Hej,

Skall sätta upp vattenburna element på ovanvåningen och försöker lära mig hur allt hänger ihop.

Jag har fått hjälp av en on-line handlare att dimensionera elementen som skall kopplas till en luft-vatten pump.

Jag har fått tre koppel för två rörs och ett koppel för ett rörs. Är det så att det sista radiatorn på slingan skall ha ett annat koppel så om alla termostaderna är stängda att vatten går igenom ändå (dvs ett en-rörs koppel)?

Mvh Niklas
 
Nu vet ingen om vad du har på andra ställen. Men normalt måste en VP ha ett flöde över sig konstant, för att inte få hicka när alla termostater stänger. VP kommer då att inte bli av med värmen och bryta på högtryck. Likaså är med cirkpumpen, den får alldrig gå mot stopp, då kan den bli för varm,koka och brinna upp i lindningen. Med 2-rörs är det alltid ett flöde över systemet, då varje element bara tar från varma delen med påstick på röret och ut på det andra. Behövs ingen värme så går flödet förbi i retur till VP. Lika med 1-rörs som tar en del värme och skickar ett delflöde vidare till nästa element, så varför en sådan konstruktion. Klart det fungerar.
 
J jonaserik skrev:
Nu vet ingen om vad du har på andra ställen. Men normalt måste en VP ha ett flöde över sig konstant, för att inte få hicka när alla termostater stänger. VP kommer då att inte bli av med värmen och bryta på högtryck. Likaså är med cirkpumpen, den får alldrig gå mot stopp, då kan den bli för varm,koka och brinna upp i lindningen. Med 2-rörs är det alltid ett flöde över systemet, då varje element bara tar från varma delen med påstick på röret och ut på det andra. Behövs ingen värme så går flödet förbi i retur till VP. Lika med 1-rörs som tar en del värme och skickar ett delflöde vidare till nästa element, så varför en sådan konstruktion. Klart det fungerar.
Jag två fördelare med 4 slingor golvvärme på samma slinga, denna kommer sitta på en avstickare på huvudstammen. Golvvärmen har inga termostater utan har strypt vissa slingor för att få rätt temperatur. Men på ovanvåningen där dessa skall sitta så varierar temperaturen rätt mycket (typ om barnet spelar CS så skickar datorn ut en massa värme eller om det är soligt ute så värms de rummen upp ganska bra). Skall man bara koppla ihop tillopp och retur vid sista elementet då så att vattnet kan passera om allt är stängt?

En annan fråga är om man skall ha någon flödesstrypare på returen på avstickaren till ovanvåningen, eller är det överkurs?
 
Har du enrörssystem eller tvårörsystem?

Golvvärmeslingorna är "tvårörssystem".
Men man brukar "aldrig" blanda radiatorer och golvvärmeslingor på samma system.

Blandar man radiatorer och golvvärme så brukar man ha en golvvärmeshunt mellan radiatorsystemet och golvvärmeslingorna för att sänka/begränsa framledningstemperaturen till golvvärmeslingorna.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Har du enrörssystem eller tvårörsystem?

Golvvärmeslingorna är "tvårörssystem".
Men man brukar "aldrig" blanda radiatorer och golvvärmeslingor på samma system.

Blandar man radiatorer och golvvärme så brukar man ha en golvvärmeshunt mellan radiatorsystemet och golvvärmeslingorna för att sänka/begränsa framledningstemperaturen till golvvärmeslingorna.
Jag har två rörssystem och radiatorerna är uträknade efter att kopplas direkt på samma krets som golvvärmen utan skunt.

/N
 
Har du tvårörsystem då ska du bara har tvårörskoppel, sätter du enrörskoppel så kortsluter du systemet.
 
N niblom skrev:
. Skall man bara koppla ihop tillopp och retur vid sista elementet då så att vattnet kan passera om allt är stängt?
Normalt går 1 rörs ut med ett rör till elementen som snurrar runt till andra och ett rör tillbaka. 2 rörs så är det i princip lika 1 ut 1 retur, Nu inte säker, men om sista har termostaten öppen och strypningen i kopplet är för max flöde och termosten stänger, så kan det bli stopp på flödet. så sista kan med fördel vara 50 % öppet i kopplet och behövs ingen baypass.
Sen det med Element och GV, du skriver att ellemneten är i fas med GV, vad händer om kvicksilvret dyker till - 20, då behövs högre temp för elementen och då får GV-slingorna samma temp in. Det bör sitta en maxtermostat som skyddar GV mor förhög temp. Att dom är strypta nu är bra, men ingen garanti om elementen vill ha tex 40 C , så får GV samma temp ut i början av en slinga, sen att flödet i dom gör att det kallnar på vägen är normalt, så det inte blir bastu där GV finns.
 
J jonaserik skrev:
Normalt går 1 rörs ut med ett rör till elementen som snurrar runt till andra och ett rör tillbaka. 2 rörs så är det i princip lika 1 ut 1 retur, Nu inte säker, men om sista har termostaten öppen och strypningen i kopplet är för max flöde och termosten stänger, så kan det bli stopp på flödet. så sista kan med fördel vara 50 % öppet i kopplet och behövs ingen baypass.
Sen det med Element och GV, du skriver att ellemneten är i fas med GV, vad händer om kvicksilvret dyker till - 20, då behövs högre temp för elementen och då får GV-slingorna samma temp in. Det bör sitta en maxtermostat som skyddar GV mor förhög temp. Att dom är strypta nu är bra, men ingen garanti om elementen vill ha tex 40 C , så får GV samma temp ut i början av en slinga, sen att flödet i dom gör att det kallnar på vägen är normalt, så det inte blir bastu där GV finns.
Tanken här var att framledningstemperaturen skall styra golvvärmen på nedanvåningen, sedan får värmen i rummen på ovanvåningen följa med. Radiatorerna är överdimensionerade i storlek med runt 40% då de är räknade på normala rum och vi har sned-tak i rummen. Låter det rimligt?
 
N niblom skrev:
Tanken här var att framledningstemperaturen skall styra golvvärmen på nedanvåningen, sedan får värmen i rummen på ovanvåningen följa med. Radiatorerna är överdimensionerade i storlek med runt 40% då de är räknade på normala rum och vi har sned-tak i rummen. Låter det rimligt?
Blir nog bra med att reglera mot GV och dom elemenetn, men hur går det när VP trycker upp tempen som är beroende på utetempen, kvicksilvret går mot botten, då kan det bli för varmt för GV. Det bör finnas en maxtermostat för GV, så den aldrig kan få för hög värme.
 
J jonaserik skrev:
Blir nog bra med att reglera mot GV och dom elemenetn, men hur går det när VP trycker upp tempen som är beroende på utetempen, kvicksilvret går mot botten, då kan det bli för varmt för GV. Det bör finnas en maxtermostat för GV, så den aldrig kan få för hög värme.
För varmt för golvvärmen? Rören tål ju mer än vad värmepumpen kan skicka ut. Jag har aldrig hört att det kan bli för varmt för golvvärme. Det finns ju folk som bor i Norrland och kör med golvvärme. Har de en annan värmekälla då om man måste strypa golvvärmen?

/N
 
När värmepumpen producerar värme så behöver den värmen avges någonstans. Därför är det som bekant inte bra om för många termostater stryper flödet. Blir det för lågt flöde så larmar värmepumpen och stannar.
Vad händer då när Uppfinnar-Jocke kommer på att "jag gör en förbiledning av ett flöde, fasen vad smart jag är, tänk att ingen kommit på det förut"?
Jo det finns fortfarande inget som konsumerar den producerade värmen. Värmepumpen kommer att slå ifrån och larma p.g.a. hög returtemperatur.
Det finns bara en lösning på det här problemet. Att inte gasa och bromsa samtidigt. Alla former av "men om jag slirar lite på kopplingen då?" är dömda att fungera dåligt.
 
N niblom skrev:
För varmt för golvvärmen? Rören tål ju mer än vad värmepumpen kan skicka ut. Jag har aldrig hört att det kan bli för varmt för golvvärme. Det finns ju folk som bor i Norrland och kör med golvvärme. Har de en annan värmekälla då om man måste strypa golvvärmen?

/N
Boverket rekommenderar en högsta golvytetemperatur på 26°C.
Framlednemperatur på mellan 27–45°C är en tumregel men rören är tillverkade för att klara betydligt högre temperatur.
 
B Bigfoot skrev:
När värmepumpen producerar värme så behöver den värmen avges någonstans. Därför är det som bekant inte bra om för många termostater stryper flödet. Blir det för lågt flöde så larmar värmepumpen och stannar.
Vad händer då när Uppfinnar-Jocke kommer på att "jag gör en förbiledning av ett flöde, fasen vad smart jag är, tänk att ingen kommit på det förut"?
Jo det finns fortfarande inget som konsumerar den producerade värmen. Värmepumpen kommer att slå ifrån och larma p.g.a. hög returtemperatur.
Det finns bara en lösning på det här problemet. Att inte gasa och bromsa samtidigt. Alla former av "men om jag slirar lite på kopplingen då?" är dömda att fungera dåligt.
Okej. Hur skulle du göra med rum där värmebehoven ändras kraftigt? Ibland blåser det in (och det är väldigt dyrt att åtgärda), på våren så gör solinstrålning att rummen blir väldigt varma och ibland sitter det 5 tonåringar i ett litet rum med flera datorer igång.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Boverket rekommenderar en högsta golvytetemperatur på 26°C.
Framlednemperatur på mellan 27–45°C är en tumregel men rören är tillverkade för att klara betydligt högre temperatur.
Absolut. Jag bara undrar hur framledningstemperaturen skulle kunna bli för hög om man kör utan termostat för golvvärmen och värmepumpen styr temperaturen så det blir lämplig temperatur i rummet. Och hur fungerar en maxtermostat?
 
Golvvärme är ett trögt system, främst om det är ingjutna slingor.
Golvvärmen bör bara regleras med framledningstemperaturen.

Har man "pannan"/centrala reglersystemet inställd på att det är golvvärme samt en lämplig nivå på max framledningstemperatur så ska det inte bli för hög temperatur i golvvärmeslingorna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.