Hej!
Jag behöver hjälp med att förstå hur jag bygger en egen kommod av Ängsjö och en marmorskiva med underlimmat handfat.
Vi kommer att använda två stycken Ängsjö kommod (totalt ca 200 cm bredd), där vi önskar en stenskiva ovanpå med underlimmat handfat.
Tänkt lösning (som vi gärna vill få bekräftad):
Eftersom stenskivan väger relativt mycket vill vi undvika att belastningen hamnar på kommoderna. Tanken är därför att snickaren bygger en bärande konstruktion i väggen (regel/konsoler) samt ett plant underlag i plywood ovanpå, som stenskivan sedan vilar på.
Vi vill gärna stämma av eller få input på:
Om någon annat gjort denna lösning tidigare på IKEA Ängsjö tar jag gärna emot alla tips som finns!
Stenskivan kommer väga runt 60-70kg/m2
Jag behöver hjälp med att förstå hur jag bygger en egen kommod av Ängsjö och en marmorskiva med underlimmat handfat.
Vi kommer att använda två stycken Ängsjö kommod (totalt ca 200 cm bredd), där vi önskar en stenskiva ovanpå med underlimmat handfat.
Tänkt lösning (som vi gärna vill få bekräftad):
Eftersom stenskivan väger relativt mycket vill vi undvika att belastningen hamnar på kommoderna. Tanken är därför att snickaren bygger en bärande konstruktion i väggen (regel/konsoler) samt ett plant underlag i plywood ovanpå, som stenskivan sedan vilar på.
Vi vill gärna stämma av eller få input på:
- Är detta rätt sätt att förbereda för monteringen av stenskivan?
- Är det att föredra att montera stenskivan direkt på plywood, eller annan lösning?
Om någon annat gjort denna lösning tidigare på IKEA Ängsjö tar jag gärna emot alla tips som finns!
Stenskivan kommer väga runt 60-70kg/m2
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!K Kane skrev:
Den väger över 57kg/m2 och IKEA kommod är inte byggd för tyngre vikt. Pratade med Ikea som rekommenderade ben till kommoden, vilket jag helst inte vill. Risken finns att stenen spricker eller att belastningen blir för hög.
Tack på förhand,
Mika
Så vad är maxvikten enligt dem då?Mika Björkman skrev:
Baserat på deras kökssystem så skulle inte jag vara orolig för vikten så länge kommoderna kan fästas bra i väggen.
Står inte på Ikeas hemsida vad maxvikten för kommoden är. Stomme METOD för kök har en annan bärighet än vad Ängsjö för badrummet har.
Tror du att jag behöver en bärande konstruktion i väggen (regel/konsoler) samt ett plant underlag i plywood ovanpå, som stenskivan sedan vilar på. Eller finns den någon annan lösning?
Tror du att jag behöver en bärande konstruktion i väggen (regel/konsoler) samt ett plant underlag i plywood ovanpå, som stenskivan sedan vilar på. Eller finns den någon annan lösning?
Klicka här för att svara