17 348 läst ·
21 svar
17k läst
21 svar
Siemens induktionshäll varnar för felaktig matingsspänning.
Kolla hur menar du?, Att det sitter som det ska? Eller mäta något?Emil_K skrev:
Jag menar, jag har ju mätt spänningsfall dels mellan L1 och N samt mellan L2 och N. Det har ju sett ok ut.
Redigerat:
Har du garanti kvar tycker jag att du skall felanmäla. Eftersom felet inte är konstant kanske du kan försöka fotografera felkoden och lägga på minnet vilken sida som det gäller. Så har teknikern lite mer att gå på.
Kolla så att alla anslutningar är bra. Dvs. ser bra ut och är ordentligt dragna. Ett momentant spänningsfall vid hög belastning är fullt normalt. Du säger ju även att du INTE fick något felmeddelande vid de spänningar du mätte upp. Det kan tyda på att spänningen antingen sjunker ännu mer eller stiger, beroende på vad felet är. Avsaknad av nolla kan ge alltifrån 0-400V mellan fas och "noll". En glappande nolla ger upphov till precis samma spänningar, men är svårare att mäta sig fram till att upptäcka då den har fullgod kontakt i ena stunden, och dålig eller ingen kontakt i nästaMH1001 skrev:
Uppdaterar själv. Det var en kondensator som började ge upp. Bytte den och hällen funkar som den skall igen.TeroM skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/prylarnas-pris-pryl-hlr.352854/page-31#post-4574925
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden