Håller som bäst på att göra 3 sovrum på övervåningen av vårt hus byggt 1920. Tidigare har där funnits 1 sovrum och 1 toalett, båda med självdrag kopplade till skorstenen (har tidigare stått en kakelugn i sovrummet). Vi kommer alltså att få ett rum till där det inte finns någon ventilation alls idag. Bör man sätta in en ventil för självdrag i detta rum också? I sådana fall skulle den hamna på husets gavel. Tycker det borde vara ok, iaf för de dagar det blir undertryck på gavelsidan?
/Kalle

Det du behöver är tilluftventiler i sovrummen och då passar gavelventiler bra, eventuellt fönsterventiler (spaltventiler).
Är det något drag i självdragsventilerna på övervåningen? Kanalen brukar vara för kort för att det ska bli bra "skorstenseffekt", kanske vore en hjälpfläkt lämplig.
Huvudregel, tilluft i sovrum/vardagsrum, frånluft i badrum/tvättstuga/kök.
Kolla gärna http://www.fresh.se/index.php?show=61626_SWE&&page_anchor=http://www.fresh.se/p61626/p61626_swe.php

Tack för ett snabbt svar!
Förstår inte riktigt vad du menar med "skorstenseffekt". Blir det större drag ju längre skorsten är? Det låter som om jag skulle installera tillluft i samtliga sovrum på övervåningen. Alltså 2 rum som har både till och frånluft och 1 rum som har tilluft?
Nu när jag tänker efter så tror jag att jag bara har tilluft på ett ställe i huset och det är i källaren, däremot har jag frånluft genom skorstenen i samtliga nuvarande rum. Kanske bra att sätta in tillluft i vardagsrum och kök på markplan också?

Skippa tilluften i köket, bara frånluft där.

Ok, tack för era svar. Jag har tittat runt lite och undrar om detta kan vara något:

Huset har 3 våningar, ca 40m2 vardera,
Källare:
Hobbyrum - Tillluftsventil + frånluft via öppen spis
Badrum - Frånluftventil + Fuktstyrd fläkt

Markplan:
Vardagsrum - Tilluftsventil + Frånluft via kakelugn
Kök - Frånluft via köksfläkt

Övre plan:
Sovrum 1: Tilluftsventil
Sovrum 2: Tilluftsventil + paxfrånluft till skorsten (eller liknande)
Sovrum 3: Tilluftsventil + paxfrånluft till skorsten (eller liknande)

1. Problemet som jag ser det är att det är rätt lite luftströmmar mellan rummen då till- och frånluft ofta är i samma rum. Är det ok? Ska jag skippa tilluft i något av sovrummen som har frånluft -dörrarna kommer ju att stå öppna för det mesta?
2. Har vid något tillfälle känt sotlukt komma från öppna spisen. Antar att det beror på undertryck vilket kommer att bli ännu större då jag installerar frånluftsfläktar? Är det ett problem eller kan det funka ok om jag stänger spjället och ser till att tilluftsventilen är tillräckligt öppen?
3. Andra kommentarer?

Pax i sovrum är ingen höjdare. Är det ingen hall mellan sovrummen som du kan ha frånluften i. Men det kräver kanske att du får dra kanaler i innertaket till kanalerna i murstocken eller att du kan öppna nytt hål i murstocken.. Kolla även på kanalfläktar eller fläkt du kan sätta uppe på skorstenen.

Jag får också kallras genom skorstenen om jag drar på köksfläcken för fullt och inte har något fönster öppen. Det känns inte men jag kan känna sotlukt i vardagsrummet och det hjälper inte med att ha spjället stängt. Det gäller att ha tillräckligt med tilluftventiler så att luften väljer att komma in genom dem i stället för genom skorstenen.

puu:
Du menar att paxfläktarna låter för mycket?
Jag skulle iofs kunna dra en kanal till skorstenen från hallen (ca3m) till en av kanalerna i skorstenen. Kan detta funka?
Sovrum 1: Tilluft
Sovrum 2: Tilluft
Sovrum 3: Tilluft
Övrehall: Frånluft som dras till skorstenskanal i Sovrum 3?

I sovrum 2 finns det ju en frånluftsventil till skorstenen. Ska jag helt enkelt mura igen den, eller kan den fungera som tilluft om jag har en frånluftsfläkt gående ute i hallen?

Frånfluft i sovrummen låter lite i överkant. Jag tycker det räcker gott med tilluft och de inbyggda otätheterna i hus från -37. Frånluft på andra våningen endast i toan.

Har du ingen toa på andra våning? I så fall är det där frånluften skall vara.

MH: Jag kommer att ha 3 sovrum och en liten hall. Nuvarande badrum blir sovrum och i ett annat sovrum har det stått en kakelugn så jag har redan frånluft i 2 av de blivande sovrummen. Men frågan är om jag ska mura igen en av dessa frånluftskanaler och förlänga en frånluftskanal till hallen (och sätta in en fläkt).

kalubah skrev:
puu:
Du menar att paxfläktarna låter för mycket?
Jag skulle iofs kunna dra en kanal till skorstenen från hallen (ca3m) till en av kanalerna i skorstenen. Kan detta funka?
Sovrum 1: Tilluft
Sovrum 2: Tilluft
Sovrum 3: Tilluft
Övrehall: Frånluft som dras till skorstenskanal i Sovrum 3?

I sovrum 2 finns det ju en frånluftsventil till skorstenen. Ska jag helt enkelt mura igen den, eller kan den fungera som tilluft om jag har en frånluftsfläkt gående ute i hallen?
Ja, en paxfläkt låter för mycket för ett sovrum.
Det du skriver ser jag som den optimala lösningen för övervåningen men sen kommer ju resten av huset in som man får ta hänsyn till också (Friskrivning från min sida :)).

Ja, du skulle kunna få till så att det bli tilluft/kallras i självdragskanalen i sovrum 2 men det finns risk att det inte jämt blir så utan att all luft kommer in i rum 1 och 3. Skulle du få till kallraset så finns det risk att du drar in "smutsig" luft som kommer ut från de andra kanalerna och i värsta fall rök om du eldar någon stans. Så att mura igen och sätta dit en väggventil ovanför fönstret är det bästa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.