17 348 läst ·
21 svar
17k läst
21 svar
Siemens induktionshäll varnar för felaktig matingsspänning.
Ibland när jag sätter på min "ganska nya" siemens induktionshäll så varnar den för felaktig matningsspänning.
Felkod U1, beskriven såhär i bruksanvisningen: "Felaktig matningsspänning. Matningsspän-
ningen ligger utanför de angivna gränserna."
Det brukar räcka med att jag stänger av den och starar om den så funkar den normalt sen. Men lite då och då kommer denna varning. Jag kan inte se något konstigt med inkopplingen.
Oftast när man sätter på hällen så sätter man ju plattan på max för att man ska koka upp nåt så snabbt som möjligt, hällen drar ju rätt mycket ström då. (Märkeffekt 3700W med en platta på max).
Kan det vara så att impedansen i mitt elsystem är så hög att jag får ett för stort spänningsfall när jag startar hällen. Från elcentralen är det ca: 10 meter FK 2,5 till hällen. Vad det är för förimpedans till centralen har jag ingen aning om.
Är det någon som känner igen detta fenomen? Kan det vara nåt vajsing med spänningen eller är det hällen som spökar bara?
Felkod U1, beskriven såhär i bruksanvisningen: "Felaktig matningsspänning. Matningsspän-
ningen ligger utanför de angivna gränserna."
Det brukar räcka med att jag stänger av den och starar om den så funkar den normalt sen. Men lite då och då kommer denna varning. Jag kan inte se något konstigt med inkopplingen.
Oftast när man sätter på hällen så sätter man ju plattan på max för att man ska koka upp nåt så snabbt som möjligt, hällen drar ju rätt mycket ström då. (Märkeffekt 3700W med en platta på max).
Kan det vara så att impedansen i mitt elsystem är så hög att jag får ett för stort spänningsfall när jag startar hällen. Från elcentralen är det ca: 10 meter FK 2,5 till hällen. Vad det är för förimpedans till centralen har jag ingen aning om.
Är det någon som känner igen detta fenomen? Kan det vara nåt vajsing med spänningen eller är det hällen som spökar bara?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Du verkar vara ganska hemma på elteknik!
Så borde det inte vara så svårt att sätta en voltmeter över spishällens kontakt och titta vad som händer när du drar på.
Det troliga är väl att spänningen droppar momentant.
Kanske bara är hög resistans i någon koppling på vägen fram till spisen.
Till och med bara lite oxidering på kontakten.
PS
Det var rejäl effekt! Jag tror att min IKEA-häll har 3kW som max på en "platta".
Så borde det inte vara så svårt att sätta en voltmeter över spishällens kontakt och titta vad som händer när du drar på.
Det troliga är väl att spänningen droppar momentant.
Kanske bara är hög resistans i någon koppling på vägen fram till spisen.
Till och med bara lite oxidering på kontakten.
PS
Det var rejäl effekt! Jag tror att min IKEA-häll har 3kW som max på en "platta".
Redigerat:
Jag har funderat på om jag skulle mäta vad som händer med spänningen. Jag har bara en simpel multimeter hemma, tveksamt om jag kan detektera ett momentant spänningsfall med den. Men skulle kanske kunna låna hem en fluke scopemeter från jobbet. Det kanske är rätt ända att börja i, d.v.s. att kolla vad som händer med spänningen när jag slår på hällen?
10 m FK 2,5 är ju helt ok. Jag körde det i Eldim (trevligt program btw.) och allt ser ju bra ut där.
10 m FK 2,5 är ju helt ok. Jag körde det i Eldim (trevligt program btw.) och allt ser ju bra ut där.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Det är inte säkert att det är ett momentant spänningsfall, det kan lika gärna vara ett ständigt sådant som ibland glider under gränsen för larm.
Jag skulle absolut mäta med en vanlig multimeter med och utan belastning som ett första steg. Alltid lär man sig något.
Med mätningen som grund kan man sedan lätt räkna ut impedansen.
Jag skulle absolut mäta med en vanlig multimeter med och utan belastning som ett första steg. Alltid lär man sig något.
Med mätningen som grund kan man sedan lätt räkna ut impedansen.
Hällen är en EH875FL17E. Meddelander kommer när jag valt platta/zon och "sätter på den". Hällen hinner inte "dra igång" (d.v.s. den börjar inte låta) utan meddelandet kommer direkt när jag "satt plattan på 9:an".torbeno skrev:
De två vänstra plattorna använder ena fasen och de två högra använder andra fasen. Jag tror att det bara har uppkommit när jag startat plattorna till vänster, men jag är inte säker.
Men jag börjar med att mäta spänningen. Känns som rätt utgångspunkt för vidare diskussion
Det skulle ju också vara intressant att veta vilka gränser Siemens har satt för spänningen.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Kan tänka mig att induktionshällar har en betydande kall startström? Låter rimligt då en "varmstart" inte uppvisar detta symptom. En faktor är då hur snabbt den mäter spänningen, som alltså kan dippa rejält under några hundratals millisekunder.
En scopemeter i trendplot-läge borde hinna visa denna dip och dess varaktighet, och därefter spänningsfallet.
En scopemeter i trendplot-läge borde hinna visa denna dip och dess varaktighet, och därefter spänningsfallet.
Man tycker ju att induktionshällar borde vara just det - induktiva, dvs dra lite, ström i starten.
Å andra sidan är det säkert någon primärswitchad historia som driver spolarna i hällen och sådana uppvisar ibland negativ inimpedans, dvs strömmen ökar när spänningen sjunker.
Å andra sidan är det säkert någon primärswitchad historia som driver spolarna i hällen och sådana uppvisar ibland negativ inimpedans, dvs strömmen ökar när spänningen sjunker.
Jag kollade med Scopemetern idag. Mätte i kopplingsdosan vid hällen. Första bilden är på den första av hällens två faser. Man ser tydligt i grafen när jag slår på och av hällen. Belastningen är 3500W. I andra bilden är det den andra av hällens faser, belastningen i detta fall är 3700W. På den första fasen får jag ett MIN på 226V och på andra fasen 221V. Jag är ingen elektriker och vet inte exakt vad man ska förvänta sig, men för mig låter det rätt rimligt.
Jag lyckades dock provocera fram något felmeddelande denna gång trots att jag drog igång värmepannan på max med alla elpatronens steg inkopplade. Skulle vara intressant att se hur spänning är när jag får meddelandet. Men jag kan ju inte ha mätarn inkopplad för jämnan.
Jag lyckades dock provocera fram något felmeddelande denna gång trots att jag drog igång värmepannan på max med alla elpatronens steg inkopplade. Skulle vara intressant att se hur spänning är när jag får meddelandet. Men jag kan ju inte ha mätarn inkopplad för jämnan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag får nog kontakta Siemens och fråga var gränsen för larmet ligger.
Funderar om jag ska sätta scopmetern i trendplot-läge i ett vägguttag i huset under en längre tid och se om det verkar ligga någorlunda stabilt. Låter det som en vettig idé?
Funderar om jag ska sätta scopmetern i trendplot-läge i ett vägguttag i huset under en längre tid och se om det verkar ligga någorlunda stabilt. Låter det som en vettig idé?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Ja, inte har du dåligt med ström. Du har en nätimpedans på ∆U/I = 7.2/3500*226 = 0.46 Ω respektive 8.7/3700*222 = 0.52 Ω vid spisen, vilket är få förunnat. Jag själv ligger nog på runt 1.5 Ω
EDit: Någon startström går heller inte att se.
Långtidsmätningar tillför nog ingenting här.
EDit: Någon startström går heller inte att se.
Långtidsmätningar tillför nog ingenting här.
Redigerat:
Ok, så nätimpedansen ser bra ut. Och det känns ju väldigt osannolikt att spänningen nånsin skulle gå under 150V, i så fall lär det ju vara når riktigt skumt i görningen. Det känns alltså som att det är nåt knas med hällen. Får nog kontakta butiken och kolla om det är läge att reklamera den.
Tack för alla svar!
Tack för alla svar!