Hej,

Vår Siemens IQ700 diskmaskin fungerar inte som den ska;
Inga felkoder visas, vattentillförseln tycks ok (ingen fellampa för vattentillförsel lyser), men när program körs så låter maskinen konstigt och programmet kommer inte igång ordentligt.

När man öppnar luckan så är det vatten i botten, men det tycks inte spruta vatten från armarna mm som det ska.

Någon som har tips på orsak till detta?

J Josth skrev:
Det är inte så att det har fastnat mycket fett och rester i de små kanalerna som hindrar den från att spola ordentligt? Grov diskmaskinsrengöring kan komma till rätta med sådana problem. [länk]
Hej,
Tack för svar.
Maskinen tycks inte kunna köra programmen ordentligt, så jag tror därför inte att den kan dra nytta av rengöringen nu.

Löste du det här någon gång? Jag har samma problem med min Siemens.

pean.wa pean.wa skrev:
Löste du det här någon gång? Jag har samma problem med min Siemens.
Hej,
Diskmaskinsreparatören sa att det var fel på cirkulationspumpen och rekommenderade en ny maskin då denna var från 2014.
Då den nya maskinen installerades, så upptäcktes att det var något fel i vattentillförseln via vattenblandaren i diskhon varför en ny blandare installerades och sen fungerade den nya diskmaskinen.
Så, kanske var det fel på både cirkulationspumpen och blandaren?

B Bostad1 skrev:
Det var bevisligen ett fel på blandaren.
Jag skulle snarare tro att det var enda felet och att diskmaskinen var helt ok.

• Haha
Det Ni inte visste
  • Laddar…
Tack för svar. Min maskin är bara två år gammal men passerade såklart garantitiden för någon månad sedan.

I mitt fall verkar det komma vatten från armarna men trycket verkar för lågt för att det ska snurra.

Ska dra fram maskinen idag och se om det kan vara något med vattentillförseln.

yttre vattentillförseln är inte en särskilt känslig punkt på dessa bosch/siemens-maskiner, eftersom de förfyller en behållare med 'nästa' vattenomgång i vänstra sidoväggen. det kan ta mer eller mindre tid bara, men sköts sas i bakgrunden.

påfyllningen från behållaren in till maskinen kan däremot visa problem om det kommer smuts i den slangen. då slår det till en säkerhetsventil, ett hårt och upprepat ljud.

men det vanliga är det vanliga.

och det är smuts i röret till nivåvakten eller att mandlar eller annat hårt skräp letar sig in till pumpens impeller. det finns en plastfascia i botten som man trixar loss för att komma åt. har du inte gjort operationen tidigare, fotografera fascians position innan du tar loss den.

• Gilla
Det Ni inte visste
  • Laddar…
Bra svar tack!

Jag har dragit ut maskinen, den fyller vatten och tömmer det också men det pumpas inte runt i maskinen. Motorn brummar men det låter inte riktigt bra, som att den inte går runt.

Jag trodde jag skulle komma åt allt från undersidan men den är helt stängd, verkar inte finnas något enkelt sätt att komma till cirkulationspumpen. Några tips? Det är en Siemens IQ500 från 2023

Verkar som man måste demontera hela bottenstycket vilket är en ganska omfattande procedur iom vattentanken på vänstra sidan. Jag gick bet idag, satte ihop allting igen, gick back på tid nedlagd kontra resultat.

Har bokat en reparation på torsdag och tvivlar jag har tid att försöka igen innan dess.

Noterade också att det var ganska mycket smuts på ett ställe i vattentanken. Känns därmed som en tidsfråga innan utpumpningen också lägger av.

pean.wa pean.wa skrev:
Bra svar tack!

Jag har dragit ut maskinen, den fyller vatten och tömmer det också men det pumpas inte runt i maskinen. Motorn brummar men det låter inte riktigt bra, som att den inte går runt.

Jag trodde jag skulle komma åt allt från undersidan men den är helt stängd, verkar inte finnas något enkelt sätt att komma till cirkulationspumpen. Några tips? Det är en Siemens IQ500 från 2023
har du alltså lyft ut fascian i botten av brunnen, lokaliserat impellern i ett av sidorören, och kollat att inget hindrar att den snurrar? det skall kännas ett pulserande motstånd från motorn...

rakt09 rakt09 skrev:
har du alltså lyft ut fascian i botten av brunnen, lokaliserat impellern i ett av sidorören, och kollat att inget hindrar att den snurrar? det skall kännas ett pulserande motstånd från motorn...
Fattade inte riktigt vad du menade med "fascian". Jag tog ur silen i botten inuti maskinen, tog bort de små plastgrejerna som sitter för dräneringepumpen och cirkulationspumpen, hittade inget som hindrade någon av dem och de snurrade fritt som du beskriver.

• Gilla
Det Ni inte visste och 1 till
  • Laddar…
B Bostad1 skrev:
Hej,
Diskmaskinsreparatören sa att det var fel på cirkulationspumpen och rekommenderade en ny maskin då denna var från 2014.
Då den nya maskinen installerades, så upptäcktes att det var något fel i vattentillförseln via vattenblandaren i diskhon varför en ny blandare installerades och sen fungerade den nya diskmaskinen.
en IQ700 är en väldigt bra maskin alltid (nästan) värda att reparera då de kostar nästan 20tkr nya

Pumpfel låter troligt, brukar iofs ge felkod men inte säkert
om det skulle varit lite vatten i maskinen så borde ju reservdelsbytaren se detta direkt

pean.wa pean.wa skrev:
Tack för svar. Min maskin är bara två år gammal men passerade såklart garantitiden för någon månad sedan.

I mitt fall verkar det komma vatten från armarna men trycket verkar för lågt för att det ska snurra.

Ska dra fram maskinen idag och se om det kan vara något med vattentillförseln.
vad har du för maskin då?

rakt09 rakt09 skrev:
yttre vattentillförseln är inte en särskilt känslig punkt på dessa bosch/siemens-maskiner, eftersom de förfyller en behållare med 'nästa' vattenomgång i vänstra sidoväggen. det kan ta mer eller mindre tid bara, men sköts sas i bakgrunden.

påfyllningen från behållaren in till maskinen kan däremot visa problem om det kommer smuts i den slangen. då slår det till en säkerhetsventil, ett hårt och upprepat ljud.

men det vanliga är det vanliga.

och det är smuts i röret till nivåvakten eller att mandlar eller annat hårt skräp letar sig in till pumpens impeller. det finns en plastfascia i botten som man trixar loss för att komma åt. har du inte gjort operationen tidigare, fotografera fascians position innan du tar loss den.
du tänker på den äldre modellen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.