Hej! Vi har ett gästrum i våran källare, där tidigare ägare limmat upp innertaket (som vi nu rivit ner). Men limresterna, hur gör man bäst?
Det gör inget att slutresultatet inte är perfekt, det är inget rum vi kommer vara i, utan någon kommer sova där några nätter om året.

Har försökt skrapa och dra bort det lösa, men om jag målar över det som är kvar, kommer färgen släppa? Vet ej vad det är för lim.
Har försökt slipa, men det är orimligt mycket arbete för vad det är.
Att ränderna kommer synas under det vita gör inte jättemycket, så min fråga är väl egentligen; finns det risk att färgen släpper från limmet om man målar direkt på resterna? Omöjligt att veta om man inte vet vad det är för lim?

• Gästrumstak med kvarvarande limrester från tidigare innertak. Ränder av brunt lim syns mot det vita taket. Frågeställning om färg kan appliceras direkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Omöjligt att svara på. Jag skulle tro risken för färgsläpp är större på en blank dålig tvättat yta.
Plastfärg på kalkfärg (på betong) släpper ofta.

Lim är väl ofta segt och svårslipat.
Har du slipat med maskin och grovt slippapper?

Kemikalier är tidsödande och besvärligt i tak, men det finns tjockflytande lösningsmedel man penslar för att ta bort färg.
Kanske värt ett försök.

Värma med värmepistol kanske mjukar upp limmet så det blir lättare att få loss.

Annars kanske en grundfärg skulle vara bra. Mer häftförmåga.
Finns ju spärrfärger också.

Ta med en bit lim, lite gammal takfärg och till en serös färgbutik.
De kan ge råd och göra lite enklare tester/analys.

Rull- och sprutspackel kanske?
Rolla på och slipa lite. Men få bort limknölar först.
Det hade jag nog provat med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.