3 685 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
Sista radiatorn oftast kall och jag hittar inte felet
Tack. Jag tittade nu och när jag såg att de andra radiatorerna har "korsande" rör innan anslutningen men inte den i garaget såg jag svaret, men såg sedan jag att anslutningen till stamledningen också är annorlunda så blir det rätt. Framledningen ansluter över returen, som på de övriga.Demmpa skrev:
Fler förslag? 🤔
Ok då tror jag på det eftersom jag har tvårörssystem. 🙂
Det borde vara normalt att flödet genom ventilen är lägre än i returledningen. Ventilen stryper flödet dels genom en förträngning inne i ventilen, kan man se om man tittar in i den, och så kan eventuell förinställning strypa ytterligare.P Pistvakt skrev:Men är det normalt att det vid test med demonterad radiator kommer mycket större flöde/tryck i den undre anslutningen (returen) än i den övre (turen)?
Någonting måste rimligen förklara att garageradiatorn har klart sämre effekt än de andra närliggande radiatorerna även om garaget i sig är sämre isolerat.
Sedan var det en sen insikt att vattnet INTE passerar ett med förstängningen avstängt koppel. Jag fick veta att "25% av vattnet går till radiatorn och 75% går förbi" men det måste ja avsett annan lösning. Var därför vågat av rörmokaren att i kylan lämna mig med förstängningen stängd med stor risk för ny sönderfrysning.
Ok, det låter förvisso logiskt (har bara en lös termostatventil och kan inte jämföra "kanalareorna" mot kopplet). Men en begränsad skillnad i area vid konstant tryck kan ju också enligt fysikens lagar hävdas istället ge högre hastighet och totalt sett samma flöde, men visst sker en visst tryckfall.
Det skavande med om skillnaden är normal, varför är det då så dåligt cirkulation i radiatorn, enlig tidigare beskrivning?
Jag ska när extremkylan i morgon övergått i plusgrader prova med en nu bortkopplad radiator (dock lite grundare ca 70 mm ist för 100) och se om den funkar bättre. Den har iaf inte några tecken på frysdeformation i godset.
Det skavande med om skillnaden är normal, varför är det då så dåligt cirkulation i radiatorn, enlig tidigare beskrivning?
Jag ska när extremkylan i morgon övergått i plusgrader prova med en nu bortkopplad radiator (dock lite grundare ca 70 mm ist för 100) och se om den funkar bättre. Den har iaf inte några tecken på frysdeformation i godset.
Nu börjar det bli lite rörigt här. Först var det tal om kall köksradiator, och sedan dök det plötsligt upp en garageradiator.P Pistvakt skrev:Ok, det låter förvisso logiskt (har bara en lös termostatventil och kan inte jämföra "kanalareorna" mot kopplet). Men en begränsad skillnad i area vid konstant tryck kan ju också enligt fysikens lagar hävdas istället ge högre hastighet och totalt sett samma flöde, men visst sker en visst tryckfall.
Det låter som att du har ett olyckligt radiatorsystem.
Jag kan först säga att själv har jag ett urgammalt litet hus, med liten övre våning, järnrör huvudsakligen 60 år gamla, och blandat gamla och stenåldersgamla radiatorer, totalt 9 st., några ganska små och en jättestor, flesta termostatventiler och termostater ganska nya. Har aldrig rört någon förinställning på dom nya ventilerna. Bytte tre st. ventiler med tre nya termostater mitt i köldknäppen i slutet på november 2023.
Cirk.pump 80W, 1800rpm, tryck strax över 1.
God värmecirkulation i varenda radiator.
Och när radiatorerna är avstängda så är alla ledningar kalla - ingen "självcirkulation".
Och för alla termostater gäller att läge 5-6 och uppåt ger normal rumstemp., c:a 20 grader och uppåt.
--- Du säger att ledningarna på övre plan är varma när alla radiatorer är avstängda. Är dom verkligen avstängda? Är returledningen också varm?
--- Status på dina ventiler? Gamla /nya? Slitna ventiler går ibland inte att stänga helt,eller kanske inte att öppna helt, kanske fastnat skräp...
--- Termostaterna, gamla /nya? Gammal termostat går inte heller att stänga av helt ibland.
--- Du nämner diverse olika lägen på termostaterna, som jag generellt tycker är väldigt låga 1, 2, 3 o.s.v. - vilket borde motsvara rejält kalla rum. Olämpliga förinställningar?
--- Och i övrigt med ditt ventilflödestest - var cirk.pumpen på eller av? Om den var av så är det naturligt att trycket och flödet är större i returledningen än i framledningen - eftersom den sitter längre ner.
--- Och flödet inne i framventilen stryps i konstruktionen, mycket försmalnat genomlopp, som dessutom går i flera böjar. Kanske stryps i returventilen också...
Hoppas felsökningen går framåt, men undrar om inte radiatorbytena du gör är lite onödiga, tvivlar på att felet sitter där. Det vanliga är, som jag nämnde, att framventiler och termostater slits - eftersom det är dom delarna som rörs mest.
Hej! Tur vi har ett varierande klimat med varmt halva året, så man får vila från underhåll. Men nu är det vinter igen, om än bara runt nollan, och problemen konstateras på nytt.
Att jag nämner problem i dels köksradiatorn och dels garageradiatorn är att båda sitter ytterst i två av husets värmekretsarna. Övervåningen utgör den tredje kretsen.
Jag har nu fjärrvärmecentrslen inställd på 23C, 1,7 bars tryck, cirkulationspumpen på steg 2/ 11W, 50C i tur och 23C i retur, med -1C ute. I köket är radiatorventilen ställd på max (5) och har alltså bara radiatornunder ena fönstret pga arbetsbänken. På matbordet är det i bästa fall 20C Jag rensade filtret för 2-3 veckor sedan men nu är det nog dags igen, vilket började för knappt 2 år sedan.
Ett uppslag kom när en tekniker frågade om jag har golvvärme. "Ja i hallen sedan 15 år (samtidigt med fjärrvärmeinstallationen) och i det renoverade badrummet sedan 2 år..." Hmm det stämmer rätt väl med när problemen började insåg jag.
Han hade konstateratt att flera fastighetsägare som haft problem också hade nya golvvärmesystem och partiklar tycktes sätta igen systemets filter och minska cirkulationen.
Är det någon som känner igen att ny golvvärme sammanfaller med försämrad cirkulation? Vad gör man åt det?
Ja, jag har luftat alla radiatorer och fram till för två år sedan hade jag aldrig rensat filtret en enda gång på 13 år...
Att jag nämner problem i dels köksradiatorn och dels garageradiatorn är att båda sitter ytterst i två av husets värmekretsarna. Övervåningen utgör den tredje kretsen.
Jag har nu fjärrvärmecentrslen inställd på 23C, 1,7 bars tryck, cirkulationspumpen på steg 2/ 11W, 50C i tur och 23C i retur, med -1C ute. I köket är radiatorventilen ställd på max (5) och har alltså bara radiatornunder ena fönstret pga arbetsbänken. På matbordet är det i bästa fall 20C Jag rensade filtret för 2-3 veckor sedan men nu är det nog dags igen, vilket började för knappt 2 år sedan.
Ett uppslag kom när en tekniker frågade om jag har golvvärme. "Ja i hallen sedan 15 år (samtidigt med fjärrvärmeinstallationen) och i det renoverade badrummet sedan 2 år..." Hmm det stämmer rätt väl med när problemen började insåg jag.
Han hade konstateratt att flera fastighetsägare som haft problem också hade nya golvvärmesystem och partiklar tycktes sätta igen systemets filter och minska cirkulationen.
Är det någon som känner igen att ny golvvärme sammanfaller med försämrad cirkulation? Vad gör man åt det?
Ja, jag har luftat alla radiatorer och fram till för två år sedan hade jag aldrig rensat filtret en enda gång på 13 år...
Produkter som diskuteras: "arbetsbänken"
Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 999 kr inkl moms
Läs mer
Jag har under åren lagt till golvvärme och fick problem med att det blev för dåligt flöde. Jag behövde ställa om cirkulationspumpen (grundfos) till att använda konstanttryckkurvor istället för proportionella tryckkurvor för att få fart på värmen igen.
Tack för delad info.
Jag tolkar att ditt behov uppstod direkt efter utbyggd golvvärme. Rätt?
I mitt fall kommer försämringen i flödet med tiden och jag får ställa upp pumpen ifrån auto till steg 2, varpå en teori är att det ökade flödet gör att filtret sätter igen ännu fortare med vad-det-nu-är.
Jag tolkar att ditt behov uppstod direkt efter utbyggd golvvärme. Rätt?
I mitt fall kommer försämringen i flödet med tiden och jag får ställa upp pumpen ifrån auto till steg 2, varpå en teori är att det ökade flödet gör att filtret sätter igen ännu fortare med vad-det-nu-är.
Vi märkte det tydligt efter att det blev golvvärme i köket (ganska stort), innan var det bara golvvärme i tre små rum. Testade häromdagen att ställa om till auto, pumpen gick då ner till 5W från runt 16W och då blev det alldeles för kallt. När vi installerade jordvärme bytte vi ut alla gamla radiatorer och drog nya rör så radiatorvattnet är hyfsat rent och vi har inte några problem med att det slammar igen.
Min radiatorer är från 2009 så något byte kan inte vara behövligt i mitt fall.
Att värmesystemet expanderat i och med kompletteringar med badtrummet 2022, men som sagt, expansionen i sig kan nog fjärrvärmecentralen hantera. Värmen sprids bra när filtret är rensat men för var vecka som går (senaste månaderna) går det mer och mer trögt.
Jag tolkar att det anvisade Autoläget på cirkulationspumpen har något form av intelligens men jag har då ökat pumpen manuellt till steg 2, och även steg 3 i något fall, MEN logiken och upplevelsen ger ju då att det ökade flödet sätter igen filtret än snabbare. Det för mig märkliga är att filtret vid rengöring ser så måttligt igensatt ut (se bild). Att det ska sänka flödet så känns oväntat.
Teknikerns nya uppslag om igensättning tfa den installerade golvvärmeslangen känns inte otrolig mtp tidslinjen, men jag har svårt att spåra använd slangprodukt och ev kända problem med dem då entreprenören gått i konkurs och utförande hantverkare tycks ha lämnat även efterföljande arbetsgivaren.
Jag fick som kuriosa en hjärtinfarkt i veckan som gick och får hålla mig lite lugn men teoretisk problemlösning är ju inte så belastande.🙂
Att värmesystemet expanderat i och med kompletteringar med badtrummet 2022, men som sagt, expansionen i sig kan nog fjärrvärmecentralen hantera. Värmen sprids bra när filtret är rensat men för var vecka som går (senaste månaderna) går det mer och mer trögt.
Jag tolkar att det anvisade Autoläget på cirkulationspumpen har något form av intelligens men jag har då ökat pumpen manuellt till steg 2, och även steg 3 i något fall, MEN logiken och upplevelsen ger ju då att det ökade flödet sätter igen filtret än snabbare. Det för mig märkliga är att filtret vid rengöring ser så måttligt igensatt ut (se bild). Att det ska sänka flödet så känns oväntat.
Teknikerns nya uppslag om igensättning tfa den installerade golvvärmeslangen känns inte otrolig mtp tidslinjen, men jag har svårt att spåra använd slangprodukt och ev kända problem med dem då entreprenören gått i konkurs och utförande hantverkare tycks ha lämnat även efterföljande arbetsgivaren.
Jag fick som kuriosa en hjärtinfarkt i veckan som gick och får hålla mig lite lugn men teoretisk problemlösning är ju inte så belastande.🙂
Alldeles för stor difftemperatur, den bör ligga på 7-10⁰, du har 27⁰, alltså mer än dubbelt så stor.P Pistvakt skrev:
Framledningstemperaturen är också lite hög, vi har just nu 40⁰ i framledning & 31⁰ i returen, å inkommande fjv-vattnet är 73⁰ & fjv-returen är 34⁰, vi har +1⁰ ute.
För låg fart på cirkulationspumpen och/eller felaktigt injusterade förinställningar på radiatorventilerna.P Pistvakt skrev:
Någonting i bakhuvudet säger mig att "äldre" golvvärmeslang inte vara syrediffusionssäker.P Pistvakt skrev:
Hittade två trådar,
https://www.byggahus.se/forum/threads/korrosion-pga-syrediffusion-i-golvvaermeslang.232710/
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=58195.0
Tack för svar. Har legat lågt pga problemen med min egen personliga "cirkulationspump" och återhämtat mig. Idag var jag tvungen att rengöra filtret I fjärrvärmecentralen igen eftersom flödet ut i husets kretsar återigen verkade gå trögt med stor tempskillnad på tur och retur.
Jag har skummat de bilagda länkarna men ser inte riktigt att de refererade problemen med diffusionsöppna slangarna skulle vara också min orsak. Det för två år sedan golvvärmeförsedda badrummet har till 95% ingjutna slangar och kan väl då rimligen inte vara utsatta för syrediffusion?
Problemen med succesivt igensatt filter (och radiatorer?) började dock komma smygande efter denna golvvärmeinstallation så något med koppling till den borde det vara, eventuellt använd slan
Eftersom utförande entreprenör har gått i konkurs men reklamationstiden fortfarande gäller ett knappt år till, får jag försöka förmå underentreprenören som utförde rörinstallationen att engagera sig om en förklaring. Att ta in en slumpmässig rörmokare känns rätt utsiktslöst, eller iaf dyrt om de ska lösa problemet utan egen tidigare medverkan i detta eller motsvarande installation.
Ev andra erfarenheter av successivt igensatt system mottages tacksamt.
Jag har skummat de bilagda länkarna men ser inte riktigt att de refererade problemen med diffusionsöppna slangarna skulle vara också min orsak. Det för två år sedan golvvärmeförsedda badrummet har till 95% ingjutna slangar och kan väl då rimligen inte vara utsatta för syrediffusion?
Problemen med succesivt igensatt filter (och radiatorer?) började dock komma smygande efter denna golvvärmeinstallation så något med koppling till den borde det vara, eventuellt använd slan
Eftersom utförande entreprenör har gått i konkurs men reklamationstiden fortfarande gäller ett knappt år till, får jag försöka förmå underentreprenören som utförde rörinstallationen att engagera sig om en förklaring. Att ta in en slumpmässig rörmokare känns rätt utsiktslöst, eller iaf dyrt om de ska lösa problemet utan egen tidigare medverkan i detta eller motsvarande installation.
Ev andra erfarenheter av successivt igensatt system mottages tacksamt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vilken Vattenfelsbrytare idag - med Home Assistant möjlighet
Vatten & Avlopp -
Sista check golvbrunn innan kontraktsskrivning på hus
Badrum -
Takavvattning hur förlänger man sista delen av stupröret
Byggmaterial & Byggteknik -
Valmat tak med bandad plåt. Sista takrutan är spänd.
Tak & Vind -
Annat radiator koppel på sista radiatorn
Värme allmänt