Hej,
Vi har en Siemens tvättmaskin med idos som i display indikerar att tvättmedelsfack inte är stängt. Facket är ordentligt stängt men pga att maskinen tycker annorlunda så går det inte att starta tvättprogram med iDos. Någon som har varit med om samma och kan dela med sig av lösning? Jag har provat att rengöra kontakterna baktill på facket med oxidrengöring. Antar att någon av kablarna i kontakten är för indikering att facket är stängt? Har även lyft på locket för att se om kablar verkar sitta som de ska. Några tips?

• Närbild av en Siemens iDos tvättmaskins tvättmedelsfack med blå elektrisk kontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Topsy67 Topsy67 skrev:
Hej,
Vi har en Siemens tvättmaskin med idos som i display indikerar att tvättmedelsfack inte är stängt. Facket är ordentligt stängt men pga att maskinen tycker annorlunda så går det inte att starta tvättprogram med iDos. Någon som har varit med om samma och kan dela med sig av lösning? Jag har provat att rengöra kontakterna baktill på facket med oxidrengöring. Antar att någon av kablarna i kontakten är för indikering att facket är stängt? Har även lyft på locket för att se om kablar verkar sitta som de ska. Några tips?
är den gamal? kan vara dax att byta tvättmedelsfacket

returen returen skrev:
är den gamal? kan vara dax att byta tvättmedelsfacket
Den är 9 år. Vet att vissa har haft problem med pumparna i facket och då fått felkoder. Jag får ingen felkoder utan bara en symbol på displayen som ska indikera att facket inte är ordentligt stängt.

Den här symbolen

• Närbild på digital display på en hushållsapparat, visande tiden 3:33 och en markerad röd symbol för avrinningsläge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Topsy67 Topsy67 skrev:
Den här symbolen
du kan ju plocka isär elen i facket och leta
har du tagit och kollat kontakterna bak där facket går in?

returen returen skrev:
du kan ju plocka isär elen i facket och leta
har du tagit och kollat kontakterna bak där facket går in?
Jag har inte tagit bort den blå kontakten längst in i lådan. Kollade så att kablar verkar sitta rätt men förstod inte hur man lossar kontakten? Har inte heller plockat ner iDos-facket med pumparna. Går det att göra? Tänkte att det var en enhet. Tack

Topsy67 Topsy67 skrev:
Jag har inte tagit bort den blå kontakten längst in i lådan. Kollade så att kablar verkar sitta rätt men förstod inte hur man lossar kontakten? Har inte heller plockat ner iDos-facket med pumparna. Går det att göra? Tänkte att det var en enhet. Tack
allt går ju att ta isär det är mest en fråga hur bekväm du är med detta

• Gilla
Topsy67
  • Laddar…
Topsy67 Topsy67 skrev:
Hej,
Fick du ordning på det här? Har samma fel på vår Bosch serie 6

M Magnus1234321 skrev:
Fick du ordning på det här? Har samma fel på vår Bosch serie 6
Egentligen inte. Jag hittade en annan iDos maskin för några hundralappar på Blocket. Plockade över tvättmedelsfacket från den till vår maskin och körde resten till återvinningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.