30 895 läst ·
60 svar
31k läst
60 svar
Sitter hängrännan för högt?
I min bok är det fel, om snön kan skada rännan.I johan ivarsson skrev:
Dessutom så fick jag just veta att Hus AMA rekommenderar att den tänkta linjen längs med takfallet nedåt inte skall ta i hängrännan utan lämna plats för is och snöras att kunna passera ovanför rännan.
Så det var inte att underlagsplåten inte slutade i rännan som du syftade på? Då håller jag med. Avrinningsytans förlängning bör inte träffa rännan.
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Hus AMA är bara rekommendationer och står det inte i upphandlingen att det ska va gjort enligt AMA så måste man inte föja även om man ofta gör det ändå.
När man band täcker tak så hamnar ränna alltid så högt upp då plåten ligger på råsponten.
När man band täcker tak så hamnar ränna alltid så högt upp då plåten ligger på råsponten.
Jag har nu varit i kontakt med Lindab och fått ett svar som jag tycker summerar mycket av det som sagts i tråden.
"Vad gäller hängrännans höjd så rekommenderar Hus AMA att den tänkta linjen längs med takfallet nedåt inte skall ta i hängrännan utan lämna plats för is och snöras att kunna passera ovanför rännan.
Så håll dig under den tänkta linjen när du skall montera så kommer is och snö att kunna passera."
Jag tycker att Lindabs svar tydligt indikerar att rännan är felaktigt monterad.
Lindabs svar stämmer även överens med Icopals monteringsanvisning, även Icopal har en ytterligare 30mm marginal:
http://www.icopal.se/~/media/Icopal...sningar/icopal_ma_takavvattning_okt13_low.pdf
"Passa in kroken så att dess spets är min. 30 mm under den förlängda taklinjen. Den punkt där taklinjen skär krokens rygg är det första bockmärket, 0-punkten"
"Vad gäller hängrännans höjd så rekommenderar Hus AMA att den tänkta linjen längs med takfallet nedåt inte skall ta i hängrännan utan lämna plats för is och snöras att kunna passera ovanför rännan.
Så håll dig under den tänkta linjen när du skall montera så kommer is och snö att kunna passera."
Jag tycker att Lindabs svar tydligt indikerar att rännan är felaktigt monterad.
Lindabs svar stämmer även överens med Icopals monteringsanvisning, även Icopal har en ytterligare 30mm marginal:
http://www.icopal.se/~/media/Icopal...sningar/icopal_ma_takavvattning_okt13_low.pdf
"Passa in kroken så att dess spets är min. 30 mm under den förlängda taklinjen. Den punkt där taklinjen skär krokens rygg är det första bockmärket, 0-punkten"
Ok, jag tycker att man kan följa Hus AMA om det inte är något extra besvär. Att göra avsteg utan godtagbar anledning tycker jag är dumt. I det här fallet hade det ju räckt att bocka krokarna på rätt ställe så hade ju allt varit frid och frödj.I johan ivarsson skrev:
Nej, det ska monteras en till plåt ovanpå krokarna, men den är inte på plats än.D Daniel 109 skrev:
Och just som du skriver, mitt problem är att avrinningsytans förlängning inte passerar ovanför rännan. Det illustreras av måttstocken som visar hur förlängningen av takytan/avrinningsytan går ner i rännan.
Redigerat:
Det beror ju på hur krokarna ser ut. Det är ju en fördel att inte punktera pappen.
Efter att ha fått synpunkter från en plåtslagare kom jag på en sak till. Rännan sitter inte bara för högt, dessutom för långt ut från den undre fotplåten. Se bifogad bild. Det här fotot är från takkupan, men monteringen är gjord på motsvarande sätt.
Nedersta läkten där krokarna är monterade borde ha varit placerad längre upp på taket.
Rännan borde ju sitta ungefär på samma ställe som den skulle hamna på om man monterade rännkrokarna på råsponten, och här är den ju ganska långt ifrån den positionen, både i höjd och sidled.
Nedersta läkten där krokarna är monterade borde ha varit placerad längre upp på taket.
Rännan borde ju sitta ungefär på samma ställe som den skulle hamna på om man monterade rännkrokarna på råsponten, och här är den ju ganska långt ifrån den positionen, både i höjd och sidled.
Det som kommer på pappen behöver inte hamna i rännan. Fördelen med att det inte gör det är att man lättare märker läckage i takbeläggningen.