Någon här som är Siemens vitvaruexpert??

Jag har en diskmaskin från Siemens (tror det är IQ300) som beter sig jättekonstigt! Vattenpumpen som tömmer den från vatten får sig ett spel emellanåt och bara kör o kör oavsett om det finns vatten kvar eller inte… Hjälper inte att försöka stänga av diskmaskinen, för den reagerar inte på det. Jag måste bryta strömmen i typ 24tim för att den skall nollställas och fatta att ok, det är nog inget vatten kvar! 🤪

Detta händer helt random, oavsett program man kör. Kan hända en gång i månaden eller en gång i veckan. Men väldigt störigt! I övrigt funkar den ju bra!

Men nu verkar det inte ens funka att bryta strömmen på den längre! Vattenpumpen går igång så fort det kommer ström till diskmaskinen!

Finns det någon form av knapptryckning man kan göra för att nollställa den eller liknande?

Idéer?? 🙂

C crazytok skrev:
igång så fort det kommer ström till diskmaskinen!
det skall den göra om maskinen har läckt vatten som hamnat på bottenplåten

Berätta mer? Vad innebär det då och vad kan jag göra?

C crazytok skrev:
Vad innebär det då och vad kan jag göra?
du skall stänga av vattnet till maskinen och försöka kolla om där finns något vatten på bottenplåten , alltså inte bottnen inne i maskinen utan den understa plåten

Det brukar vara en plåt nere mot golvet, som sitter ett par skruvar. Lossa den och lys in med ficklampa, om det finns vatten på bottenplåten. ( en frigolitskiva som flyter upp och påverkar en brytare,som startar tömningspumpen ) Vattnet kan tas bort med skurtrasa. Går den inte igång, så ta ett foto rakt in under.

Är detta en plåt som är på framsidan man lossar, bakom sockeln eller?

C crazytok skrev:
Är detta en plåt som är på framsidan man lossar, bakom sockeln eller?
Nertill på framsidan, den är höj/sänkbar för att det inte ska vara ett glapp mot golvet, kan sitta ytterligare en plåt innanför, bort med båda.

Såhär ser det ut om jag plockar bort plåten nertill, framtill.

Under diskbänken utan frontpanel visar rör, kablar och apparatfästen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och inget vatten finns. Nu är det en nyare DM och där kommer jag lite till korta. Men det finns dom som har bra koll. Så ha lite is i magen, så kommer säkert någon med tips. Troligtvis är det någon nivågivare som säger, att det är fullt någonstans eller VE och FASA kortfel.

Vad skulle jag göra utan detta forumet! ❤️
Jodå, det var allt lite vatten där. Men det var så trångt och svårt att se, men efter att jag fotade och kände med händerna så kände jag att det var blött där. Tog en svamp och torkade bort så nu funkar den igen…
Tusen tack!!

Men, nu återstår ju ändå huvudproblemet till varför det kommer vatten där? Idéer? Finns det något som är vanligt man bör kolla? Sprucken slang kanske? Detta är ju inte första gången det händer… men aldrig så här illa.

• Gilla
dengoe
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Vad skulle jag göra utan detta forumet! ❤️
Jodå, det var allt lite vatten där. Men det var så trångt och svårt att se, men efter att jag fotade och kände med händerna så kände jag att det var blött där. Tog en svamp och torkade bort så nu funkar den igen…
Tusen tack!!

Men, nu återstår ju ändå huvudproblemet till varför det kommer vatten där? Idéer? Finns det något som är vanligt man bör kolla? Sprucken slang kanske? Detta är ju inte första gången det händer… men aldrig så här illa.
Bra att det fungerar nu. Det med någon läcka är svårt och var den kan vara, är svårt att säga något om.
Det finns många slangkopplingar under en DM. Ett sätt kan vara att sätta en fläkt under natten, som blåser torrt och sen vara en detektiv efter en körning. För att kanske se med en ficklampa var det kan fukta någonstans. Kanske försöka få in hushållspapper/tidningspapper på botten, då syns direkt var läckan kan vara. Lite pyssligt, men är och blir en klar indikering på uppifrån kommande väta.
Så det blir bara ett Lycka till från mig, med detektivarbetet.

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bra att det fungerar nu. Det med någon läcka är svårt och var den kan vara, är svårt att säga något om.
Det finns många slangkopplingar under en DM. Ett sätt kan vara att sätta en fläkt under natten, som blåser torrt och sen vara en detektiv efter en körning. För att kanske se med en ficklampa var det kan fukta någonstans. Kanske försöka få in hushållspapper/tidningspapper på botten, då syns direkt var läckan kan vara. Lite pyssligt, men är och blir en klar indikering på uppifrån kommande väta.
Så det blir bara ett Lycka till från mig, med detektivarbetet.
Låter som ett projekt att ta tag i EFTER Disneyland resan! 😅

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.