Hej,

Har köpt ett hus som är utbyggt men utbyggnaderna är i princip bara skal som det är tänkt att jag ska färdigställa efterhand.

Det verkar inte vara några problem att hitta information om hur jag ska gå tillväga med saker och ting rent tekniskt. Har köpt på mig lite böcker som ger bra vägledning och har också hittat mycket matnyttigt här på forumet och i övrigt på byggahus.se.

Men finns det någon mer än jag här som gett sig på att bygga/renovera själv? Alltså utan att ha någon partner man kan "tvinga" att hjälpa en bära tunga saker, hålla gipskivor på plats medan man skruvar, styra långa brädor mm? Jag bor dessutom en bit ut på landet så mina vänner som bor kvar i stan är lite svåra att kalla på när jag behöver hjälp. Är ju inte alltid heller man inser i förväg att man kommer att behöva hjälp, är ju första gången jag gör sådant här.

Har visserligen vänliga och hjälpsamma grannar men man vill ju inte slita ut det goda grannförhållandet redan första året.

Finns det bra verktyg och hjälpmedel man kan skaffa sig? Har inte jättefet plånbok så gärna billiga och enkla hjälpmedel.

Är det någon nackdel att t ex dela gipskivor på hälften för att de ska bli lättare att hantera?

Tacksam för hjälp, och kanske kontakt med andra i samma situation!

Ett sätt att få till fler händer är att byta tjänster med dina vänner. Du hjälper dem i x antal timmar och får lika många tillbaka. Om man kan samla ihop vänner till en arbetshelg och har planerat så material finns och logistiken är ordnad, så ska du se att det händer grejer!

Vi som småbarnsfamilj är i princip också singlar på det viset, någon måste ta hand om barnen och den andre får ingenting gjort... Men med lite arbetsbyte så går det undan! I helgen kommer en kompis och jobbar hos oss, då hoppas vi bli färdiga med grävningen av den utökade garageuppfarten samt knacka ner lös puts i källaren.

Annars tror jag nog att det går ganska hyggligt att göra bygget själv, det tar bara mer tid.

Just när det gäller att få upp gips och annat i taket så är en skivlyft rätt bra att ha. Brukar gå att hyra relativt billigt över en helg.
En takstötta, typ http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=739&iItemId=83963 har man också nytta av om man sätter t.ex. gles eller gips ensam.

Dessutom finns ofta "ergo-skivor" som är mindre än de vanliga, och därmed enklare att hantera ensam.

Jag tror du kommer klara singelbyggandet galant efter lite eftertanke. Det lär ta lite längre tid innan du kommit på hur du "kan-själv". Snabbtvingar, gipsskivor som är 900mm breda istället för 1200 osv.....

Se till att ha en telefon i fickan när du bygger så du kan ringa på hjälp om du gör dig illa... :o

Glömde nämna att jag är tjej vilket gör att armar och muskler kanske inte räcker lika långt som för den genomsnittlige mannen.

Tack för alla tips!
Det där med telefon till hands har jag redan anammat :-D Är väldigt mycket "kan fälv"...

När det gäller att byta tjänster med vänner är det tyvärr så att de inte har behov av min hjälp i någon större omfattning så det är svårt att hitta sätt att återgälda hjälpen i någon större omfattning.

Det ska nog gå galant om du använder de få hjälpmedel som finns. Den största hjälpen du kan få är nog genom att behärska fysikens lagar. Genom att använda hävstänger med lite eftertanke kan man rubba berg.

Det ska nog gå bra även utan svällande biceps! Med skivlyft så behöver man inte vara stark, inte snabb, och inte balansera... Då råkar du inte ut för något sådant här heller!

pleximaster skrev:
Berättelsen börjar förra sommaren efter att jag sågat mej två gånger på samma ställe med en rostig gammal såg! Jag fläkte upp den känsliga hudfliken mellan tummen och pekfingret på vänster hand. Det ville inte sluta blöda trots att jag försökt tejpa allt jag kunde. Efter 6 timmar hade jag blodat ner alla våra nyligen vitoljade golv och vi skulle i väg på fest kom jag på att det måste nog sys.

Jag åkte i väg till jobbet där vi har en del suturer och dyligt och jag hade föravsikt att sy ihop det själv… Det tar ju så lång tid på akuten och bygger man själv om sitt hus kan man väl reparera sej själv tänkte jag kaxigt… Efter att ha fegat i en timme gick jag i alla fall iväg till akuten, satt där flera timmar innan jag blev sydd. Festen missade jag till stor del…

Nu kommer det roliga… eller vad man nu ska kalla det… Dagen efter skulle jag sätta gips i taket. Jag stod på en ranglig pall med min stora tunga 18V skruvdragare, med 4,5 millimeters självborrande skruv på magnetisk bit. Det var lite bökigt att hålla skruvarna med min sågade hand då den var väl inslaget i ett stort paket gasbinda. Plötsligt svajade pallen till precis när jag ska trycka in skruven i gipsen med borrmaskinen. Trestegsstålpallen från Ikea börjar ge vika. Jag famlar till och råkar sätta skruven mitt i mitt bandage. Alla muskler i kroppen spänns, även de som finns i höger hand och som har kontrollen över skruvdragaren. Med högsta hastighet borrar sej skruven rakt igenom mitt bandage, genom det lilla som finns kvar av min huden mellan mitt pekfinger och tummen, upp genom gipsen och upp i undertaket… Jag var fast! Då drar ikea pallen sin sista suck och krossas under min tyngd! Gipsskruven passerar både bandage och hud och blir sittande i taket. Jag själv faller ner hårt på golvet och slår i knät. Det gör fruktansvärt ont i både handen och knät och jag tänker nu kan det inte bli värre.… i samma stund kommer en 13x1200x2400 millimeters gipskiva ner över mej och så att jag även ska få ont i huvudet.

Denna gången åkte jag till akuten direkt… Det var samma sköterska som visade mej in i akutrummet. Efter att jag blivit sydd och omplåstrad igen och precis skulle gå säger hon alvarligt… Vet du vad, min bror jobbar som snickare. Han är jätte duktig…

Så nu har man gjort bort sej för tid och evighet…

mvh plexi

Man ska inte skratta åt andras olycka, men hur ska man kunna låta bli?? ;D Sorry...
Skönt att du åtminstone inte blev värre skadad.

Bandage ska man alltså också ha lätt tillgängligt när man bygger ;-)

Har införskaffat en arbetsställning. Pallar och rangliga stegar är inget för mig, lider av lindrig svindel.

Förbandsmatriel och telefon hadde du fixat redan. Man ska inte måla f-n på väggen men efters det händer om det kan hända så ska man vara beredd på det.

Den gamla regeln om att förberedelseerna är halva jobbet gäller verkligen när mn bygger själv.

Jag byggde ett förråd på 24 kvadrat i stort sett själv. Den största erfarenheten jag har är att mycket noga planera ditt matrialflöde. Ta hem det du behöver för nuvarande och lagom mycket till men inte för mycket. Då får man problem med förvaringen och sen slutar det med att man springer och kånkar matrial hit och dit istället för att bygga eftersom matrialet låg ivägen.

Sen ska man göra sig ett antal stöttor och kilar och dylikt. Blir mycket lättare att hantera tunga bitar då. Bla hadde jag en stötta som var lagom lång mellan mina väggar så att jag kunde stötta en gipsskiva så att den stod kvar mot väggen innan jag skruvade den. på så sätt hadde jag två händer till skruv och skruvdragare utan att vri kroppen ur led

Ordning och reda är A och O!

- Se till att ha 100% koll på var du har alla saker.
-
- Skapa din egen ordning i dina arbetsbyxor/verktygsbälte. Stoppa ALLTID pennan på samma ställe.

Att springa runt och leta saker tar en evinnerlig tid.

/V

Att vara tjej, singel och i behov av bygghjälp är väl ingen hopplös situation. Det borde vara lätt att få den hjälp som behövs! Det vet jag, har själv trillat i den fällan någon gång... Om man ser det från andra sidan kan det bli ett problem. Om du ber någon karl om hjälp kan ha få för sig att du raggar på honom. Nog om relationer,över till praktiska tips:
Snabbtvingar ska du skaffa ett antal. Perfekt "tredje hand".
Skaffa spikpistol och skruvautomat. Då kan du hålla i med en hand och fästa med den andra.
Gips finns i 900mm-bredd, s.k. Ergo-gips. Den är väldigt mycket lättare att lyfta än 1200mm. Nackdelen är att då får man köra hela systemet med det måttet, så man har cc 450 på reglarna och använder smalare isolering.
Det finns ett slags bärhandtag för att bära skivor. Finns t.ex.på Jula.
Skaffa en 6-meters Talmeter. Det är det klart bästa mätverktyget och 6-metarn är så stabil att du kan hålla den rakt ut ett par meter. Du klarar dig utan den som ska hålla i andra änden.
Med en kofot kan man haka av och på dörrar själv.
Spännband, spakblock och taljor för att lyfta eller släpa tunga grejor.
En säckakärra underlättar flyttandet av mycket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.