4 953 läst ·
27 svar
5k läst
27 svar
"Signerar" ni Era byggnationer?
Medlem
· Västernorrland
· 2 090 inlägg
Kul saker Ni hittar på
Och även hittar. Verser, politiska budskap och tidningar m.m
Jag har bara hittat fimpar och rörstumpar.
Med dagens DNA-teknik kanske jag kan få reda på vem snickaren var.
Själv så har jag hittills bara lämnat efter mig skrivna signaturer och datum. Typ "XXXXX var här, 200x-xx-xx". Men flera ideer dyker ju upp nu för kommande byggen.
Jag har bara hittat fimpar och rörstumpar.
Själv så har jag hittills bara lämnat efter mig skrivna signaturer och datum. Typ "XXXXX var här, 200x-xx-xx". Men flera ideer dyker ju upp nu för kommande byggen.
Jag har en DVD med 1800 bilder från husbygget - alltifrån tomten, fiskelägets gator, hus och miljö till hela byggets gång. Kan ju vara en idé att fixa en kopia och gömma bakom den blivande garderobsväggen. Sen är ju frågan den om skivan överhuvud taget kommer att kunna gå att läsa om 50 år - med framtida teknik?
Jag tycker Fastings elnotering är gullig!
Jag tycker Fastings elnotering är gullig!
Ibland hör man om folk som hittar döda råttor i väggar och bjälklag, undrar hur någon kommer på att lägga dom där, de är ju inte direkt daterade? 
Vad duktiga ni är. Det enda jag lyckats med är att lämna kvar min bästa hammare och såg i ett fack mellan takstolarna i en ny takkupa. Sonen lyckades också lämna en favoritnapp i dräneringsledningen.
gravedigger skrev:
Ooops, själv vet jag med säkerhet var ett fint Hultaforspass ligger. Inspikat och säkert förvar i farsans taksarg....
När vi gjorde om golvbjälklaget i ett rum lade vi ner en låda i isoleringen under golvet med dagens tidning, ett par miniflaskor med brännvin samt en personlig hälsning. Om det nu kommer till användning - huset kanske rivs före nästa omläggning av bjälklaget...
Åh, det var en riktig trevlig hälsning. Det lär bli uppskattat.Kasch skrev:
Jag har kladdat både här å där, bl.a så höll jag på att måla ett nytt halvrunt fönster vid milennieskiftet så givetvis skrev jag stort och tydligt 1/1-2000 på karmen...........dock så lade jag beställningen av fönstret lite väl tidigt beroende på att den gamla snickaren skulle bli pensionär.
Givetvis står fönstret ännu omonterat med ett stort datum på
Annars så var det två snickare som var flitiga att signera i huset i mars -39 då dom lade om taket och när dom byggde kök.
På undersidan yttertaket står det med stora siffror och bokstäver, datum, vad snickarna hette, vem som ägde huset, vem som hyrde det + "Hela taket omlagt, vackert väder hela dagen".
Jag har nu isolerat och byggt luftspalt utifrån så snickarnas hälsning kommer att förbli synlig även i framtiden, det känns ju även som ett bra säljargument att man kan bevisa att det inte regnade in den dagen då taket byttes
Tyvärr blev jag tvungen att förstärka nedhängda bjälklagsbjälkar med en pålimmad och spikad 2"10, på så sätt kom ett årtal från 1830-talet att för alltid försvinna
Givetvis står fönstret ännu omonterat med ett stort datum på
Annars så var det två snickare som var flitiga att signera i huset i mars -39 då dom lade om taket och när dom byggde kök.
På undersidan yttertaket står det med stora siffror och bokstäver, datum, vad snickarna hette, vem som ägde huset, vem som hyrde det + "Hela taket omlagt, vackert väder hela dagen".
Jag har nu isolerat och byggt luftspalt utifrån så snickarnas hälsning kommer att förbli synlig även i framtiden, det känns ju även som ett bra säljargument att man kan bevisa att det inte regnade in den dagen då taket byttes
Tyvärr blev jag tvungen att förstärka nedhängda bjälklagsbjälkar med en pålimmad och spikad 2"10, på så sätt kom ett årtal från 1830-talet att för alltid försvinna
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Konvertera mekanisk frånluft med värmeåtervinning till bergvärme
Värmepumpar -
Konstaterad Asbest på Toaletten källarvåning
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Modernisera innertak
Tak & Vind -
Kan ni rekommendera Moelven Regina panelskiva?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur signerar ni era alster?
Möbelsnickeri