Rännans framkant skall alltid vara lägre än rännans bakkant för då rinner vattnet över på rännans framkant vid ett eventuellt stopp i rännan pga löv eller likvärdigt och inte i bakkant som blir fallet när den är lägre än framkanten.

• Gilla
Uwe H
  • Laddar…
Bor du i snörika delar av landet är det där inge bra.
Kommer böjja rännan alt dra ner hela skiten om det är så att snö samlad på taket och sen åker ner med hejdundrade fart.
Finns en enkel regel att kör man utan snöras skydd så ska yttrekanten på hänrännan vara 4cm nedanför om du lägger en bräda nerför taket och mäter avståndet

T TheGame skrev:
Bor du i snörika delar av landet är det där inge bra.
Kommer böjja rännan alt dra ner hela skiten om det är så att snö samlad på taket och sen åker ner med hejdundrade fart.
Finns en enkel regel att kör man utan snöras skydd så ska yttrekanten på hänrännan vara 4cm nedanför om du lägger en bräda nerför taket och mäter avståndet
Ja just det. Det är det jag är rädd för. Jag bor i södra delarna av landet som tur är.

Jag har läst en massa olika anvisningar och den här monteringen stämmer inte in på någon som jag har hittat.

Jag bifogar en bild till. Här ser man hela läkten under/bakom rännan. Jag har aldrig sett att det ser ut så på andra tak.
Att man ser hela läkten OVANFÖR rännan har jag sett i de fall man inte har en plåt där.

Se exempelvis den här tråden på byggahus:
https://www.byggahus.se/forum/threads/felaktig-monterad-fotplat.204606/

Takläkt synlig ovanför takränna vid husfasad, utan plåt mellanspalt, vid en byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Nej det ser varken amyggt eller rätt ut. Det bör göras om

S
fel gjort. hängrännan skall även ta vatten som eventuellt rinner på pappen

Det är inte fel gjort så får man göra och det går igenom besiktningar hela tiden sen kan snön skada rännan men inte så vanligt i södra delarna.

I johan ivarsson skrev:
Det är inte fel gjort så får man göra och det går igenom besiktningar hela tiden sen kan snön skada rännan men inte så vanligt i södra delarna.
Intressant att höra. Betyder det att det är en korrekt montering i södra Sverige men inte i norra Sverige?
Råkar du veta ifall det står något i Hus AMA om detta? Jag har tyvärr inte tillgång till Hus AMA.

Står inget direkt om hur kroken ska sitta för att snön ska klara ränna.

S
I johan ivarsson skrev:
vill gärna se dessa hus

SBH skrev:
Varför det?

SBH skrev:
Hängrännan behöver inte ta vatten som rinner på pappen.
Det är inga mängder och är det det så är nått galet och bra om man upptäcker det ist för att det åker i rännan.
Men men finns väll olika läror som ta tag i problem eller stoppa huvet i sanden :)

• Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
S
T TheGame skrev:
Hängrännan behöver inte ta vatten som rinner på pappen.
Det är inga mängder och är det det så är nått galet och bra om man upptäcker det ist för att det åker i rännan.
Men men finns väll olika läror som ta tag i problem eller stoppa huvet i sanden :)
men den är ändå placerad fel hängrännan

Varför är det fel?

SBH skrev:
men den är ändå placerad fel hängrännan
Absolut i detta fall, reagerade bara på påståendet att hängrännan ska ta vatten som rinner på pappen :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.