Jag fick en idé som jag själv tycker var bra :-D

Min badrumsvägg är ganska ojämn, och lägga silicon där skulle se fult ut, olika mycket silicon längst badkaret, samt att silicon och annan sörja blir gult med tiden, oavsett vad som står på tuben, "gulnar ej" skall man verkligen ta med en nypa salt, o om det inte blir gult så blir det svart.

Jo, då såg jag att det fanns badkarslister, en bred plastlist man sätter fast, men det var så stor o ful, 5cm plastkant som ligger o sladdrar. Tänkte då att man kanske kan limma fast en sådan list man har att täta fönster med? Fönsterlist. Skulle det fungera tro? Den är ju som en "9" i profil, lägger man svansen i springan sen får cirkeln täcka glipan. Vad tror ni?

Du tror inte det blir en kant på
listen som samlar smuts?

Måste badkaret stå dikt emot väggen?

Mvh Putte

ByggPutte skrev:
Du tror inte det blir en kant på
listen som samlar smuts?

Måste badkaret stå dikt emot väggen?

Mvh Putte

Jag har det tajt i badrummet, o måste skjuta in det helt, plus att jag kommer ducha i badkaret, vill inte att vatten skall tränga i bakom karet, kommer bli jättesmutsigt o lukta. Jag har en tanke att kanske tom bygga in karet i Teak! Tro det eller ej :-D Lägga som en liten ram bara runt karets ovansida, samt en front i teak, kommer bli jättetjusigt! Men det är teaket jag vill täta mot väggen, inte karet igentligen. Men hur som så är det ju av samma princip.

Att teaket måste vårdas vet jag, men det är en annan tråd.

Teak är väl brunt mer eller mindre, brun silicon :-/

M

McDonald skrev:
Teak är väl brunt mer eller mindre, brun silicon  :-/

M

Mjo, tänkte på det iförsig, tänkte på om teaket inte blir bra, o man vill ta bort det, då kanske det blir svårare att få bort brunt silicon än vitt, ...om man inte får bort allt...så blir det en brun rand på väggen...

Jag får helt enkelt testa mig fram o börja med gönsterlist, fingerar det inte så blir det silicon eller annant.

Du kan ju kanske använda en
byggskiva som man bygger in badkaren med.
Såga den i remsor som limmas mot väggen och
vilar uppe på badkars kanten med en svag lutning
ut från väggen.
Sen kaklar Du den eller mosaik så du täcker
kanten som hamnar på badkaret.
Finns i olika tjocklekar.

Mvh Putte

ByggPutte skrev:
Du kan ju kanske använda en
byggskiva som man bygger in badkaren med.
Såga den i remsor som limmas mot väggen och
vilar uppe på badkars kanten med en svag lutning
ut från väggen.
Sen kaklar Du den eller mosaik så du täcker
kanten som hamnar på badkaret.
Finns i olika tjocklekar.

Mvh Putte
Mjo, jag hade en tråd innan som handlade just om att bygga in badkar, men jag kännde att det är ett för jobbigt/stort ingrepp för mig, har inte gjort det innan och hinner o vågar nog inte prova heller. Visserligen är det de snyggaste o mest praktiska att bygga in ett badkar.

Därför tänkte jag att teak-skivor var smart o enkelt, himla snyggt också, om man tar hand om trät. Lätt att såga i osv. Men jag ska fundera på saken, rädd för att det inte blir badkar itan bara duchglasväggar/dörrar, jag ogillar att stå i ett smalt o halt duchkar.... samt att det blir så varmt o gossigt i en duch när man kan stänga om sig, i badkar fryser man ju :-D

Nä, blir badkar i nästa bostad....kanske man kan ha 2 badrum :-D....får gifta sig rik.

Hejsan

Jag har en annan idé. När jag byggde om köket satte jag en gummilist bakom bänkskivorna mot väggen som tätning. Jag använde mig av sån gummilist som monteras på utsidan av treglas-kassetter mot listen utvändigt på fönstret. Den är ju helt tät och håller många år. Den kan demonteras lätt och bytas ut vid behov. Enda nackdelen kan vara att den har begränsad förmåga att ta upp större ojämnheter.

Hälsningar Janne

Reg1 skrev:
Hejsan

Jag har en annan idé. När jag byggde om köket satte jag en gummilist bakom bänkskivorna mot väggen som tätning. Jag använde mig av sån gummilist som monteras på utsidan av treglas-kassetter mot listen utvändigt på fönstret. Den är ju helt tät och håller många år. Den kan demonteras lätt och bytas ut vid behov. Enda nackdelen kan vara att den har begränsad förmåga att ta upp större ojämnheter.

Hälsningar Janne

Hej! tack för svar!

Men menar du typ vanlig fönster/dörr-lister? ...för det är det jag skrivit om i tråden lite längre upp. Jag känner inte till just denna list du skriver om, men hur som helst så är det en typ av gummilist.

(skälv till bänkskivan i köket så har jag ingenting, kommer inte svabba med vattenmängder så jag kommer inte få ner något på väggen, tycker nog som du att det är fult med en siliconrand, som även du nämner gör att man inte kan demontera smärtfritt - gummilist-idén va ju bra även här!! ) :-)

Hej
Gummilisten jag pratar om är en speciallist som glasmästarna använder vid montage av glaskassetter i fönster och består av en rektangulär svart EPDM-list som är glasfiberförstärkt och limbelagd på ena sidan, så den är lätt att montera på väggen och sedan skjuta badkaret (eller bänkskivan) mot. Listen finns i olika tjocklekar och säljs även på byggvaruhus. I jämförelse med den 9-formade tätningslisten du menar är den här mycket tätare efter som den är massiv.

Hälsningar Janne

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.