4 495 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Silikon i golv/väggvinkeln i badrummet
Dax att planera slutfasen i badrumsbygget. Badrummet är beläget i en 20 år gammal stuga, byggd i trä som är ouppvärmd vintertid. Om jag nu väljer vanlig fog i golv-väggvinkeln så lär väl den spricka pga temeraturrörelserna?
Väljer jag silikon som kommer den att ruttna efter som vattnet stannar mot tätskiktet.
Ett dilemma. Någon som kan guida mig litegrann?
Väljer jag silikon som kommer den att ruttna efter som vattnet stannar mot tätskiktet.
Ett dilemma. Någon som kan guida mig litegrann?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Foga först med vanlig fogbruk så du fyller eventuella springor med detta.
Tycker du sen att det behövs mjukfogas för utseendets skull så är det ingen fara att göra det då du inte riskerar fylla med silicon ner till tätskiktet vilket är det man inte får göra...
Silicon kommer med tiden att bli ful och i vissa fall mögla men det är smällar man får ta...
finns ju vissa sorter idag som påstås att de inte möglar...
Tycker du sen att det behövs mjukfogas för utseendets skull så är det ingen fara att göra det då du inte riskerar fylla med silicon ner till tätskiktet vilket är det man inte får göra...
Silicon kommer med tiden att bli ful och i vissa fall mögla men det är smällar man får ta...
finns ju vissa sorter idag som påstås att de inte möglar...
Jag använder Ardex glättningsmedel, innehåller inte samma ämnen som diskmedel, har hört att diskmedel bryter ner antimögelgrejjset i siliconen snabbare.
Kanske försäljningstrick vad vet jag...? Det jag vet är att jag nu mer använder ca 1l glättningsmedel mot iaf en stor flaska YES på ett år
Kanske försäljningstrick vad vet jag...? Det jag vet är att jag nu mer använder ca 1l glättningsmedel mot iaf en stor flaska YES på ett år
Måste hänga på en fråga. Jag har kaklat tre ggr och dragit silikon och mjukfog med ganska schysst resultat. Men när jag anlitade firma för badrumsbygge (som blev helt perfekt i alla avseenden) såg jag att killen som gjorde plattsättningen hade en flaska glättningsmedel. Hur använder man det egentligen? Snyggar man till fogarna efter att de fått torka en stund eller? Glömde fråga och det var inte lättgooglat. Noterar att silikonet vid tvättställ och mellan badkar och vägg ser riktigt fint och klart glansigare ut än när jag dragit egna med fingret och vatten med YES.
Klicka här för att svara