Hej

Jag funderar på bygga något som jag kallar "planteringsdike". Namnet kommer sig av dimensionen 12m x 0,45m x 0,45m

Måtten kommer delvis från tralldimensionen 28x145.

Min plan är att bygga med impregnerad trall och på insidan skydda med Platon matta. Vi planerar att planera gräs i den.

En öppen fråga till gruppen.

Hur skulle ni göra?
Vad måste jag tänka på?

Det krävs mycket mer vatten i en smal relativt grund låda än i en bredare/djupare så jag skulle förbereda för bevattning redan i bygget.

Sen krävs utlopp för vatten men sätt det inte i botten utan några centimeter upp på sidorna. Lägg leca, grus, makadam etc i botten men ha ingen barriär mot jorden.

Det blir en del vikt från blöt jord som kräver förstärkningar och med Platon vill du ha en slät insida. Dammduk (som man har när man anlägger dammar) är mer förlåtande och säljs dessutom på metervara dvs inga skarvar.

Sen skulle jag inte slösa bort ett sådant bygge på gräs när det finns så mycket roligare och snyggare växter men det är en personlig åsikt.

Z z_bumbi skrev:
Det krävs mycket mer vatten i en smal relativt grund låda än i en bredare/djupare så jag skulle förbereda för bevattning redan i bygget.

Sen krävs utlopp för vatten men sätt det inte i botten utan några centimeter upp på sidorna. Lägg leca, grus, makadam etc i botten men ha ingen barriär mot jorden.

Det blir en del vikt från blöt jord som kräver förstärkningar och med Platon vill du ha en slät insida. Dammduk (som man har när man anlägger dammar) är mer förlåtande och säljs dessutom på metervara dvs inga skarvar.

Sen skulle jag inte slösa bort ett sådant bygge på gräs när det finns så mycket roligare och snyggare växter men det är en personlig åsikt.
Det är förberett för bevattning.
Vad tänkte du dig för material på bygget?

På vad ska den här konstruktionen stå på?

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
På vad ska den här konstruktionen stå på?
Dränerat grus på vilket jag lägger stenplattor med 1,5 meters mellanrum. Det är del av husgrunden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.