Hej,

I samband med renovering av köket har jag fått en helt ny integrerad frys från Siemens installerad. Modellen är "Siemens gi81nsce0": https://www.ballingslov.se/vitvaror...DjiE0TRX-5L58mIAWEY-dy7MA6top4i34QwmkE-yjKmQk

Direkt efter att den installerats och dragit igång märkte jag av ett högfrekvent vinande ljud som är påtagligt och hörs tydligt så fort det inte är några andra ljud i köket. Ljudet försvinner när man öppnar dörren och jag har lokaliserat det till att det bör vara en fläkt som är till för att fördela kylan i frysen och att fläkten stängs av så fort dörren öppnas.
Jag har lyckats fånga ljudet på film som ligger bifogad men man bör skruva upp volymen för att notera det.

Jag har dragit igång ett ärende med Siemens men hittills är de inte så medgörliga så syftet med den här tråden är dels att undersöka om det är fler som har samma problem med denna eller liknande modeller eller om det faktiskt är ett fel på just mitt exemplar och som då också går att åtgärda.
Och går det att åtgärda på något sätt så kan ju tråden bli en referens för eventuella andra som råkar på samma problem i framtiden.

N
Hej,
Vi hade/har samma problem med både Kyl och Frys från Siemens. Dessa var helt nya när vi byggde huset. Först trodde vi det var något fel iom. att dom lät så. En reparatör kom till oss för att byta fläkten i frysen, men låter nu tyvärr mer högfrekvent än som en traktor.
Tycker man kan förvänta sig mer av ett premium märke som Siemens.
Mikron är kass också, man behöver träna på gym för att kunna stänga luckan…

kisumisu
Men går inte fläkten stänga av?

På min Miele går den stänga av och står tom i instruktionsbok att den skall normalt vara avstängd! Är en slags tillägg om man snabbt behöver kyla ner något.

N
Fläkten i frysen tror jag är ett krav att den går om man inte vill ha massa is, men jag kan ha fel.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Magnus E K
Märkligt att nya kyl- och frysskåp behöver fläktar när gamla klarar sig bra utan.

Men en fläkt ska inte behöva låta så den hörs genom en stängd skåpsdörr (jämför datorfläktar av bra modell, nästan helt tysta).

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Förr i tiden hade man en massa kylslingor genom hyllor och på bakväggen i frysar. Problemet var att de blev fulla med is och behövde frostas av.

Nuförtiden har man ofta en inbyggd kylklump bakom bakväggen kombinerad med en fläkt som blåser runt kylan i skåpet, och sen är den klumpen självavfrostande. Det kan funka så att klumpen och fläkten automatiskt stängs av med jämna mellanrum och sen kör man en värmeslinga. Jag skulle aldrig köpa en frys som inte är självavfrostande, och då krävs en fläkt.

Det finns gott om tysta fläktar, och det borde inte vara något problem för tillverkarna att använda en sån för ändamålet. Man misstänker att konstruktörerna bor och arbetar vid en trafikerad gata i Shanghai eller liknande, och inte inser problemet.

Det har blivit med frysar som det länge varit med diskmaskiner, man får kolla upp innan köp hur mycket och hur illa dom låter. Det brukar stå i databladet och det finns tysta frysar. Om jag tittar på en vanlig Siemens-frys så verkar den låta lika mycket som en diskmaskin och det tycker jag är för mycket, då skulle jag leta vidare.

Redigerat:
Magnus E K Magnus E K skrev:
Märkligt att nya kyl- och frysskåp behöver fläktar när gamla klarar sig bra utan.

Men en fläkt ska inte behöva låta så den hörs genom en stängd skåpsdörr (jämför datorfläktar av bra modell, nästan helt tysta).
Bra poäng. Ska ta upp det med dem när de återkopplar igen.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
K Kennster skrev:
Bra poäng. Ska ta upp det med dem när de återkopplar igen.
Du kan även ta upp att Miele har en sån här knapp och låter inte så illa. Hade det redan för 14år sedan (vet inte hundra hur deras nyaste är). Svårt dock filma när katten låter 😉

Men knapp finns och den är normalt avstängd.

Frysen kan låta lite när den kör avfrostning men inget man stör sig på.

Däremot kom jag på att det kan vara en simpel sak att skåpen inte står rakt. Har ni kollat sådant? Min kyl lät väldigt mycket när den stod ostabilt i början.

Sedan reagerar vi alla på olika slags ljud men det som är filmat är ju alldeles hemskt. På olika ljud så reagerade jag i mitt hus på ventilation. Alltid bott i hus med "självdrag". Nu har man dock fått vänja sig. Men kan fortfarande störa mig på efter 15år.

Redigerat:
kisumisu
aspa-hasse aspa-hasse skrev:
Förr i tiden hade man en massa kylslingor genom hyllor och på bakväggen i frysar. Problemet var att de blev fulla med is och behövde frostas av.

Nuförtiden har man ofta en inbyggd kylklump bakom bakväggen kombinerad med en fläkt som blåser runt kylan i skåpet, och sen är den klumpen självavfrostande. Det kan funka så att klumpen och fläkten automatiskt stängs av med jämna mellanrum och sen kör man en värmeslinga. Jag skulle aldrig köpa en frys som inte är självavfrostande, och då krävs en fläkt.

Det finns gott om tysta fläktar, och det borde inte vara något problem för tillverkarna att använda en sån för ändamålet. Man misstänker att konstruktörerna bor och arbetar vid en trafikerad gata i Shanghai eller liknande, och inte inser problemet.

Det har blivit med frysar som det länge varit med diskmaskiner, man får kolla upp innan köp hur mycket och hur illa dom låter. Det brukar stå i databladet och det finns tysta frysar. Om jag tittar på en vanlig Siemens-frys så verkar den låta lika mycket som en diskmaskin och det tycker jag är för mycket, då skulle jag leta vidare.
Eller är det någon energibesparing igen det handlar om?

Min Miele frys är självafrostande men verkar ej ha fläkt, kanske den har. Men inget som låter så.
Måste säga att min retro frys låter mycket mer!

Dock är retrofrysen mer driftsäker då de ej finns nån kretskort.
På min Miele fick jag byta en del löda bort och löda dit på kretskortet efter 13år.

Idag är vi helt hjärntvättade med klasserna A, B, C etc. När det gäller energi.
Visst gick min retro frys typ konstant på sommaren. Men sommaren var elen nästan gratis så tror knappast jag gjorde nån ekonomisk förlust att inte byta ut den 😎

Men på tal om klasser så borde vi ha ljud. Klass A tystaste osv...
Vissa affärer har desibel markerat, men är väl inget krav?

När jag bytte till bergvärme var jag skitorolig att pumpen kommer låta och gick jag faktist helt efter vilken modell ansågs som tystast. Måste säga att jag blev överraskad och nu när jag hade fel i den. Så säger den som ska serva "jo det är något fel i den när den inte går" just då gick den helt normalt 😎 jag hörde det men inte killen som skulle kolla felet.

Det var ett bra bevis att jag i alla fall köpt rätt modell angående ljudnivå.

Angående vitvaror är min erfarenhet att Miele är en av de tystaste.
Har deras tvättmaskin låter knappt.
Diskmaskinen var tyst (den höll dock inte kvalitemässigt, höll bara 6år) bytte till Husqvarna (som nu gått 5år och har ej garantin kvar) ångrar köpet lite för den klarar inte simpla saker som att visa återstående tid och låter mycket mer! Men vi får se om den håller nu mer eller går sönder snart som Mielen gjorde. Norsk reset har jag fått göra till den ett par gånger.

Redigerat:
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Din Miele-frys har säkerligen en fläkt som går på två olika hastigheter. Innan köp går det att ta reda på hur mycket en frys låter mätt i decibel. Ljudnivå har inget med energiförbrukning att göra.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
aspa-hasse aspa-hasse skrev:
Din Miele-frys har säkerligen en fläkt som går på två olika hastigheter. Innan köp går det att ta reda på hur mycket en frys låter mätt i decibel. Ljudnivå har inget med energiförbrukning att göra.
Mycket möjligt!

Nej kanske inte. Men mycket av elektroniken har satts dit just i syfte att spara på energi.

Magnus E K
kisumisu kisumisu skrev:
Eller är det någon energibesparing igen det handlar om?

Min Miele frys är självafrostande men verkar ej ha fläkt, kanske den har. Men inget som låter så.
Måste säga att min retro frys låter mycket mer!

Dock är retrofrysen mer driftsäker då de ej finns nån kretskort.
På min Miele fick jag byta en del löda bort och löda dit på kretskortet efter 13år.

Idag är vi helt hjärntvättade med klasserna A, B, C etc. När det gäller energi.
Visst gick min retro frys typ konstant på sommaren. Men sommaren var elen nästan gratis så tror knappast jag gjorde nån ekonomisk förlust att inte byta ut den 😎

Men på tal om klasser så borde vi ha ljud. Klass A tystaste osv...
Vissa affärer har desibel markerat, men är väl inget krav?

När jag bytte till bergvärme var jag skitorolig att pumpen kommer låta och gick jag faktist helt efter vilken modell ansågs som tystast. Måste säga att jag blev överraskad och nu när jag hade fel i den. Så säger den som ska serva "jo det är något fel i den när den inte går" just då gick den helt normalt 😎 jag hörde det men inte killen som skulle kolla felet.

Det var ett bra bevis att jag i alla fall köpt rätt modell angående ljudnivå.

Angående vitvaror är min erfarenhet att Miele är en av de tystaste.
Har deras tvättmaskin låter knappt.
Diskmaskinen var tyst (den höll dock inte kvalitemässigt, höll bara 6år) bytte till Husqvarna (som nu gått 5år och har ej garantin kvar) ångrar köpet lite för den klarar inte simpla saker som att visa återstående tid och låter mycket mer! Men vi får se om den håller nu mer eller går sönder snart som Mielen gjorde. Norsk reset har jag fått göra till den ett par gånger.
Vad är det för modell på bergvärmepump? Jag kommer eventuellt borra i framtiden men har hemska minnen från husvisningar där bergvärmepumpen hördes tydligt i nästan hela huset.

kisumisu
Magnus E K Magnus E K skrev:
Vad är det för modell på bergvärmepump? Jag kommer eventuellt borra i framtiden men har hemska minnen från husvisningar där bergvärmepumpen hördes tydligt i nästan hela huset.
Nibe F1255

Är inte någon ny heller.
Installerades för 5år sedan.

Såhär lite låter den och då är jag bredvid pumpen när den är igång.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.