1 034 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
FTX och självdrag
Har en 1,5-plans villa byggd i slutet av 90-talet. Det finns ventiler i väggarna (nära taket) i samtliga rum. För kanske 10 år sedan installerade förra ägaren en FTX med tillluft i samtliga rum och frånluft i våtutrymmen. Jag upplever luftkvaliteten som bra. Min undran gäller de gamla ventilerna i alla rum. Sköter FTX:en hela ventilationen själv så att jag kan hålla samtliga gamla ventiler stänga eller ska någon/några vara öppen och isåfall varför? Har försökt läsa mig till svar utan att lyckas.
Om det är ett FTX-system installerat så ska inga andra ventiler vara öppna.FTX-aggregatet suger både in och blåser ut luften.. Du kan nog lokalisera de båda ventilerna på fasaden. FTX värmer inluften från luften som sugs ut. Om allt är rätt kalibrerat så ska det funka mkt bra.M Myrstackarna skrev:Har en 1,5-plans villa byggd i slutet av 90-talet. Det finns ventiler i väggarna (nära taket) i samtliga rum. För kanske 10 år sedan installerade förra ägaren en FTX med tillluft i samtliga rum och frånluft i våtutrymmen. Jag upplever luftkvaliteten som bra. Min undran gäller de gamla ventilerna i alla rum. Sköter FTX:en hela ventilationen själv så att jag kan hålla samtliga gamla ventiler stänga eller ska någon/några vara öppen och isåfall varför? Har försökt läsa mig till svar utan att lyckas.
Misstänkte att det skulle vara så. Tack för infoT Tompafix skrev:
Klicka här för att svara