Hej. Jag slipade och behandlade mitt trädäck med Sioox steg 1 och 2 sommaren 2023. Sen glömde jag helt bort att det skulle tvättas och läggas på steg 2 sommaren 2024. Går den att "rädda" denna sommar? (2026).

• Trädäck med alg- och mögelbeläggning, vintermiljö med snö och lövträd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck i trä med synliga ådringar framför ett svart hus med vita fönster, en del av en vårdiskussion om underhåll och behandling.
    Skapa konto
  • Trädäck med obehandlad yta, omgiven av torkade växter och grus vid husvägg. Snö syns delvis vid kanten av däcket.
    Skapa konto
  • Trädäck med slitage efter underhåll 2023, vintermiljö i bakgrund.
    Skapa konto
  • Gilla
STA
  • Laddar…
Attitudeswe
Jag byggde och körde julas budget kisel 2022. Tvättade och la på utspädd lösning 2024.

Nog dags för tvätt i år igen...

Träaltan i trädgård med trappsteg och betongplantering, fotograferad från en högre vinkel.
Skapa konto

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag byggde och körde julas budget kisel 2022. Tvättade och la på utspädd lösning 2024.

Nog dags för tvätt i år igen...

[bild]
Snyggt! Räcker det med terasstvätt eller ska man ha mögeltvätt också?

Attitudeswe
Jag tvättade faktiskt med sioox tvätt. Kostade väldigt lite på bauhaus 2024

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag tvättade faktiskt med sioox tvätt. Kostade väldigt lite på bauhaus 2024
Jag tänkte testa den ☺️ Tar den även gröna alger? Underhållstvätt hette den så ska jag lägga på ett nytt ytskydd.

M Mariette D skrev:
Hej. Jag slipade och behandlade mitt trädäck med Sioox steg 1 och 2 sommaren 2023. Sen glömde jag helt bort att det skulle tvättas och läggas på steg 2 sommaren 2024. Går den att "rädda" denna sommar? (2026).
Om detta är kiseldioxid eller natriumsilikat så hade jag skippat det och kört på såpa. Rent preventivt vad gäller alger mm så är såpa bra mycket effektivare, och lägger man på så att det får dra in i träet så bör det hålla påväxt borta ett tag.

• Gilla
Mariette D
  • Laddar…
S Skåning82 skrev:
Om detta är kiseldioxid eller natriumsilikat så hade jag skippat det och kört på såpa. Rent preventivt vad gäller alger mm så är såpa bra mycket effektivare, och lägger man på så att det får dra in i träet så bör det hålla påväxt borta ett tag.
Tack! 👌

Natriumjonerna försvinner ganska fort över tiden, dels för att det bildar salt med koldioxid till soda och senare till bikabonat och tvättas bort med regnet - kislet blir kvar som kiseldioxid.

liknade händer med såpan - kaliumjonerna försvinner bort av motsvarande med koldioxid som omvandlar det till kaliumkarbonat (pottaska) och även kaliumvätekarbonat eller kopplas till sulfaterna/nitraterna som finns i regnvatten och sköljs bort med tex. regn, vilket gör att en del av fettsyrorna i använda olja i såpan går tillbaka till att bli fri fettsyra när pH sjunker och med det också blir vattenavstötande.

Det är därför som en nysåpad trall som fått torka i några dagar till veckor, att vid regn så ser det ut som att trallen får glasyr på sig och träet under precisa regnvåta ytan håller sig ljust och mycket motvilligt vill suga i sig vatten och därför förblir ljusare en tid och inte suger i sig lika mycket vatten som en några år gammal obehandlad trallträ vid ett regnväder.

Dom fria fettsyrorna som med tiden frisätts från såpan kan också till en del ersätta eller i alla fall minska avdunstning¹ av de organiska oljorna inne i träets lignin och cellulosa som håller den smidig och fyller upp träfibrerna, som annars med tiden och hetta (typ solstekt yta sommartid) krymper och gör träet allt mer uttorkad med allt mer framträdande ådring och årsringar.

- av den anledningen ser jag inte som en nackdel av såpa som är gjord på tallolja då den är samma typ av oljor som fins i träet själv redan från början. - dock hade jag gärna sett att man kunde köpa ej raffinerad såpan direkt från pappersbrukens process där bildade såpan är en del i processen och den vägen får med både vaxer, steoroler och hartssyror i såpaform.

¹ genom att tillsatta oljan själv sakta avdunstar och hålla upp ångrycket av oljan vid ytan istället för oljan i fibern och den vägen minska avdunstningstakten av olika oljor ur själva träfibern.

• Gilla
SWE421 och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.