26 286 läst ·
10 svar
26k läst
10 svar
Siemens frys, temperaturlarm.
Siemens frys, GS32NA71. Misstänker det är från runt 2012.
Kom hem efter att varit hemifrån drygt ett dygn, frysen larmade.
Frugan var först in och tryckte på larmknappen, den visade då -12 ett kort tag (ska vara högsta loggade tempen den visar då) och sedan fortsatte larma. Efter några timmar var den på ok temp igen -18 som vi brukar ha, trodde då det kunde vara dörren som stått på glänt, trots att frugan inte tyckte det var nått med den när hon kollade först.
Idag så började den larma igen så verkar tyvärr vara något allvarligare.
Dragit fram och dammsugit, en del under men knappt något på slingorna. Knäppt av 5min och kört igång efter råd i manualen utan resultat.
Är självavfrostande, om det ändå frostar igen ska det kunna bli knas men kan inte se någon frost att tala om.
Nu verkar den inte gå ner till mer än runt -11-13C. Inställt på -18.
Något uppenbar / trolig felorsak man man försöka fixa själv?
Kom hem efter att varit hemifrån drygt ett dygn, frysen larmade.
Frugan var först in och tryckte på larmknappen, den visade då -12 ett kort tag (ska vara högsta loggade tempen den visar då) och sedan fortsatte larma. Efter några timmar var den på ok temp igen -18 som vi brukar ha, trodde då det kunde vara dörren som stått på glänt, trots att frugan inte tyckte det var nått med den när hon kollade först.
Idag så började den larma igen så verkar tyvärr vara något allvarligare.
Dragit fram och dammsugit, en del under men knappt något på slingorna. Knäppt av 5min och kört igång efter råd i manualen utan resultat.
Är självavfrostande, om det ändå frostar igen ska det kunna bli knas men kan inte se någon frost att tala om.
Nu verkar den inte gå ner till mer än runt -11-13C. Inställt på -18.
Något uppenbar / trolig felorsak man man försöka fixa själv?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Termostaten, om du sänker tempen, startar kompressorn? Eller tryck på infrysning..
Körde igång superinfrysning igår, nu i morse var den ok igen. Nu hörde jag tydligt fläkten också, vilket inte var fallet igår. (Svårt veta precis vad man ska lyssna innan man hört det, men nu är det tydligt).
Så måste vara fläkten, kanske det varma fuktiga vädret orsakat mer fuktig luft än vanligt så den isat igen som du säger. Eller defekt. Får försöka flytta det som får plats till andra frysen och köra en avfrostning.
Så måste vara fläkten, kanske det varma fuktiga vädret orsakat mer fuktig luft än vanligt så den isat igen som du säger. Eller defekt. Får försöka flytta det som får plats till andra frysen och köra en avfrostning.
Bara en kort uppdatering om någon får samma fel i framtiden och hittar denna tråd.
Verkar som det räckte med en avfrostning av den frostfria frysen denna gång. Felet var också definitivt fläkten som enkelt testades med torbenos metod ovan.
Var kanske 1½ vecka sen jag frostade av så har inte helt uteslutet annat fel också men fungerat fint sen dess. Innan avfrystningen kom och gick felet med kanske 2 dygns mellanrum.
Kom inte ut mycket vatten alls, lät den stå ganska länge för att få ut de sista dropparna.
Verkar som det räckte med en avfrostning av den frostfria frysen denna gång. Felet var också definitivt fläkten som enkelt testades med torbenos metod ovan.
Var kanske 1½ vecka sen jag frostade av så har inte helt uteslutet annat fel också men fungerat fint sen dess. Innan avfrystningen kom och gick felet med kanske 2 dygns mellanrum.
Kom inte ut mycket vatten alls, lät den stå ganska länge för att få ut de sista dropparna.
Jag lyckades till slut få igång min fläkt. Först isade jag av under ca 15 min med stöd av en hårtork, men det blev ingen skillnad och temperaturen längst ner var strax ovan nollan.
Sedan tog jag i och isade av under tre timmar, då kom den igång. Till en början lät fläkten som en Concorde vid take-off, men efter en kvart var den tyst som en kurrande katt - lycklig över kall mat och att frysen förhoppningsvis lever ett par år till.
Sedan tog jag i och isade av under tre timmar, då kom den igång. Till en början lät fläkten som en Concorde vid take-off, men efter en kvart var den tyst som en kurrande katt - lycklig över kall mat och att frysen förhoppningsvis lever ett par år till.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden