Tomture61
Modell WM12E161SN (E12-16)
Den är från 2008 , är det enbart att ge upp och köpa ny eller ?
 
Tomture61
Har testat med återställning , får inte till det .
Testat ställa programratten kl8 + kl6 och trycka på centrifugknapp osv.
Händer inget !
 
Tomture61
Från undersidan fick jag lossa på motorn (till tvättrumman)
Fick loss kolen , ca 10 mm långa :surprised::D
Ska visst vara 36 mm långa som nya ......
 
Tomture61
Hittade även detta hos Nettoparts :
l8cywkqsw0g1nuv265c.pngSå nollställer du felkoden efter byte av kolborstar
1. Vrid programväljaren till kl. 18 (centrifugering)
2. Tryck ’Option’, ’Meny’ eller centrifugeringsknappen in och håll den inne
3. Vrid programväljarknappen till kl. 19 (utpumpning) och håll knappen inne i 10 sekunder (eller tills strömbrytarknappen blinkar)
4. Släpp knappen och vrid programväljaren till kl. 12 (stäng av)
 
ClasseClas
Tomture61 Tomture61 skrev:
Från undersidan fick jag lossa på motorn (till tvättrumman)
Fick loss kolen , ca 10 mm långa :surprised::D
Ska visst vara 36 mm långa som nya ......
Dags att byta! :)
 
P
om båda kolen är uttagna så jämför ytorna, är båda blanka så är det något annat fel
 
Tomture61
Den ena som är ngr mm längre är ngt blankare .
Man skulle kunna säga att den kortare har en matt yta och den andra en blank yta .
Hand håller en metallbricka med siffror, matt yta ovanför blank yta, grön bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en metallbit med inskriptionen "7E8" och blank yta, kontrasterar mot bakgrundens grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
P
Tomture61 Tomture61 skrev:
Den ena som är ngr mm längre är ngt blankare .
Man skulle kunna säga att den kortare har en matt yta och den andra en blank yta .
[bild] [bild]
den matta är ju helt slut då den blivit så kort att den inte längre ligger an mot ankaret och du fått gnistbildning men ser dessutom koppartråden.
typiskt läge för byte
därefter går det säkert att nollställa felkoden
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
Kolen bytta . Försöker återställa felkoden , nää .....
Bestämmer mig för att definitivt , nu är det bara att handla nytt :rolleyes:

Testade en gång till att söka på webben efter tips , hittar ett på Youtube , har ju försökt samma återställning själv , 10 tals ggr !

Testade en sista gång , ställa programratten kl 18 , trycka in centrifugeringsknappen , samtidigt vrida ratten ett snäpp medurs , vänta 10 sec , släppa knappen och vrida tillbaks till 0 .
TADA maskinen är återställd (y):cool:(y)

Langar in tvätt och tvättmedel , ställer in 40 gr och trycker på start ......
Panelen helt svart + jag hörde ett ljud (relä ?)

Går till datorn för att söka igen , aha datorn också död , jordfelsbrytaren i huset :D

Kör igång tvättmaskinen igen , funkar ........
 
Tomture61
Troligtvis koldamm på kolhållarna (motorn)
Fick återställa jordfelsbrytaren 2 ggr :thinking:
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.