Hej,

Vi har tänkt plantera flera toppympade silverpäron i däcket längs poolen.
Vi önskar att att kronorna växer samman men vilket avstånd bör vi ha mellan träden? Hur stora blir kronorna?

Hej,

ställer samma fråga..? Fick du svar? Hur gjorde ni?

Handlar ni från en riktig plantskola så fråga dem. De vet garanterat.

• Gilla
sodersport
  • Laddar…
Hej, vi satte dom på 3m avstånd då kronorna förhoppningsvis blir ca 3m i diameter på några år.

Hur ser era silverpäron ut idag? Vi tänkte nämligen också plantera 3-4st vid poolen vid vårt insynsskydd.

Jag har odlat silverpäron i många år, de är mycket dekorativa och tåliga små träd. Liksom alla växter som är silverfärgat gröna är de också torktåliga vilket är ett stort plus framöver.

Jag planterade ett nytt toppympat silverpäron i fjol och för att kronan skall bli tät och fin bör den klippas in. Jag gjorde detta tidig vår, strax innan saven börjar stiga i trädet och jag klippte rejält, kronan var nog inte större än 60 - 70 cm och nu är den tät och fin med alla nya skott och har dubblerat omfånget. Jag kommer fortsätta klippa varje vår, jag har inte bestämt vilken form ännu men det lutar åt en takliknande krona, alltså inte bollformad, en smaksak. Kronan blir nog lätt 2 m och mer och om man klipper varje vår blir den också tät.

Ett tips när du väljer antal växter, välj tre, fem...ojämna tal, en så enkel sak ger ett helt annat intryck. man undviker det som vi människor gärna gör, nämligen radar växter och gärna i jämna tal och det kan ge ett stelt intryck 😉

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.