Jag skulle försöka fixa till kanten i duschen då det börjat bli svart. Hade på bikarbonat och ättika efter tips från kompisar och började skrubba. Det slutade med att det vita silikonet skrubbades bort och under låg den någon mer gråaktig silikon där allt svart mögel var på. Nu ser det för kärligt ut i duschen.. hur räddar man detta utan att behöva riva hela badrummet och anställa någon med våtrumsseritifikat? Kan jag lägga på ny vit silikon bara?? Har verkligen ingen kunskap om detta så all hjälp uppskattas!!

• Hörn av dusch med skadat vitt silikon och underliggande grå silikon vid kakel och rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skär bort den gamla silikonen med rakbladskniv, tvätta med klorin och lägg dit ny silikon.

• Gilla
Jullan10
  • Laddar…
leby leby skrev:
Skär bort den gamla silikonen med rakbladskniv, tvätta med klorin och lägg dit ny silikon.
det verkar som dom gamla ägarna bara lagt på någon vit silikon över den gråa? För det är den vita jag nu råkat skrapa bort. Är det något man kan göra om man ej vill behöva skära bort allt? Just nu har jag både det gråa (den färgen till vänster I bilden) och det vita (den färgen till höger i bilden). Men vill ju ha det vita!

Jullan10 Jullan10 skrev:
det verkar som dom gamla ägarna bara lagt på någon vit silikon över den gråa? För det är den vita jag nu råkat skrapa bort. Är det något man kan göra om man ej vill behöva skära bort allt? Just nu har jag både det gråa (den färgen till vänster I bilden) och det vita (den färgen till höger i bilden). Men vill ju ha det vita!
Silikon på silikon fäster inte särskilt bra tyvärr.

Ska inte vara silkon där,utan fog!

Raka Raka skrev:
Silikon på silikon fäster inte särskilt bra tyvärr.
men är det något man kan göra? Man stänger inte inne någon fukt eller så? Vill inte göra något fel för ska nämligen sälja lägenheten inom kommande veckor.

M mickekarl skrev:
Ska inte vara silkon där,utan fog!
Det har du helt rätt i. Frågan är om det är fog under silikonet.

Raka Raka skrev:
Det har du helt rätt i. Frågan är om det är fog under silikonet.
så hur ska jag lösa detta? Jag kan ingenting om badrum eller fog eller silikon

Jullan10 Jullan10 skrev:
men är det något man kan göra? Man stänger inte inne någon fukt eller så? Vill inte göra något fel för ska nämligen sälja lägenheten inom kommande veckor.
Ska lägenheten säljas så hade jag inte ansträngt mig. Peta bort det vita silikonet, det borde gå lätt då det ser ut att ligga väldigt ytligt. Sen hade jag dränkt duschen med medlet jag tidigare länkade. Det kommer se fräschare ut efter.

• Gilla
Jullan10
  • Laddar…
Silikonet fyller egentligen ingen funktion annat än möjligen som rörelsefog.
Under ditt kakel och klinker ligger ett lager fix som platterna ditter fast i (de är fixerade). Under fixet finns någon form av tätskikt.
Tätskiktet är det enda som egentligen fyller nån funktion - det hindrar vattnet att tränga ut i byggnaden och orsaka skada. Det andra är "bara" ytskikt. Visserligen skyddar det tätskiktet så det inte nöts, men det är allt.
Vattnet i en dusch finns till stor del i utrymmet mellan kakel/klinker och tätskikt, och syns inte.

Så oroa dig inte över silikonet, utan gör som föreslaget - tvätta med mögeltvätt. Dölj inte skit i onödan :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.