T
Tjusigt !
Snyggt jobbat !
Enda anmärkningen är att du snålade på bilderna, 5kb per bild gör det svårt att se detaljerna, tror du kan gå upp till runt 50kb per bild. Nu får våren komma snabbt så man får chansen att rodda med detta snart, det kliar i fingrarna.....

Ok, jag försöker med lite bättre kvalitet på två bilder...

Här kommer nr 1

• HALL_X.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
... och här nr 2

• HALL_Y.jpg
    Skapa konto
ähh, jag tar en till då eftersom slutresultatet syns något bättre här. Kan tillägga att golvet är varmt och skönt och att det går att styra och strypa med ballofixerna och termostaten. Tror det är totalt 8 m prisol, det räcker med detta cc avstånd.

• HALL_Z.jpg
    Skapa konto
T
Yes Yes- där satt den !  :)

Det slog mig just när jag tittar på bild 2 (hallen), la du pexen med en viss lutning för avluftningens skull (typ som avloppslutning -1 cm på 1 m ) ? Har du behövt köra elslingan något alls eller räckte prisolen. ?

Prisolröret antar jag att du menar eftersom jag inte körde med PEX. Nej, den la jag inte med flit med nån lutning. Som Du man kanske ser på bilden så är det en järnbalk som hindrade mig från gå rakt 90 grader upp till ballofixerna. Möjligen hade det kunnat göras lite bättre med ett bockverktyg för prisolrör, men jag hade inget sånt tillgängligt. Avluftningen behövde jag inte bry mig om eftersom radiatorrören går upp till våning två och betjänar en radiator där. Så jag luftar min golvvärmeslinga på elementet en trappa upp. Funkar kanon. I annat fall krävs givetvis en luftningsmöjlighet på högsta punkten. Det kan man t.e.x. ordna med ett förkromat T-rör som man sätter en bussning och en vanligt luftningsventil i. Elsingan la jag bara in i fall att, eftersom det är en liten kostnad om man tex köper på Rinkaby men jag har inte ens kopplat in den än (röd kalibrerad kalksten från Borghamn är däremot inte gratis men det kunde man festa till med när det handlar om 1,5 kvm...).

• Gilla
sjo0911
  • Laddar…
Glömde att säga att vattenslingan givetvis räcker för värmen, men den funkar ju bara när pannan är i gång. Problemet är som du förstår inte att få varmt, utan att inte få för varmt. Gissar att jag skulle kunna få nästan samma temp på golvet som framledningstemperaturen och det är ju lite väl...

T
Slant på tangenten och tänket - naturligtvis prisol.

Vi har nog en del på denna tråd som redan gått ner i källaren och räknar hur många meter dom har kvar av sin överblivna prisol, rotar i VVS-fyndlådan, letar efter sin bilmaskin och börjar titta i kalendern nu........ ;)

Hej,
Vad var kostnaden för din hall? Jag tänkte göra exakt samma sak, Ta bort innerdörren, ta bort elementet och lägga in golvvärme från elementrören.

Hur mycket höjd kräver golvvärmen?

/Viktor

Kostnaden - jag gjorde allt själv. Isolering, betong, prisol, lite rörkopplingsdetaljer, elvärmekabel, kalkstensplattor osv. Kalkstenen va dyr, den kostade 1400 kr kvm. Resten några tusenlappar kanske. Som du ser på bilderna hade jag inga problem med bygghöjden eftersom jag hade ett "djupt" bjälklag. Jag fick in 15 cm isolering och sen 10 cm betong plus fix och plattor. Om man har trångt med utrymme för bygghöjdens skull kan det bli problem. Vattenvärmerören bör ligga en bit ner i betongen (för vanlig vattenburen värme rekommenderas minst 30 mm från golv. Mina ligger kanske 6-7 cm ner från övergolv. Vad har du för material i ditt bef bjälklag/golv?

eller en sån här för 441:- hos rinkaby?(20°-45°)
6086.jpg

Jo jag funderade också på blandningsventil, men det föll på det estetiska i mitt fall. Termostatventilen gör samma sak.

ja lite bättre, den känner ju av rumstempen. men om man har en fördelare med flera slingor kan man snika med en blandningsventil och en bypass. kanske låta en rumstermostat styra cirkpumpen?
just nu kör jag garaget med 5 slingor med rumstermostat(+4°) som styr cirkpumpen och en vanlig 6kW elpatron med termostaten ställd väldigt lågt (ca 12°), det är ett provisorium som funkat 3 vintrar nu. relaxen med 2 slingor kör jag med kontinuerlig cirkulation och elpatron ställd på ca 22-23°, har funkat bra i vinter.
men till hösten ska vedpanna å tankar vara inne å då blir det förmodligen blandningsventil+rumstermostat. billigare än pushgrupper....

Hej!
Jag har sökt och letat här på forumet men kan inte hitta nåt som hjälper mig.

Frågan är att jag har samma ide men jag har bara enrörs system, hur gör man då?

Väcker tråden till liv igen.....

Har ett rum på 25m² som fått 2st nergjutna golvvärmeslingor fördelat 50/50 på ytan.

Är inte intresserad av en lösning för 6000:- för att styra det hela, men eftersom jag inte är nån rörmokare vet jag inte hur jag ska placera cirkulationspumpen i styrningen....

Har 2-rörs system och tänkte strypa vattentemperaturen med hjälp av en http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=420&do=add2cart där jag monterar rumsgivaren på framledningen till fördelningen.
Om detta är en bra eller dålig idé vet jag inte, men jag kommer ju aldrig att få mer än ~30°C vatten till golvet....
Denna termostat ska alltså INTE reglera rumstemperaturen utan enbart begränsa framledningstemperaturen... (billigare än en blandningsventil)

Efter denna termostat behöver jag ju någon sorts reglering på rumstemperaturen också. Väljer en likadan termostat till det.
Tror att denna blir sittande i serie med den första ?

Nu är vattnet framme vid fördelaren och med hjälp av ovan nämnda termostater har jag förhoppningsvis sett till att vattnet aldrig kan bli mer än 30°C och att termostaten för rumstemperaturen sköter komforten.....rätta mig om jag har fel....

Här nånstans börjar jag tveka på hur jag ska koppla....
För att få cirkulation på vattnet i golvet måste jag ju ha en cirkulationspump.
Har en vanlig Grundfos 25-40 eller liknande som ska sköta cirkulationen, ja den är för stor, men den kostar inget just nu....
För att få fart på cirkulationen och blandningen av vattnet i golvet måste jag ju ha en överkoppling nånstans mellan framledning och retur....men var ?

Gjorde en skiss på hur jag tänkt, men det kanske inte kommer att funka alls ?

http://w1.515.telia.com/~u51517771/skiss01.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.