasse en lite annan affärside än dom övriga hemkörningsbolagen. Men dom flesta verkar vara stora blödande svarta hål tyvärr, min poäng.
Jag har fått backning på självscanningen en gång, jag hade köpt två likadana påsar med godis och skannade därför bara den ena två gånger. Det skulle jag inte ha gjort...
...det visade sig att de två påsarna hade olika streckkoder, detta då de kommit i två olika leveranser. De kostade samma och var identiska förutom streckkoderna, men jag fick ändå en plump i protokollet. Därefter så blev jag kontrollerad väldigt ofta och det dröjde länge innan jag uppskattade fördelarna med självskanning igen.
Jag har dock bara fått komplett kontroll en gång med full shoppingvagn, de andra gångerna jag har fått det har varit när jag bara handlat ett fåtal varor som jag hållit i handen. Jag undrar om inte detta är planerat. För det mesta är det två eller tre kassar man handlar och ändå är det vid småköpen man får de fullständiga kontrollerna. Stickprover har jag dock bara fått när jag handlat mycket.
...det visade sig att de två påsarna hade olika streckkoder, detta då de kommit i två olika leveranser. De kostade samma och var identiska förutom streckkoderna, men jag fick ändå en plump i protokollet. Därefter så blev jag kontrollerad väldigt ofta och det dröjde länge innan jag uppskattade fördelarna med självskanning igen.
Jag har dock bara fått komplett kontroll en gång med full shoppingvagn, de andra gångerna jag har fått det har varit när jag bara handlat ett fåtal varor som jag hållit i handen. Jag undrar om inte detta är planerat. För det mesta är det två eller tre kassar man handlar och ändå är det vid småköpen man får de fullständiga kontrollerna. Stickprover har jag dock bara fått när jag handlat mycket.
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Svartarbete och penningtvätt.TomasJor skrev:
Det är väl de vanligast skrönor om dom som betalar kontant.
Nej, men mig ger det en skön känsla av säkerhet att ha en sedelbunt i fickan och då menar jag inte den vanliga plånboken som de flesta rännar omkring med utan en sedelbunt i byxfickan. Stöldsäkert, diskret, anonymt, oberoende av elektriska hjälpmedel. Man kan köpa vad som helst i alla lägen.
Även ikea går dåligt ( för att de betalar så mycket för rättigheterna till ägarsyiftelsen i skatteparadiset Holland)M Markarbetaren skrev:Någon som är sugen på lite siffror för dom som pysslar med hemkörning?
Mathem :
Årets resultat (Ksek)
-186 660 (2018)
-168 617 (2017)
-118 629 (2016)
-97 243 (2015)
-103 595 (2014)
Jag ger inte så mycket för dom siffrorna.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Även koncernen MatHem i Sverige AB visar förlustsiffror, ung. 15 % av omsättningen.harry73 skrev:
https://www.allabolag.se/5567757264/bokslut
Linas matkasse ingår i en koncern där moderbolaget är registrerat i Norge vilket gör det lite mer svåröverskådligt liksom att det ingår 6 dotterbolag på olika nivåer.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Ett stiftelseägande innebär att man inte har samma redovosningsskyldighet och att uppgifter inte är oficiella. Nackdelen är att man inte får plocka ut lika stor andel vinst från en stiftelse. Att jämföra ett stiftelseägt företag med ett vanligt AB är som äpplen och päron.harry73 skrev:
Men som parantes så har svenska Ikea ab gjort en vinst på 2,3 miljarder dom senaste 5 åren. Om det är bra eller dåligt kan ju diskuteras.
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Väldigt dumt svar! Tror du att alla kontantanvändare gör det för att tvätta pengar? Tror du att penningtvätt på de svenska bankerna i Baltikum har skett med kontanter?optimum skrev:
Det är ganska långsökt att koppla kontanter till penningtvätt. Om du påstår det så visa några trovärdiga källor förutom boulevardpressen.
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg